اخبار سلامتکسب و کار خبر فوری

همه چیز درباره ریتالین گیاهی و کاربردهای آن

نکات مهم درباره ریتالین و موارد مصرف آن که باید بدانید

ریتالین برای درمان کمبود توجه یا ADHD و نوعی اختلال خواب به نام نارکولپسی مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. ریتالین با تغییر مقادیر خاص مواد طبیعی در مغز کار می‌کند. متیل فنیدات که ساختار اصلی ریتالین را تشکیل می‎‌دهد در دسته‎‌ای از داروها قرار می‎گیرد که به عنوان محرک شناخته می‎‌شوند.

به نقل از محله اینترتتی ایده آل مگ ریتالین باعث افزایش توجه، افزایش تمرکز و کنترل مشکلات رفتاری شما می‌شود. همچنین ریتالین می‌‎تواند به شما در سازماندهی وظایف و بهبود مهارت‎‌های گوش دادن کمک کند. مصرف این دارو باید حتما زیر نظر پزشک باشد. از مصرف این دارو بدون مشورت با پزشک و به صورت خودسرانه به شدت پرهیز کنید. این دارو به خاطر ساختار خاص خود پتانسیل بالایی برای سوء مصرف و اعتیاد دارد. از مصرف دارو بیش از دوز تجویزی پزشک خودداری کنید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با موارد مصرف ریتالین آشنا کنیم.

نحوه استفاده از ریتالین

موارد مصرف ریتالین گسترده نیست و از آن برای درمان برخی اختلالات استفاده می‌‎شود. این دارو را طبق دستورالعمل پزشک، معمولاً ۲ یا ۳ بار در روز مصرف کنید. این دارو بهتر است ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از غذا مصرف شود. اما اگر ناراحتی معده دارید، بهتر است این دارو را همراه با غذا یا بعد از غذا یا میان وعده میل کنید. مصرف این دارو در اواخر روز ممکن است باعث خواب مشکل و بی‌‎خوابی شود.

به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بهترین عملکرد را در درمان بیماری داشته باشید. برای فراموش نکردن مصرف دارو، هر روز در یک زمان مشخص به مصرف دارو بپردازید. از مصرف دارو بیش از دوز تجویزی توسط پزشک خودداری کنید. اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کردید، ممکن است با علائم ترک دارو مواجه شوید.

از علائم ترک ریتالین می‎توان به افسردگی، افکار خودکشی یا سایر تغییرات روحی و روانی اشاره کرد. برای جلوگیری از بروز علائم ناشی از ترک ریتالین، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را به آرامی کاهش دهد. در صورت استفاده طولانی مدت ریتالین نیز ممکن است کار نکند. اگر این دارو به خوبی کار نکرد، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر مدت طولانی یا در مقادیر زیاد از متیل فنیدات استفاده کرده اید، احتمال بروز علائم ناشی از ترک نیز بیشتر است. در حقیقت موارد مصرف ریتالین محدود است اما ممکن است این دارو باعث اعتیاد شما شود. در صورت بروز اختلال در مصرف مانند استفاده بیش از حد ریتالین یا اعتیاد به مواد مخدر ممکن است خطرات جبران ناپذیری شما را تهدید کند. پزشک شما موظف است که شرایط شما را به صورت دوره‌‎ای بررسی کند. در صورتی که ریتالین باعث بهبود نشود، پزشک باید دارو را قطع کند.

همه چیز در رابطه با ریتالین ؛ اثرات جانبی

عصبی بودن، مشکل در خواب، کاهش اشتها، کاهش وزن، سرگیجه  حالت تهوع، استفراغ یا سردرد از اثرات جانبی شایع در مصرف ریتالین هستند. اگر هر یک از این اثرات ادامه داشت و یا بدتر شد، سریعا با پزشک معالج خود تماس حاصل کنید. به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است و بر این باور بوده که سود مصرف ریتالین برای شما بیشتر از عوارض جانبی ناشی از مصرف آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند. این دارو ممکن است فشار خون شما را بالا ببرد. فشار خون خود را مرتباً بررسی کنید و در صورت بالا بودن موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی نظیر مشکلات جریان خون در انگشتان دست یا انگشتان پا، زخم های غیرمعمول در انگشتان دست یا انگشتان پا، افزایش ضربان قلب و ضربان قلب نامنظم، تغییرات ذهنی و رفتاری مانند تحریک، پرخاشگری، نوسانات خلقی، افکار غیرطبیعی، افکار خودکشی، حرکات کنترل نشده عضلانی مانند پیچش و لرزیدن، تولید صداهای غیر ارادی، تغییرات بینایی وتاری دید سریعا با پزشک خود تماس حاصل کنید. در صورت بروز عوارض بسیار جدی از جمله غش کردن، تشنج، علائم حمله قلبی و علائم سکته مغزی سریعا کمک پزشکی دریافت کنید.

