اخبار فرهنگیکسب و کار خبر فوری

فیلم های ایرانی در حال ساخت

مروری بر فهرست فیلم‌های توقیف‌شده یا اکران‌نشده سینمای ایران

فیلم‌های سینمایی ساخته‌شده در ایران، به دلایل متعددی ممکن است هرگز به اکران عمومی نرسند. به دلیل کمبود سالن‌های سینمایی در ایران، بسیاری از فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند، به اکران نمی‌رسند، یا چندین سال پس از ساخته‌شدن به نمایش عمومی در می‌آیند. ممکن است فیلم‌های ساخته‌شده (با وجود داشتن پروانه ساخت) موفق به دریافت پروانه نمایش نشوند. هر چند با وجود توقیف فیلم نیز دانلود فیلم اکشن حتی در این صورت نیز در سایتهای معتبر امکانپذیر است.

نزدیک به تمام فیلم‌های پیش از انقلاب ایران، به دلایلی چون عدم وجود پوشش حجاب، رقص و آواز، پس از انقلاب غیرقابل پخش تشخیص داده شده‌اند. از این میان می‌توان به چند استثنا مثل فیلم گاو به‌کارگردانی داریوش مهرجویی اشاره کرد که در سال ۱۳۸۲ در سینما سپیده اکران محدودی داشت همچنین فیلم ساز دهنی (فیلم) ساخته امیر نادری و طبیعت بی‌جان ساخته سهراب شهید ثالث که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شدند. فیلم شیر خفته محصول ١٣۵۵ به‌کارگردانی محمود کوشان نیز در آبان ١۴٠٠ با حذف بخش‌های زیادی از محتوا، بخصوص حذف کامل بازی آرام (اعظم میرحسینی) از شبکهٔ چهار سیما پخش شد.

ممیزی در سینمای ایران

اولین قانون مدون نظارت آثار سینمایی در ایران به سال ۱۳۰۹ و لایحه نمایش‌ها و سینماها بازمی‌گردد:

«هر سینما مکلف است مدیر مسئول تعیین و کتباً به شعبه معارف بلدیه معرفی کند … هر قسمت از فیلم را که بلدیه منافی اخلاق و عفت بداند قطع نموده، با حضور مدیر سینما در قوطی گذارده، لاک و مهر کرده، در مقابل رسید کتبی تحویل و تسلیم مشارٌ‌الیه خواهد شد.»∗

در سال ۱۳۴۷ قاعده جدیدی با عنوان آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید تدوین می‌شود که شورایی مرکب از کارشناسان سیاسی و هنری بر آن نظارت می‌کنند. برخی موارد این آیین‌نامه به این ممنوعیت‌ها اشاره دارد:

  • اهانت به توحید پروردگار و ادیان و کتب آسمانی و پیغمبران و مقدسان و مقدسات و ائمه اطهار
  • اهانت به دین مبین اسلام و کیش شیعه اثنی عشری
  • هتک حرمت و اهانت به مذهب و معتقدات اقلیت‌های مذهبی
  • اسائه ادب نسبت به مقام شامخ سلطنت و خاندان جلیل او
  • اهانت نسبت به مقام‌های دولتی اعم از کشوری و لشکری
  • صحنه‌هایی که حاکی از سوءقصد علیه رئیس و اعضای یک دولت بوده و قصد تحریک در آن آشکار باشد
  • صحنه‌هایی که حاکی از شورش علیه نیروهای انتظامی و امنیتی و دفاعی باشد
  • تبلیغ برای هرگونه مراسم و مسلکی که به موجب قوانین و مقررات کشور ایران غیرقانونی باشد
  • ارائه مناظر جزئیات روابط جنسی
  • به کاربردن عبارات و اصطلاحات و اصوات وقیح و رکیک
  • نشان دادن مناظر مخروبه و افراد پاره پوش به منظور تخفیف حیثیت ایران
  • صحنه‌هایی که در آن جزئیات یک قتل نشان داده شود…

چه در دوران پیش از انقلاب ایران، چه در دوران پس از آن قوانین سخت‌گیرانه‌ای بر سینمای ایران وضع شده‌است و بسیاری از آثار سینمایی با توجه به این قوانین یا توقیف می‌شوند یا با تغییراتی به نمایش درمی‌آیند.

دایره مینا مهرجویی چند سال در توقیف باقی می‌ماند و در سال ۱۳۵۶ با بازتر شدن فضای سیاسی، با حذف و ممیزی زیاد اجازه اکران می‌یابد. آرامش در حضور دیگران اثر ناصر تقوایی پس از چهار سال توقیف در سال ۱۳۵۲ بعد از حذف حدود بخش‌هایی از فیلم بر پرده می‌رود.

