اخبار جامعه

توصیه‌هایی برای کنترل علائم بیماری ام‌اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS)، یک بیماری عصبی مزمن مغز و نخاع، شایع ترین بیماری عصبی است که جوانان را درگیر می کند.

به گزارش خبر فوری، علت بیماری ام اس مشخص نیست. با این حال، کارشناسان مشاهده کرده اند که یک عامل باعث تحریک سیستم ایمنی بدن برای حمله به مغز و نخاع می شود. سیستم ایمنی به غلاف میلین اطراف اعصاب آسیب می رساند که سیگنال های ورودی و خروجی مغز را مختل می کند. بنابراین افراد مبتلا به این بیماری می توانند در زندگی روزمره خود به شدت تحت تاثیر قرار گیرند.

علائم ام اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم است که از علائم مختلف این بیماری آگاه باشید. علائم ام اس می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکلات حرکتی، مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن، یا بلعیدن

هیجان یا بی حسی در اندام ها

اختلال عملکرد مثانه و روده

اختلال شناختی

نوسانات خلقی یا افسردگی

لرزش یا اسپاسم

سرگیجه

اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام اس ممکن است نابینا و/یا فلج شوند.

هیچ درمان شناخته شده ای برای ام اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم یک عامل ضروری برای داشتن یک زندگی سالم با این بیماری است. بسته به شدت علائم، پزشک ممکن است درمان های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند. با این حال، علاوه بر درمان دارویی، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می تواند مفید باشد. Medical Express برخی از تغییرات سبک زندگی را برای کمک به مدیریت علائم ام اس فهرست می کند:

استراحت با کیفیت کافی داشته باشید. افراد مبتلا به ام اس بیش از دیگران از اختلالات خواب رنج می برند. برای بهبود کیفیت خواب، سعی کنید قبل از خواب سر خود را تمیز کنید، تکنیک های آرام سازی را تمرین کنید، وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب بردارید و برنامه خواب خود را تنظیم کنید.

ورزش. اگر از نظر بدنی مناسب هستید، ورزش منظم می تواند به افزایش قدرت، تون عضلانی، تعادل و هماهنگی کمک کند. شنا یک گزینه عالی برای افرادی است که نگران گرما هستند.

بدن خود را شاداب نگه دارید. اگر دمای بدن افزایش یابد، علائم ام اس ممکن است بدتر شود. پوشیدن لباس های تازه می تواند به جلوگیری از قرار گرفتن در معرض گرما کمک کند.

از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. یک رژیم غذایی قلب سالم را می توان توصیه کرد. همچنین برای کمک به مشکلات روده ای ناشی از ام اس، مقدار زیادی فیبر و آب دریافت کنید.

استرس را کاهش دهید. علائم ممکن است در هنگام استرس بدتر شود. یوگا، تای چی، ماساژ، تنفس عمیق یا مدیتیشن می تواند به کاهش استرس کمک کند.

انتهای پیام