همه چیز در رابطه با ریتالین ؛ هشدارها

از جمله موارد مصرف ریتالین می‎توان به درمان ADHD اشاره کرد. نکته مهم در مصرف ریتالین دادن اطلاعات کامل به پزشک است. قبل از مصرف ریتالین، در صورت حساسیت به ماده خاصی پزشک خود را از شرایط آگاه سازید. پزشک معالج وظیفه بررسی سابقه بیماری و وضعیت بیمار را بر عهده دارد. قبل از استفاده از ریتالین، پزشک خود را از تاریخچه پزشکی خود مطلع سازید.

از جمله مواردی که باید در اختیار پزشک خود قرار دهید می‎نوان به فشار خون بالا، مشکلات گردش خون، گلوکوم، مشکلات قلبی مانند ضربان نامنظم قلب، حمله قلبی، مشکلات مربوط به ساختار قلب، شرایط روحی و روانی مانند اضطراب، تنش، آشفتگی، سابقه اختلالات روانی مانند اختلال دو قطبی، افسردگی، روان پریشی، افکار خودکشی، تیک و سندروم تورت، پر کاری تیروئید، اختلال تشنج و … اشاره کرد.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل و ماری جوانا می‎توانند باعث تشدید این حالت شوند. از مصرف دارو در زمانی که باید رانندگی کنید و یا به هوشیاری بالا نیاز دارید پرهیز کنید. در صورت استفاده طولانی مدت، این دارو ممکن است بر سرعت رشد کودک، وزن و قد نهایی بزرگسالان تأثیر بگذارد. افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری داشته باشند، مخصوصا مشکل در خواب، کاهش وزن یا درد قفسه سینه. این توانایی انتقال به شیر مادر را دارد. قبل از شیردهی به کودکتان با پزشک خود مشورت کنید. درباره‎ی مصرف ریتالین در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی ریتالین

داروهای بسیاری ممکن است با هم سازگاری نداشته باشند و باعث فرایندی شوند که مورد رضایت شما نیست. متیل فنیدات با نام تجاری ریتالین، دارویی است که برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با سطح غیر طبیعی فعالیت و یا اختلال بیش فعالی و کمبود توجه یا ADHD  تجویز می‌‎شود. ریتالین باعث تحریم سیستم عصبی مرکزی می‌‎شود. این دارو که در خانواده محرک‌‎ها قرار دارد تاثیرات ضعیف‌‎تری نسبت به آمفتامین‌‎ها و قوی‌‌تری نسبت به کافئین دارد.

از انواع کاربرد قرص ریتالین می‎توان به درمان بیماری بیش فعالی و کمبود توجه یا ADHD و درمان نوعی اختلال خواب به نام نارکولپسی اشاره کرد. ریتالین باعث بهبود تمرکز و بهبود گوش دادن در افراد مبتلا به ADHD می‎شود. این دارو به خاطر ساختاری که دارد پتانسیل بالایی در وابستگی و اعتیاد فرد بیمار دارد. مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک متخصص باشد. از مصرف بیش از دوز تجویزی پزشک به شدت خودداری کنید. در صورت مصرف دوز تجویزی دچار سوء مصرف ریتالین نمی‎شوید.

ریتالین به خاطر این که در خانواده محرک‎‌ها قرار می‎‌گیرد بستر مناسبی برای سوء مصرف دارد. ریتالین مصرف خوراکی دارد. از جویدن قرص ریتالین به شدت خودداری کنید چرا که می‎تواند باعث افزایش دوز شود. از خرد کردن دارو خودداری کنید چرا که ممکن است دیگر به خوبی عمل نکند. متیل فنیدات متعلق به دسته‎‌ای از داروها به نام محرک سیستم عصبی مرکزی یا CNS است.

اما این که ریتالین باعث چه فرایندی می‎شود جای سوال است. در حقیقت ریتالین با تغییر در مقادیر نوراپی نفرین و دوپامین در مغز شما کار می‎کند. این مواد شیمیایی سیگنال‎‌هایی را به قسمت‎‌‌های دیگر بدن شما ارسال می‌‎کنند که به بهبود علائم شما کمک می‎کند. هر دارویی می‎تواند عوارض جانبی ناشی از مصرف داشته باشد. ریتالین نیز از این قضیه مستثنی نیست. عوارض جانبی با سوء مصرف ریتالین شدت می‎‌گیرد.

میزان مصرف ریتالین

می‌‎دانیم که کاربرد قرص ریتالین محدود است. برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان آنچه در آن زمان بیش فعالی خوانده می‎‌شد مصرف ریتالین را تایید کرد. درباره این که آیا شما به مصرف ریتالین نیاز دارید یا نه، پزشک معالج شما باید تصمیم بگیرد. پزشک پس از بررسی سابقه پزشکی و وضعیت بیماری شما تصمیم به تجویز دوز خاصی از ریتالین می‌‎گیرد.