بانو مهرجویی به دلیل دیدگاه خاصش نسبت به طبقه محروم پس از چند سال توقیف در سال ۱۳۷۰ به نمایش درآمد. باشو غریبه کوچک در سال ۱۳۶۵به کارگردانی بهرام بیضایی و بازیگری سوسن تسلیمی و عدنان عفراویان ساخته می‌شود، اما به دلیل آنکه مضمونش ضد جنگ تشخیص داده می‌شود تا سال ۱۳۶۸ فرصت نمایش پیدا نمی‌کند.

اما فیلم‌هایی چون ده اثر عباس کیارستمی، کویر مرگ اثر اسماعیل براری، طلای سرخ اثر جعفر پناهی و «مه بانو» به کارگردانی مجید بهشتی، نوشته علیمحمد افغانی، به دلیل خودداری کارگردانانشان از دادن تغییرات در فیلم، هرگز به نمایش عمومی درنیامدند.

از جمله‌بندهای قوانین نظارت در نیمه دوم دهه ۱۳۶۰ می‌توان به موارد ممنوعه زیر اشاره کرد:

  • هتک حرمت مقدسین و مقدسات اسلامی و سایر ادیان شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
  • نفی یا مخدوش‌نمودن ارزش والای انسان.
  • اشاعه اعمال رذیله و فساد و فحشاء…
  • تشویق و ترغیب یا آموزش اعتیادهای مضر و خطرناک و راه‌های کسب درآمد نامشروع…
  • بیان یا عنوان هرگونه مطلبی که مغایر با منافع و مصالح کشور بوده و مورد سوء استفاده بیگانگان قرار گیرد.
  • نشان‌دادن صحنه‌هایی از جزئیات قتل، شکنجه، جنایت و آزار که موجب ناراحتی و بدآموزی گردد.
  • بیان مخدوش حقایق تاریخی و جغرافیایی…
  • نشان‌دادن تصاویر و اصوات ناهنجار، اعم از نقص فنی یا غیر آن…
  • نمایش فیلم‌های نازل تکنیکی و هنری یا آثاری که ذوق و سلیقه تماشاگر را به انحطاط و ابتذال بکشاند.

دانلود فیلم کمدی ایرانی و خارجی جدید با کیفیت بالا

فهرست فیلم‌های توقیف شده

نام فیلم     سال تولید                کارگردان                 توضیحات

چریکه تارا              ۱۳۵۸     بهرام بیضایی          در این فیلم سوسن تسلیمی ایفای نقش نموده‌است. این فیلم در سال ۱۳۵۹ در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد ولی از نمایش آن در ایران به‌دلیل عدم همخوانی حجاب سوسن تسلیمی در فیلم با استاندارهای حجاب اسلامی در حکومت نوپای جمهوری اسلامی ممانعت به عمل آمد. / نسخه سینمایی تئاتری به همین نام از بهرام بیضایی. این فیلم به دلیل خودداری کارگردان در نمایش پوشش حجاب برای زنان فیلم هرگز اکران عمومی نشد.

زنده‌باد…                ۱۳۵۸     خسرو سینایی

مسافر شب               ۱۳۵۹     منصور تهرانی

گفت هرسه نفرشان                 ۱۳۵۹     غلامعلی عرفان

آقای هیروگلیف       ۱۳۵۹     غلامعلی عرفان

انفجار      ۱۳۵۹     ساموئل خاچیکیان

میراث من جنون     ۱۳۶۰     مهدی فخیم‌زاده

بند           ۱۳۶۰     غلامحسین طاهری

خط قرمز                 ۱۳۶۰     مسعود کیمیایی        نخستین فیلم کارگردان پس از انقلاب ۱۳۵۷/ این فیلم نیز به دلیل بدحجابی بازیگران مجوز اکران عمومی دریافت نکرد، اگرچه در نخستین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۰ به نمایش درآمده بود.

مرگ یزدگرد           ۱۳۶۰     بهرام بیضایی          در سال ۱۳۵۸ برای شبکه ۱ سیما ساخته شد، اما هنگام پخش با قوانین جدید روبرو گردید. این فیلم نیز در سال ۱۳۶۱ در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد ولی اجازه اکران عمومی نیافت. علاوه بر پوشش بازیگران، اشکالات محتوایی به نمایشنامه آن نیز در این توقیف مؤثر بوده‌است.

