اقتصادی

نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

بر اساس طرح جامع مسکن، سالانه یک میلیون خانه باید ساخته شود. وزیر راه و شهرسازی اخیرا از نیاز به 10 میلیون مسکن در کشور صحبت کرده است.

به گزارش خبر فوری، با حدود 700 هزار عروسی در سال و نوسازی بافت های فرسوده، کارشناسان تخمین می زنند که حداقل تا 10 سال آینده باید هر سال حداقل یک میلیون خانه ساخته شود. طرح جامع مسکن همچنین می گوید که کشور به یک واحد مسکونی سالانه یک میلیون واحدی نیاز دارد.

با این حال، در سال های اخیر، تولید یک میلیون خانه هرگز محقق نشده است. اوج ساخت و ساز در دهه 90 مربوط به سال 1392 بود که برای 809000 واحد مسکونی در کشور پروانه صادر شد. با این حال، این روند در سال های اخیر کاهش یافته است و در سال 2016 و پس از آن، تولیدات خانگی به بین 350000 تا 400000 دستگاه رسید.

با این حال، بازار ساخت و ساز در سال گذشته اندکی بهبود یافته است. محمود محمودزاده – معاون وزیر راه و شهرسازی – اواخر سال 1400 از پیشرفت ساخت و ساز نسبت به سال 1399 و ساخت 520 هزار واحد مسکونی خبر داد. در سال 1401 او قول داد که نهضت بزرگ مسکن در کشور ایجاد کند.

چندی پیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از 8 میلیون جوان به دلیل مشکلات مالی و کمبود مسکن تنها مانده اند و به بیش از 10 میلیون خانه جدید در کشور نیاز داریم.

وی افزود: با توجه به فارغ التحصیلی دانشجویان و امکان ازدواج در کشور سالانه به بیش از 10 میلیون خانه نوساز نیاز داریم و تاکنون 5 میلیون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت نام کرده اند که اکثر آنها مستاجر یا مستاجر هستند. .

به گفته قاسمی، در راستای جهش تولید، پیش بینی می شود سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود که بیش از دو سوم آن یعنی 860 هزار واحد در دست ساخت است و در سال جدید واحدها متروکه خواهند شد.

بنابراین گزارش وزارت راه و شهرسازی تاکنون حدود 40 هزار واحد نهضت ملی مسکن افتتاح شده است و تا خرداد ماه امسال چند واحد دیگر از این طرح راه اندازی می شود. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.

انتهای پیام/