اقتصادی

پتروشیمی‌ها صنعت پلیمر را به گروگان گرفته‌اند!

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمری علت افزایش قیمت مواد اولیه صنعت پلیمر را مهندسی توزیع شرکت های پتروشیمی عنوان کرد.

سعید ترکمان در گفت وگو با خبر فوری، از افزایش قیمت مواد اولیه صنایع پلیمری خبر داد و گفت: دلیل این وضعیت به رقابت برمی گردد. اخیرا شاهد رقابت بر روی قیمت پایه بوده ایم که در پلی پروپیلن نیز تا 100 درصد را تجربه کرده است.

به گفته وی، قرار بود قیمت پایه پنج درصد کمتر از فوب خلیج فارس باشد، اما به دلیل مهندسی گرید توسط شرکت های پتروشیمی و به نوعی گروگان گرفتن صنعت پلیمر، تولیدکنندگان مجبور به تغییر برخی گریدهای PP هستند. تا زمانی که کالاهای رقبا 100% گرانتر از بازار سهام شوند.

ترکمان دلیل این وضعیت را کاهش عرضه پتروشیمی ها عنوان کرد و گفت: معمولا در نیمه دوم سال مصرف افزایش می یابد اما پتروشیمی هایی که با منابع ملی کشور کار می کنند با طمع و بهانه های واهی. . ، خوراک اولیه را محدود کرد و یک زنجیره در پایین ایجاد کرد که در آن تولید کنندگان مجبور به خرید پلی پروپیلن 100٪ بیشتر از قیمت پایه هستند.

وی همچنین گفت: در سالی که قرار بود فروش نفت خام متوقف شود، هفته گذشته دولت مصوبه‌ای را تصویب کرد که به شرکت‌های پتروشیمی اجازه داد بدون هیچ تعهدی صادرات داشته باشند که باعث افزایش و شعله‌ور شدن آن در داخل شده است. بازار

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمری با بیان اینکه در بازار مواد اولیه یونولیت که پلی استایرن است، وضعیت مشابهی وجود دارد، تصریح کرد: این وضعیت به دلیل زیاده خواهی پتروشیمی ها به وجود آمده است که خود آنها هستند. به اصطلاح مهندسی تامین در مهندسی تامین پتروشیمی گفته می شود واحدها به دلایل مختلفی مانند تعمیرات متوقف می شوند. بنابراین توزیع سقوطی و تمایل به خرید افزایش می یابد. در این شرایط نهادهای نظارتی نمی دانند چگونه با آن برخورد کنند.

انتهای پیام