جایزه       ۱۳۶۱     علیرضا داودنژاد

برزخی‌ها                 ۱۳۶۱     ایرج قادری

حاجی واشینگتن      ۱۳۶۱     علی حاتمی              این فیلم بعدها در اواخر دهه ۷۰ در سینماها به نمایش درآمد.

صف       ۱۳۶۳     علی اصغر عسگریان

جعفرخان از فرنگ برگشته    ۱۳۶۶     علی حاتمی              دو کارگردان

باشو، غریبه کوچک               ۱۳۶۴ (۱۳۶۵)      بهرام بیضایی          پس از چند سال توقیف، نخستین بار در ۲۳ بهمن ۱۳۶۸ به نمایش عمومی درآمد.

باد سرخ   ۱۳۶۷     جمشید ملک‌پور

مشق شب                ۱۳۶۷     عباس کیارستمی

در مسلخ عشق        ۱۳۶۹     کمال تبریزی           به دلیل ملاحظاتی در مورد جنگ ایران و عراق

شب‌های زاینده‌رود ۱۳۶۹     محسن مخملباف      به اتهام القای سرخوردگی ایثارگران، روابط آزاد جنسی و بی‌ثمری انقلاب

نوبت عاشقی           ۱۳۶۹     محسن مخملباف      به اتهام ترویج سوسیالیسم جنسی / با اینکه در جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۹ شرکت داشت، توقیف شد و هرگز به نمایش عمومی در نیامد.

ناصرالدین‌شاه آکتور سینما      ۱۳۷۰     محسن مخملباف

بانو          ۱۳۷۰     داریوش مهرجویی به دستور مستقیم فخرالدین انوار، معاون سینمایی وقت و طبق نظر شورای پروانهٔ نمایش، به دلیل «توهین به انسان و مردم» توقیف شد. پس از تحولات خرداد ۷۶، رفع توقیف شد و از ۲۲ مهر ۱۳۷۷در تهران اکران شد.

آشیانه      ۱۳۷۲     اسماعیل براری       دومین فیلم سینمایی کارگردان و محصول شبکه دوم تلویزیون ایران است که در سال۱۳۷۰ به دلیل سوژه عشق، مهر توقیف خورد و قبل از نمایش آرشیو شد.

آدم‌برفی   ۱۳۷۳     داود میرباقری         ین فیلم به مدت سه سال توقیف بود و در سال ۱۳۷۶ اکران شد.

دیدار        ۱۳۷۳     محمدرضا هنرمند

خلع سلاح                ۱۳۷۳     علیرضا داوودنژاد

تحفه هند  ۱۳۷۴     محمدرضا زهتابی

دایره        ۱۳۷۸     جعفر پناهی             به اتهام سیاه‌نمایی / به عنوان بهترین فیلم جشن خانه سینما در سال ۱۳۸۰ انتخاب شد ∗ اما هرگز در ایران به اکران عمومی درنیامد.

دختران خورشید      ۱۳۷۸     مریم شهریار

نیمه پنهان               ۱۳۷۹     تهمینه میلانی          کارگردان از سوی قوه قضائیه بازداشت شد

سفره ایرانی             ۱۳۷۹     کیانوش عیاری

کویر مرگ              ۱۳۸۰     اسماعیل براری       به گفته کارگردان آن، مراحل آغازین و پیش از پروانه ساخت آن ده سال به درازا کشیده و ماجرای عجیب حمایت شهید آوینی از فیلم‌نامه در برابر مخالفت حوزه هنری که اندکی قبل از کشته‌شدن تا پای استعفای او پیش رفته، و سرانجام در سال ۱۳۸۰ تولید، و به‌دنبال جنجال رد و سپس پذیرش و نمایش نابهنگام آن در جشنواره فیلم فجر همان سال منجر به تصمیم متفاوت شورای صدور پروانه نمایش مبنی بر اضافه‌شدن ۷ دقیقه به فیلم شد که با خودداری کارگردان در محاق توقیف قرار گرفت.

مه‌بانو      ۱۳۸۰     مجید بهشتی            براساس رمان بافته‌های رنج نوشته علیمحمد افغانی، ساخته شد و در سال ۱۳۸۰پروانه اکران دریافت کرد؛ ولی صدا وسیما تهیه‌کننده اثر از اکران فیلم خودداری کرد.

ده             ۱۳۸۰     عباس کیارستمی      در چهار اپیزود از فیلم ده طبق قوانین نظارت مواردی از جمله بی‌حجابی یا بیان یک جمله وجود دارد که در صورت حذف آن‌ها پروانه نمایش عمومی فیلم صادر می‌شد. اما این تعدیل که در حد چهار، پنج دقیقه است با واکنش عباس کیارستمی، کارگردان فیلم، روبرو شد.

