اقتصادی

هشدار رئیس کمیسیون انرژی درباره ناترازی‌ها در حوزه انرژی

رئیس کمیته انرژی شورای اسلامی تاکید کرد: همه قوا باید بدانند که اختلافات در حوزه انرژی اگر مدیریت نشود تهدیدی است که به بحران امنیتی تبدیل می شود.

به گزارش خبر فوری، فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک در شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

وی افزود: در سال‌های اخیر کمبود سرمایه‌گذاری و تحریم‌های شدید صنعت نفت و کمبود منابع مالی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی کشور را با وضعیت اختلاف مواجه کرده است، اگر مجلس فکری جدی برای توسعه هفتم نداشته باشد. برنامه و بودجه 1402 و پس از آن با بحران های بیشتری مواجه خواهیم شد.

یکی از پیامدهای موضوع ناهماهنگی مستقیماً در حوزه نیروگاه‌ها است که نیروگاه‌ها در تابستان و زمستان با کاهش عرضه سوخت مواجه می‌شوند. زمستان سال گذشته حدود 190 میلیون مترمکعب کمبود و عدم تعادل گاز داشتیم. پیش بینی ما در زمستان امسال افزایش هشت درصدی است که معادل بیش از 230 میلیون مترمکعب کاهش گاز است.

نیروگاه های برق آبی کشور که حدود 12 هزار مگاوات برق تولید می کنند و بیشتر در استان خوزستان فعال هستند، تقریباً همه به دلیل خشکسالی تعطیل شده اند و امروز تعطیل هستند. این بدان معناست که علاوه بر کمبود سوخت نیروگاه ها، با مشکل نیروگاه های برق آبی نیز مواجه هستیم.

همه مسئولان کشور به شکایت و پیامدهای منفی آن پی می برند. کمبود گاز منجر به تعطیلی کارخانه ها در تابستان و زمستان می شود. تعطیلی کارخانه ها منجر به بیکاری کارگران، کمبود تولید، کمبود صادرات و ارز می شود و در عمل به صورت زنجیره ای از مشکلات امنیتی، سیاسی و اجتماعی خود را نشان می دهد. امیدواریم در جلسه سران قوا موضوع اختلافات مطرح شود تا همه قوا بدانند اختلافات یک تهدید است و اگر مدیریت نشود به بحران امنیتی تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام