اقتصادی

قاسمی: در ۴ سال می‌توانیم ۴ میلیون خانه بسازیم

خبر فوری/پرس در مراسمی رسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استانی، عملیات اجرایی ساخت 40 هزار و 46 واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی روز شنبه 23 آبان ماه در مراسم افتتاحیه نهضت ملی مسکن در فارس با بیان اینکه ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال امکان پذیر است، گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده امروز هستیم. کار روی یک و نیم میلیون واحد تا پایان سال به دو میلیون واحد خواهد رسید.

رستم قاسمی گفت: امروز موضوع مسکن در کشور با وضعیت جدی مواجه است، در برخی شهرها بیش از 70 درصد درآمد خانوارها صرف مسکن می شود که نشان می دهد وضعیت خوبی نداریم. و ما نیاز به بهبود در حوزه مسکن داریم یک جهش جدی در حال وقوع است.

وی با اشاره به شکاف زیاد عرضه و تقاضای مسکن در کشور به ویژه در هشت سال گذشته، افزود: در دولت نهم و دهم با ساخت 2 میلیون و 200 هزار مسکن آنلاین، کار زیادی برای ساخت آغاز شد. 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی اما هنوز 220 هزار واحد باقی مانده است که قصد داریم تا پایان سال بیشتر آنها را تحویل دهیم.

قاسمی تصریح کرد: در فارس به عنوان یکی از استان های بزرگ کشور در منطقه مشکان با تاخیرهای اساسی مواجه بودیم که با هماهنگی استاندار فارس جلسه ای در شیراز برای بررسی موضوع تشکیل شد که پس از آن شاهد بودیم. یک حرکت جدی و بسیار خوب و امروز بیش از 40000 خانه را تخریب می کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط اجاره مسکن امسال مردم را نگران کرده است، تصریح کرد: اگر عرضه مسکن را افزایش ندهیم این مشکل در سال های آینده ادامه خواهد داشت بنابراین باید برای کاهش قیمت مسکن تولید کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سیاست ما این است که مردم در شهرهایی که زمین داریم، ویلاهای یک طبقه بسازند، تسهیلات داده می شود و البته مردم به تدریج خانه سازی می کنند.

قاسمی تصریح کرد: سیاست ما این است که برای طبقه ای که زمین در اختیار داریم به مردم مجوز بدهیم و مردم به زودی آن را بسازند.

وی با بیان اینکه کمتر از یک درصد مساحت ایران در دست ساخت است، گفت: زمین های زیادی در کشور داریم و می خواهیم مردم راحت زندگی کنند.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد با آغاز ساخت 40 هزار واحد مسکونی شاهد حل بخش بزرگی از مشکلات مسکن کشور باشیم.

قاسمی گفت: در حوزه راه نیز تلاش می شود تا پایان امسال جاده 6 قطعه شیراز – اصفهان بدون ترافیک شود و برای ادامه این امر با وزارت دفاع قرارداد بسته ایم.

وی ادامه داد: در حوزه راه آهن نیز مقام معظم رهبری به وزارت راه و شهرسازی مصوبه ای داده اند که موضوع کریدورها و راه آهن را در کشور ساماندهی و تقویت کند، چرا که ما 14 هزار کیلومتر راه آهن داریم اما اصلی ترین. کریدورها به هم متصل نیستند و با این مصوبه بخش هوایی و ناوگان قطار کشور تقویت می‌شود و با دیپلماسی اقتصادی و حمل‌ونقلی که در ماه‌های گذشته در کشورهای همسایه ایجاد کردیم، برای اولین بار قطار کشتی‌های روسی در بندر شهید رجایی پهلو می گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وضعیت ناوگان هوایی کشور مساعد نیست و همچنین عمر ناوگان قطار و لکوموتیوها طولانی است، گفت: در این زمینه تمدید و قرارداد جدیدی بسته شده است.

انتهای پیام