خانه‌ای روی آب     ۱۳۸۰     بهمن فرمان‌آرا

رأی مخفی               ۱۳۸۰     بابک پیامی

رأی باز   ۱۳۸۱     مهدی نوربخش       در جشنواره بیست و دوم فیلم فجر به نمایش درآمد، فیلم مجوز نمایش در محیط‌های فرهنگی را هم دارد، اما مجوز نمایش عمومی با عنوان پایین‌بودن کیفیت تصویری صادر نشده‌است. البته این دلایل در حالی عنوان می‌شود که بر اساس گفته مهدی نوربخش به نظر می‌رسد بیشتر مضمون فیلم مانع صدور مجوز است.

ابجد         ۱۳۸۱     ابوالفضل جلیلی      ابجد را تلویزیون ایران تولید کرده و خودش هم از نمایش عمومی آن جلوگیری کرده‌است.

ناف                         محمد شیروانی            محمد شیروانی در اردیبهشت ۱۳۹۴ در اقدامی اعتراضی فیلم‌ را در سایت خود به حراج گذاشت.

سکوت میان دو فکر               ۱۳۸۲     بابک پیامی

مارمولک ۱۳۸۲     کمال تبریزی

خواب تلخ                ۱۳۸۲     محسن امیریوسفی   این فیلم با اینکه موفق به دریافت پروانه نمایش شد، تنها اکران محدودی در شهر محل فیلم‌برداری داشت، و پس از آن به دلیل مضمون جنجال‌برانگیزش توقیف شد. این فیلم در تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۴ در سینماهای بخش هنر و تجربه ایران اکران شد.

جزیره آهنی             ۱۳۸۲     محمد رسول‌اف           با کسب پروانه ساخت تولید شد و پس از پایان یافتن مراحل تولید، ابتدا برای حضور در جشنواره کن مجوز نمایش بین‌المللی را به دست آورد و سپس اواسط تابستان ۸۴ پروانه نمایش عمومی کسب کرد. اما نمایش فیلم در تهران، حتی در حد نمایش خصوصی هم با مشکلاتی روبروست که کارگردان فیلم، آن را ناشی از اعمال نظر فارابی به عنوان یکی از صاحبان حقوق فیلم می‌داند.

طلای سرخ             ۱۳۸۲     جعفر پناهی             به اتهام سیاه‌نمایی / فیلم از نگاه مسئولان اداره نظارت در سال ۸۲، مشکل مضمونی نداشته‌است. شورای صدور پروانه نمایش، دادن پروانه را به حذف حدود سه دقیقه از فیلم مشروط کرده که پذیرفته‌نشدن این شرط از سوی جعفر پناهی، کارگردان، طلای سرخ را در میان فیلم‌هایی که امکان نمایش عمومی ندارند قرار داده‌است.

وقت چیدن گردوها ۱۳۸۲     ایرج امامی

به رنگ ارغوان     ۱۳۸۳     ابراهیم حاتمی‌کیا     به دلیل شکایت وزارت اطلاعات، در برنامه جشنواره فجر سال ۱۳۸۳ خارج شد∗، و پس از ۵ سال توقیف در جشنواره فجر سال ۱۳۸۸ شرکت کرد و پس از آن به اکران عمومی درآمد.

آفساید       ۱۳۸۴     جعفر پناهی             این فیلم با اینکه در سال ۱۳۸۴ در جشنواره فجر شرکت کرد، اما به دلیل سوژه حساسیت‌برانگیز آن یعنی زیرسوال بردن ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها، موفق به دریافت پروانه نمایش نشد و از اکران دور ماند.

چند کیلو خرما برای مراسم تدفین           ۱۳۸۴     سامان سالور

عصر جمعه            ١٣٨٤     مونا زندی حقیقی    پس از ۱۵ سال و در شهریور ۱۳۹۹ در نمایش خانگی منتشر شد

سفر به هیدالو          ۱۳۸۴     مجتبی راعی

نسل جادویی            ۱۳۸۴     ایرج کریمی            به دلیل نوعی نگاه نامتعارف به «قدرت‌های جادویی» جوانان نسل سوم توقیف شد و سرانجام در سال ۱۳۸۸ در شبکه‌ی نمایش خانگی و توسط مؤسسه قرن ۲۱ به انتشار رسید.