در ابتدای فرایند درمان با ریتالین، پزشک مصرف ریتالین در دوز پایین را برای شما تجویز می‎کند. از مصرف بیش از دوز تجویزی پزشک به شدت خودداری کنید. اگر مدتی است که تحت درمان با ریتالین هستید، در صورت تغییر مارک داروی مصرفی خود موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. قرص‎‌های ریتالین در شکل‌‎های مختلف و در دوزهای مختلف در داروخانه‎‌ها به فروش می‌‎رسد.

بهتر است دو هفته قبل از مصرف ریتالین مهار کننده MAO مصرف نکرده باشید. مصرف این دو دارو با یکدیگر ممکن است باعث بروز اتفاقات خطرناکی شود. داروهای بسیاری وجود دارند که به صورت خفیف و یا شدید با ریتالین تداخل دارند. مصرف ریتالین با داروهای معده می‌‎تواند باعث افزایش دوز ریتالین شود. مصرف ریتالین و داروی قرص معده می‌‎تواند برای شما خطر آفرین باشد.

پزشک معالج شما موظف است که قبل از تجویز ریتالین برای شما سابقه پزشکی شما را به خوبی مورد بررسی قرار دهد. همچنین پزشک شما موظف است که چند وقت یک بار شرایط شما را از نو بررسی کند. در صورتی که ریتالین باعث بهبود شما نشود، پزشک موظف است دوز مصرفی را تغییر دهد. در صورت تغییر دوز مصرفی و ثابت ماندن شرایط، پزشک باید مصرف دارو را قطع کند.

شرایط عدم استفاده

کاربرد قرص ریتالین، کاربرد درمانی است. اگر شما به ریتالین حساسیت دارید از مصرف دارو خودداری کنید. در صورت ابتلا و یا داشتن سابقه بیماری‎هایی نظیر گلوکم، تورت و سابقه گرفتگی طولانی مدت عضلات از ریتالین استفاده نکنید. ریتالین می‎تواند باعث افزایش علائم استرس و اضطراب شود. همچنین در صورت بروز مشکلات قلبی، فشار خون بالا، تشنج، مشکلات گردش خون، و یا داشتن سابقه بیماری روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی یا سابقه مشکلات مصرف مواد قضیه را با پزشک خود در میان بگذارید.

زمان مصرف و تاثیر دارو

زمان تاثیر ریتالین بستگی به نوع قرص مصرفی و مقاومت بیمار نسبت به دارو دارد. به طور متوسط ریتالین بعد از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از مصرف شروع به تاثیر می‎کند طوری که تاثیر آن قابل مشاهده است. اثر دارو تا ۸ ساعت پس از مصرف نیز باقی می‎ماند. ریتالین که مصرف خوراکی دارد بهتر است قبل از غذا مصرف شود. بهترین زمان برای مصرف ریتالین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از صبحانه و ناهار است. در صورتی که دچار مشکلات معده هستید می‎تواید دارو را بعد از غذا و میان وعده مصرف کنید. از جویدن دارو به شدت خودداری کنید. دارو باید بلعیده شود. اگر فرزندتان دارای بیماری ADHD است و ریتالین باید مصرف کند، حتما مطمئن شوید که دارو را ببلعد و آن را نجود.

ترک مواد مخدر

ریتالین که در خانواده محرک‎‌های عصبی است، ساختاری شبیه به ساختار مواد مخدر دارد. ترک مواد مخدر یک کاربرد قرص ریتالین است و کاربرد اصلی آن، دارویی است. مصرف ریتالین برای ترک مواد مخدر بدون مشورت و نظر پزشک ممکن نیست. پزشک باید شرایط شما را به خوبی ارزیابی کند و در صورت نیاز دوز خاصی از ریتالین را برای شما تجویز کند. ریتالین نیز می‎تواند باعث سوء مصرف شود. سوء مصرف ریتالین خطر آفرین است و عوارض جانبی بسیاری دارد.

عوارض جانبی ریتالین چیست؟

از جمله عوارض جانبی شایع مصرف ریتالین می‎توان به سردرد، کاهش اشتها، ناراحتی معده، پرخاشگری، مشکلات خواب، حالت تهوع و … اشاره کرد. در صورتی که این اثرات خفیف باشد ممکن است طی چند روز چند هفته از بین برود. در صورت تداوم این علائم با پزشک خود موضوع را در میان بگذارید. از جمله عوارض جانبی شدید میتداخل ممکن عملکردشان تغییر کند. تغییر در روند داروها ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شدیدی در شما شود. بهتر است دو هفته قبل از مصرف ریتالین از مهارکننده‌‎های MAO استفاده نکرده باشید.