اخبار جامعه

توصیه‌های تغذیه‌ای برای کاهش سردردهای میگرنی

از هر 10 بزرگسال حداقل یک نفر از سردردهای میگرنی رنج می برد. میگرن بیشتر از سایر سردردها دوام می آورد و اثرات فیزیکی بیشتری دارد، اما تحقیقات نشان می دهد که ایجاد تغییرات در رژیم غذایی می تواند تجربه میگرن و دفعات این سردردها را کاهش دهد.

به گزارش خبر فوریمیگرن سردرد شدیدی است که معمولا از یک طرف سر شروع می شود و با حالت تهوع و حساسیت به نور همراه است. این علائم ناشی از تغییرات موقتی در هدایت عصبی در مغز است و التهاب سلول های عصبی باعث ایجاد درد می شود. درد میگرن اغلب از چند ساعت تا چند روز ادامه دارد.

اگر یکی از والدین شما مبتلا به میگرن باشد، به احتمال 90 درصد شما نیز از آن رنج خواهید برد. زنان 3 برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می شوند که به دلیل نوسانات هورمونی است. مصرف غذاهای سرشار از سدیم یا غذاهای حاوی مواد افزودنی مانند مونوسدیم گلوتامات یا شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام می تواند باعث میگرن شود. سایر عوامل خطر عبارتند از: فشار روانی و استرس، مصرف الکل، تغییرات آب و هوا، تغییر در عادات خواب، برخی داروها.

پیشنهادات تغذیه ای

توجه به رژیم غذایی یکی از بهترین راه ها برای محافظت از خود در برابر حملات میگرن است. غذاهای طبیعی بدون مواد نگهدارنده و طعم دهنده شروع خوبی برای پیشگیری هستند. منابع خوب غذاهایی مانند کدو حلوایی و هویج و سبزیجات تیره مانند اسفناج و سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای، میوه های خشک یا پخته، گیلاس، زغال اخته و شیرین کننده های طبیعی مانند شربت افرا و عصاره وانیل هستند.

پرهیز از غذا

پرهیز از برخی غذاهای محرک می تواند از حملات میگرن جلوگیری کند یا دفعات میگرن را کاهش دهد. مکمل های غذایی یا غذاهای فرآوری شده محرک های شناخته شده حملات میگرنی هستند. سایر غذاهای محرک عبارتند از تخم مرغ، گوجه فرنگی، پیاز، محصولات لبنی، گندم، مرکبات، نیتریت های موجود در غذاها، الکل، کافئین، آسپارتام، شکلات، پنیر و آجیل.

رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات و پروتئین بالا برای تسکین درد ناشی از برخی اختلالات عصبی مفید است و ممکن است راهی برای تسکین درد میگرنی باشد.

اما اگر به دنبال تسکین فوری دردهای میگرنی هستید، استفاده از مسکن ها و استراحت در اتاقی با نور کم توصیه می شود. برای تسکین حالت تهوع و سرگیجه می توانید مقدار زیادی آب بنوشید. اگر درد ادامه داشت، باید با پزشک خود برای داروهای مسکن مشورت کنید.

انتهای پیام