فصل ممنوعه          ۱۳۸۴     فریبرز کامکاری

کارگران مشغول کارند            ۱۳۸۴     مانی حقیقی

نیوه‌مانگ                ۱۳۸۵     بهمن قبادی

آبادان       ۱۳۸۵     مانی حقیقی             اداره نظارت و ارزشیابی در آن دوره این‌طور تشخیص داد که پس از صدور مجوز، فیلم در نمایش عمومی با واکنش‌هایی دردسرساز روبرو خواهد شد. بخش‌هایی از فیلم که در شهرک وزارت دفاع می‌گذرد بیش از سایر بخش‌ها مانع صدور مجوز شده‌است.

نقاب        ۱۳۸۶     کاظم راست‌گفتار

آفساید       ۱۳۸۶     جعفر پناهی             کارگردان به دلیل ساخت این فیلم ممنوع الکار شد

سنتوری ۱۳۸۶     داریوش مهرجویی

صد سال به این سال‌ها            ۱۳۸۶     سامان مقدم              با وجود داشتن مجوز اکران، همچنان در محاق توقیف به سر می‌برد

تسویه‌حساب            ۱۳۸۶     تهمینه میلانی

شکارچی                 ۱۳۸۷     رفیع پیتز

دویدن در میان ابرها               ۱۳۸۷     امین فرج‌پور           این فیلم که در جشنواره فجر سال ۱۳۸۸ جایزه فیلم‌نامه و کارگردانی را در آثار اول به دست آورد و بعدتر نیز در کارلووی واری، جشنواره هامبورگ و فستیوال وزول جوایز زیادی به دست آورد از آن سال به این سو نتوانسته مجوز اکران بگیرد و به بهانه‌های زیادی از جمله سیاه‌نمایی روی پرده نیامده است. دویدن در میان ابرها حتی مجوز نمایش در گروه هنر و تجربه و نمایش ویدیوئی نیز نداشته‌است.

ترانه تنهایی تهران ۱۳۸۷     سامان سالور

خستگی   ۱۳۸۷     بهمن معتمدیان

باد ما را خواهد برد                 ۱۳۸۸     عباس کیارستمی      با وجود دریافت پروانه نمایش هرگز امکان اکران عمومی را پیدا نکرد.

زمهریر   ۱۳۸۸     علی روئین‌تن

کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره        ۱۳۸۸     بهمن قبادی

زیر آب    ۱۳۸۸     سپیده فارسی

به امید دیدار            ۱۳۸۹     محمد رسول‌اف

اوریون (فیلم)          ۱۳۸۹     علی زمانی عصمتی

نزدیک‌تر از آشنا     ۱۳۸۹     رضا سرکانیان

گزارش یک جشن   ۱۳۸۹     ابراهیم حاتمی‌کیا     با موضوع حوادث انتخابات سال ۱۳۸۸ / با اینکه در جشنواره فجر سال ۸۹ شرکت داشت، ولی بعد از آن توسط سازمان سینمایی توقیف شد و هیچگاه در سینماها اکران نشد و حتی نمایش ویدیوئی نیز نداشته‌است.

پریناز      ۱۳۸۹     بهرام بهرامیان        دلیل توقیف کاراکتر اصلی فیلم با بازی فاطمه معتمدآریا بود. شورای پروانه نمایش دولت دهم، نمایش چهره زن مؤمن و متدین که دارای وسواس‌های فکری و اختلالات شخصیتی است را رد کرد و اعلام کرده بود چنین تصویری امکان نمایش در سینماها را ندارد. این فیلم سرانجام با تغییرات و حذفیات بخش‌هایی از آن در شهریور ۱۳۹۶ در گروه هنر و تجربه اکران شد.

خیابان‌های آرام        ۱۳۸۹     کمال تبریزی

خانه پدری               ۱۳۸۹     کیانوش عیاری        به گفتهٔ سید ضیاءالدین دری در سال ۱۳۹۲ مشکل آن حل شده بود اما با نظر حجت‌الله ایوبی این فیلم به توقیفی‌ها پیوست. علی احمدزاده نیز طی اظهارنظری جنجالی، اعمال سلیقه دختر حجت‌الله‌ایوبی را احتمالاً ریشه‌دار در کودکی دختر او دانست. / این فیلم پس از ۳ سال توقیف در جشنواره فجر ۳۲ در سال ۱۳۹۲ و روزهای چهارم و پنجم دی‌ماه ۱۳۹۳ در سینماهای هنر و تجربه در پردیس سینمایی کوروش به نمایش درآمد اما پس از آن نمایش فیلم متوقف شد و هرگز اکران گسترده نشد.

