اخبار جامعه

پروژه‌های نهضت ملی مسکن به یک‌میلیون واحد با میانگین پیشرفت ۳۰ درصد رسیده است

صحبت های سازندگان و اعترافات متولیان امر حکایت از کندی روند اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن دارد. بر اساس برآوردهای وزیر، دو میلیون واحد تا مردادماه سال آینده افتتاح خواهد شد. به گفته مسئولان، آنچه در واقع نصب شده یک میلیون دستگاه با میانگین پیشرفت 30 درصدی است.

به گزارش خبر فوری، اگرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی از احداث حدود یک میلیون واحد صحبت می کنند، اما بر اساس اعلام سازمان ملی زمین و مسکن، پروژه های 509 هزار واحدی تعیین شده و 194 هزار واحد به پایان رسیده است. پایه. صحنه معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید به آمارهای ذکر شده باید واحدهای خودمالک، بنیاد مسکن، نیروهای مسلح و… اضافه شود. کل اجرا یک میلیون واحد با میانگین پیشرفت 30 درصدی.

به نظر می رسد با توجه به مدلی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی تعریف کرده اند، تامین زمین ساختمانی مستلزم اجرای پروژه است. در حالی که شواهد حاکی از شکاف قابل توجهی بین تعداد واحدهای در حال ساخت و میزان زمین موجود است. یکی از راه های سنجش پروژه های در حال ساخت، پرداخت تسهیلات است. شرط اعطای وام تا سقف 450 میلیون تومان به واحدهای نهضت ملی مسکن، پرداخت سهم متقاضیان است. از یک میلیون و 300 هزار نفری که توسط وزارت راه و شهرسازی مشمول شبکه بانکی شده اند، 333 هزار نفر مبلغ اولیه 40 میلیون تومانی را واریز کرده اند.

در 20 آبان 1401، با حضور وزیر فیلم و شهرسازی در آیین انتخابات از طریق ویدئو کنفرانس. ساخت 100000 واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید افتتاح شد که مجموع ساخت و ساز در شهرهای جدید را به 200000 واحد رساند. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند پروژه های مذکور در بهترین حالت در وضعیت آماده سازی زمین قرار دارند و برخی از آنها حتی برنامه ای ندارند.

وزارت راه و شهرسازی پس از هفت مرحله فراخوان ثبت نام حدود 2 میلیون متقاضی مطلق نهضت ملی مسکن را از طریق فیلتر پنج شرط حذف کرد. از 5.5 میلیون متقاضی، 3.6 میلیون نفر واجد شرایط بودند. طبیعتا با توجه به ازدواج هایی که در ماه های اخیر صورت گرفته است، تعداد متقاضیان احتمالی مسکن دولتی افزایش یافته است. این بدان معناست که حدود 4 میلیون متقاضی مسکن واجد شرایط در کشور ندارند. از سوی دیگر در سال گذشته تنها یک میلیون واحد ساخته شده است و هیچ مدلی از مسکن برای اجاره نشینان وجود ندارد و عملکرد چندانی در طرح اجاره حرفه ای وجود نداشته است.

اگر خوش‌بینی کنیم، میانگین پیشرفت فیزیکی 30 درصدی طرح نهضت ملی مسکن و در صورت ادامه این طرح با سرعتی که در سال گذشته بوده است، حدود چهار سال طول می‌کشد تا یک میلیون مسکن ساخته شود. این امر بر اساس اعترافات برخی سازندگان و مسئولان، علیرغم کندی اجرای پروژه ها، به دو دلیل مهم یعنی عدم پرداخت سهم و اجتناب از پرداخت منابع توسط سیستم بانکی برمی گردد. پیشنهادات انبوه سازان برای تامین منابع این پروژه نیز در کشوی میز مسئولان وزارت راه و شهرسازی غبار جمع می کند!

وزارت راه و شهرسازی تا مرداد ماه سال گذشته برای ساخت چهار میلیون واحد در چهار سال برنامه ریزی کرده بود. اندکی بعد رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ساخت این خانه ها بیش از یک سال زمان می برد و به همین دلیل هدف ساخت چهار میلیون خانه را به دو قسمت دو میلیون واحدی تقسیم کرد. یعنی اگر دو میلیون واحد به مرحله ساخت برسد که هنوز اتفاق نیفتاده است، در آبان 1403 باید منتظر بمانیم تا نوار منازل بریده شود.

در این شرایط به نظر می رسد بسته دوم یک میلیونی تا یک سال دیگر اجرایی شود. اگر بسته دوم به سرنوشت یک میلیونی در فاز اول دچار شود، قطعاً افتتاح دو میلیون واحدی، عمر چهار ساله وزارت راه و شهرسازی را تمدید نخواهد کرد. چقدر چهار میلیون واحد!

انتهای پیام