اقتصادی

علت جانبداری ترکیه از عربستان در دعوا با آمریکا

ترکیه در واکنش به تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت اوپک پلاس با آمریکا از ریاض حمایت کرد.

به گزارش خبر فوری، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه در شهر بندری مرسین گفت: کشوری را می بینیم که عربستان را تهدید می کند. این قلدری منصفانه نیست.

به عنوان یک واردکننده نفت، قیمت های بالا به تراز تجاری ترکیه آسیب رسانده و تورم فزاینده را افزایش داده است. این در حالی است که دولت ترکیه در آستانه انتخابات سال آینده به دنبال حمایت مالی از کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه برای حل بحران هزینه های زندگی است و در تغییر نگرش نسبت به غرب، به سراغ عربستان سعودی رفته است. و سایر کشورهای منطقه است.

در نشست 5 اکتبر، اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از ماه آینده تولید نفت خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند. ایالات متحده عربستان سعودی را به تبانی با مسکو متهم کرده است که با طرح غرب برای اعمال سقف قیمتی بر صادرات نفت این کشور به دلیل جنگ در اوکراین مخالف است.

اظهارات چاووش اوغلو پس از آن صورت می گیرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده در واکنش به این تصمیم، کمک های امنیتی و نظامی به ریاض را تغییر می دهد.

تولیدکنندگان نفت خاورمیانه علناً از عربستان سعودی حمایت کرده اند و ترکیه یکی دیگر از وزنه های سیاسی منطقه ای است که به لیست ریاض می پیوندد.

چاووش اوغلو با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه تولیدکنندگان نفت از جمله ایران و ونزوئلا گفت: اگر می خواهید قیمت ها را کاهش دهید، این تحریم ها را بردارید. شما نمی توانید این مشکل را با تهدید یک کشور حل کنید.

ایالات متحده اعلام کرده است که تصمیم اوپک پلاس به اقتصاد جهانی آسیب می رساند و فشارهای تورمی را افزایش می دهد. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، که محبوبیت او به دلیل افزایش قیمت سوخت کاهش یافته است، گفت که این تصمیم پیامدهایی برای عربستان سعودی خواهد داشت.

عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک پلاس اتهامات مربوط به کاهش تولید با انگیزه سیاسی را رد کرده و گفته اند که با تضعیف اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای نفت، باید بازار جهانی نفت را متعادل کنند.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ترکیه از افزایش قیمت نفت خرسند نیست اما از زبان تهدید استفاده نمی کنیم. کل جهان به نفت و گاز طبیعی ونزوئلا نیاز دارد. نفت ایران نیز تحت تحریم است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ترکیه و عربستان سعودی، سفر محمد بن سلمان شاهزاده سعودی به آنکارا در ماه ژوئن برای رسیدگی به خشم دیرینه ای که پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی منتقد ریاض در سال 2018 به وجود آمد. ، در کنسولگری عربستان در استانبول. ، آنها تمام کردند.

انتهای پیام