زندگی خصوصی   ۱۳۹۰     محمدحسین فرح‌بخش پخش به صورت قاچاق

خرس       ۱۳۹۰     خسرو معصومی     پخش به صورت قاچاق در سال 1399

آینه شمعدون           ۱۳۹۱     بهرام بهرامیان        این فیلم در میانه فیلمبرداری به علت مغایرت فیلمنامه با فیلمنامه مصوب وزارت ارشاد از سوی معاونت نظارت ارزشیابی توقیف شد.

یک خانواده محترم ۱۳۹۱     مسعود بخشی          پخش به صورت قاچاق

این یک رویاست     ۱۳۹۱     محمود غفاری

رستاخیز ۱۳۹۱     احمدرضا درویش    همان سال ۹۱ بر روی پرده سینما رفت ولی پس از گذشت دقایقی از پخش آن به دلیل نمایش چهره حضرت عباس و افراد بنی هاشم برخی مراجع و علمای شیعه اعتراض کردند و توقیف اکران شد. در مهر ۹۸ یک شخص در یوتیوب فیلم رستاخیز را با نام القربان با دوبله عربی به اشتراک گذاشت که حاشیه‌های زیادی برای فیلم ایجاد کرد

آشغال‌های دوست‌داشتنی         ۱۳۹۱     محسن امیریوسفی   به دلیل موضوع فیلم که در مورد حوادث سال ۱۳۸۸ است به مدت ۶ سال توقیف بود و سرانجام در زمستان ۱۳۹۷ اکران شد.

گشت ارشاد              ۱۳۹۱     سعید سهیلی

​زندگی خصوصی    ۱۳۹۱     محمدحسین فرح‌بخش

شیفتگی   ۱۳۹۲     علی زمانی عصمتی

عصبانی نیستم!       ۱۳۹۲     رضا درمیشیان        به دلیل موضوع فیلم که در مورد حوادث سال ۱۳۸۸ است توقیف شد و بعد از ۶ سال در اردیبهشت ۱۳۹۷ اکران شد.

مثلث واژگون          ۱۳۹۲     حسین رجبیان          به اتهام سیاه‌نمایی و ارائه برداشت شخصی از مسائل موجود و عدم وجود حجاب نسبی بازیگر زن در برخی صحنه‌ها. متریال و باند بین‌الملل صدای این فیلم پس از تدوین توسط نیروهای امنیتی ایران توقیف و کارگردانش برای مجموع فعالیت غیرمجاز هنری اش و تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان محکوم شد. / پس از دستگیری کارگردان توسط نیروهای امنیتی ایران و سرانجام حکم شش سال زندان برای سازنده‌اش در ایران هرگز به نمایش در نیامد. مثلث واژگون برای اولین بار توسط دو کارگردان که هرگز نامشان فاش نشد و نیروهای امنیتی ایران بازبینی شد و متریال فیلم تاکنون به سازنده‌اش بازگردانده نشده‌است. به عناوین مختلف از این فیلم ۳۴ دقیقه کاسته شد. سر انجام حسین رجبیان در اعتراض به حکم شش سال زندانش نسخه ۹۰ دقیقه‌ایی با کیفیت متوسط موجود فیلم را به صورت آنلاین در یوتیوب انتشار داد.

مهمونی کامی          ۱۳۹۲     علی احمدزاده          به دلیل آنچه از سوی مسئولان بدحجابی بازیگران زن خوانده می‌شود توقیف شد.

پرده بسته                ۱۳۹۲     جعفر پناهی

دستنوشته‌ها نمی‌سوزند           ۱۳۹۲     محمد رسول‌اف

تاکسی      ۱۳۹۳     جعفر پناهی

منشی مخصوص من              ۱۳۹۳     صالح دلدم               علی‌رغم دریافت پروانه نمایش توقیف شد.

حاشیه‌های به وجود آمده توسط مسئولان سازمان سینمایی برای این فیلم در دوره ریاست حجت‌الله ایوبی در نهایت منجر به سکته قلبی و عمل جراحی قلب صالح دلدم گردید. / این فیلم در اواخر دولت احمدی‌نژاد پروانه ساخت گرفت اما پروسه تولید و دریافت پروانه نمایش آن با دولت حسن روحانی همزمان شد و در دوره وزارت ارشاد علی جنتی و ریاست حجت‌الله ایوبی بر سازمان سینمایی توقیف گردید. حاشیه‌های به وجود آمده برای این فیلم نهایت منجر به سکته قلبی و عمل جراحی قلب صالح دلدم در سن سی سالگی شد.

نوشتن بر شهر        ۱۳۹۴     کیوان کریمی          به دلیل ساخت این فیلم مدتی را در زندان اوین گذراندند.

پنجاه کیلو آلبالو       مانی حقیقی             ۱۳۹۵     پخش کامل با کیفیت پرده‌ایی و پخش شرکتی با ممیزی

کاناپه       ۱۳۹۵     کیانوش عیاری

ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا       ۱۳۹۵     عبدالرضا کاهانی

لرد (فیلم)                 ۱۳۹۵     محمد رسول‌اف

رحمان ۱۴۰۰         ۱۳۹۷     منوچهر هادی         در نوروز ۱۳۹۸ اکران شد و توانست رکورد بیشترین حضور تماشاگر در یک روز و بیشترین فروش روزانه را بشکند؛ ولی پس از حدود ۲۰ روز به دلیل اکران نسخه بدون مجوز در برخی سینماها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف شد،این فیلم در تاریخ ۱۶ اسفند ۹۸ در شبکه نمایش خانگی پخش شد.

سه‌رخ      ۱۳۹۷     جعفر پناهی

آفرینش بین دو سطح               ۱۳۹۸     حسین رجبیان          این فیلم پس از آزادی مشروط حسین رجبیان از زندان اوین در سال ۱۳۹۸ درست زمانی که وی در ممنوعیت کامل هنری به سر می‌برد تولید شده‌است. فیلمنامه این فیلم توسط وی در دوران محکومیتش به عنوان زندانی سیاسی در زندان اوین نوشته شده است و تاکنون در هیچ جا به نمایش عمومی در نیامده است. زیرا وی برای ساخت این فیلم از هیچ نهاد ناظر حکومتی درخواست مجوز ساخت و پخش نکرده ‌است. این فیلم توسط حسین رجبیان در راستای اعتراض مردمی ایران که از آبان ۱۳۹۸ به اوج خود رسید در بهمن ۱۳۹۸ برای مبارزه با سانسور و اعتراض به وضعیت عمومی کشور و همراهی و همدلی با مردم معترض به‌صورت کاملاً رایگان در اینترنت منتشر شد.

قاتل و وحشی          ۱۳۹۸     حمید نعمت الله        در جشنواره ۳۸ توقیف شد

برادران لیلا          ۱۴۰۱    سعید روستایی       در جشنواره کن ۲۰۲۲ اکران شد و بخاطر حواشی این فیلم توقیف شد

معرفی فیلم های در حال تولید و ساخت ایرانی (در مرحله پیش تولید)

پیش تولید فیلم های ایرانی در حال ساخت زیادی آغاز شده است. ما در اینجا به مطرح‌ترین و مهمترین فیلم های در حال تولید که در مرحله پیش تولید قرار دارند، پرداخته‌ایم، همچنین فیلم های به زودی در حال پخش از سینما و شبکه نمایش خانگی را در همین صفحه دنبال کنید. با ما در سایت هت فیلم همراه باشید.

فیلم کابل پلاک 10

        نام به فارسی: کابل پلاک 10

        نام به انگلیسی: Kabul Pelak 10

        ژانر: اجتماعی

        سال انتشار: 1401

        کارگردان: نوید محمودی

        نویسنده: نوید محمودی

        زبان فیلم: فارسی

        کشور سازنده: ایران

        ستارگان: آرمین رحیمیان, آناهیتا افشار, الناز شاکردوست, پدرام شریفی

فیلم برادران لیلا

        نام به فارسی: برادران لیلا

        نام به انگلیسی: Baradaran’e Leila

        ژانر: اجتماعی

        سال انتشار: 1400

        کارگردان: سعید روستایی

        تهيه کننده: جواد نوروزبیگی

        زبان فیلم: فارسی

        کشور سازنده: ایران

        ستارگان: پریناز ایزدیار, پیمان معادی, ترانه علیدوستی, سعید پورصمیمی, فرهاد اصلانی, نوید محمدزاده

فیلم ملاقات خصوصی

        نام به فارسی: ملاقات خصوصی

        نام به انگلیسی: Molaghat Khososi

        ژانر: اجتماعی

        سال انتشار: 1400

        کارگردان: امید شمس

        تهيه کننده: امیر بنان

        نویسنده: امید شمس، علی سرآهنگ

        زبان فیلم: فارسی

        کشور سازنده: ایران

        ستارگان: پریناز ایزدیار, ریما رامین فر, هوتن شکیبا

    خلاصه داستان: داستان عاشقانه پرالتهابی را روایت می‌کند که در جنوب شهر اتفاق می‌‌افتد و ….

فیلم خانه شیشه ای

        نام به فارسی: خانه شیشه ای

        نام به انگلیسی: Khane Shishei

        ژانر: اجتماعی

        سال انتشار: 1400

        کارگردان: امیر پورکیان

        تهيه کننده: امیر سیدزاده

        زبان فیلم: فارسی

        کشور سازنده: ایران

        ستارگان: بهاره کیان افشار

    خلاصه داستان: قصه‌ای درباره پاپاراتزی‌‌ها دارد و داستانی پرکشش و کنجکاوی برانگیز را از زندگی شخصی سلبریتی‌ها و ابعاد پنهان فعالیت‌های آنان را به تصویر خواهد کشید و ….

فیلم رگ های آبی

        نام به فارسی: رگ های آبی

        نام به انگلیسی: Raghaye Abi

        ژانر: اجتماعی

        سال انتشار: 1400

        کارگردان: جهانگیر کوثری

        تهيه کننده: جهانگیر کوثری

        نویسنده: جهانگیر کوثری، نعیمه اسلامی

        زبان فیلم: فارسی

        کشور سازنده: ایران

        ستارگان: باران کوثری, بهرام رادان

    خلاصه داستان: به تصویر کشیده شدن روایت زندگی فروغ فرخ‌‌زاد شاعر معاصر و بزرگ توسط جهانگیر کوثری

فیلم مجوز خروج

        نام به فارسی: مجوز خروج

        نام به انگلیسی: Mojavez Khoroj

        ژانر: اجتماعی

        سال انتشار: 1400

        کارگردان: کیارش اسدی زاده

        نویسنده: شاهرخ کافی، کامبیز بابایی

        زبان فیلم: فارسی

        کشور سازنده: ایران

        ستارگان: پژمان جمشیدی, رضا کیانیان, ستاره پسیانی, سروش صحت, علیرضا استادی, کاظم سیاحی, نادر فلاح, نازنین بیاتی

فیلم داستان دست انداز

        نام به فارسی: داستان دست انداز

        نام به انگلیسی: Dastan Dast Andaz

        ژانر: اجتماعی

        سال انتشار: 1400

        کارگردان: کمال تبریزی

        تهيه کننده: محمد آفریده

        نویسنده: فرزاد فخری زاده

        زبان فیلم: فارسی

        کشور سازنده: ایران

        ستارگان: امید نعمتی, حبیب رضایی, رضا کیانیان, رویا نونهالی, هدی زین العابدین, همایون ارشادی

    خلاصه داستان: رها که علاقمند به نویسندگی است آخرین داستان خود را با آرزو‌هایش همراه می‌کند.

فیلم لوچی

        نام به فارسی: لوچی

        نام به انگلیسی: Luchy

        ژانر: اجتماعی

        سال انتشار: 1400

        نویسنده: داوود خیام، علی زرنگار

        زبان فیلم: فارسی

        کشور سازنده: ایران

        ستارگان: حامد بهداد

فیلم صحنه زنی

        نام به فارسی: صحنه زنی

        نام به انگلیسی: Sahneh Zani

        ژانر: اجتماعی

        سال انتشار: 1400

        کارگردان: علیرضا صمدی

        تهيه کننده: مجید رضابالا

        نویسنده: علیرضا صمدی

        زبان فیلم: فارسی

        کشور سازنده: ایران

        ستارگان: امید روحانی, بهرام افشاری, پیام احمدی نیا, حمیدرضا نعیمی, فرزانه سهیلی, لیندا کیانی, مجید صالحی, محمد نادری, مهتاب کرامتی

        بازیگران: سیامک ادیب، آتش تقی پور، غزاله جزایری منفرد

    خلاصه داستان: درباره شخصیتی به نام اسد است که همراه با یک باند خلافکار صحنه‌های جعلی تصادف می‌سازد تا از بیمه خسارت بگیرد و ….

فیلم جنگ جهانی سوم

        نام به فارسی: جنگ جهانی سوم

        نام به انگلیسی: Jang Jahani Sevom

        ژانر: جنگی, ماجراجویی

        سال انتشار: 1400

        کارگردان: هومن سیدی

        زبان فیلم: فارسی

        کشور سازنده: ایران

        ستارگان: محسن تنابنده

    خلاصه داستان: روایت تحولات ایجاد شده جامعه امروزی

منبع: سایت هت فیلم مرجع دانلود فیلم علمی تخیلی