اخبار جامعه

روغن زیتون، نسخه‌ای قدرتمند برای مقابله با زوال عقل

بنابر یافته‌های یک مطالعه اولیه، افرادی که با افزایش سن به دنبال تقویت قدرت ذهنی هستند شاید تصمیم بگیرند از این پس در رژیم غذایی خود روغن زیتون را جایگزین مارگارین کنند.

به گزارش خبر فوری به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این مطالعه روی بیش از ۹۰ هزار متخصص بهداشت در ایالات متحده نشان داد که دوستداران روغن زیتون در طول سه دهه آینده کمتر به دلیل زوال عقل جان خود را از دست می دهند.

افرادی که بیش از نیم قاشق غذاخوری در روز این روغن را مصرف می کردند در مقایسه با همتایان خود که به ندرت از روغن زیتون استفاده می کردند، ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از زوال عقل بودند.

جزئیات این یافته‌ها در نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه در «بوستون» ارائه شده است.

به گفته کارشناسان، مطالعاتی از این دست تنها می‌تواند ارتباط بین این دو مؤلفه را نشان می‌دهد و نمی‌تواند ثابت کند که روغن زیتون از مغزِ در حال پیر شدن محافظت می‌کند.

یک مشاور تغذیه مستقر در «سنت لوئیس» که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: اسیدهای چرب امگا ۳ فواید ضدالتهابی دارند و روغن زیتون منبع خوبی از امگا ۳ است. اعتقاد بر این است که التهاب در فرآیند زوال عقل دخیل است و به گفته متخصصان، خوردن منظم روغن زیتون می‌تواند مفید باشد.

علاوه بر این، مطالعات گذشته رژیم غذایی مدیترانه‌ای (مشهور به غنی بودن از روغن زیتون) را با حافظه و مهارت‌های فکری بهتر در افراد مسن و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط دانسته‌اند.

با این حال در مطالعه جدید، خود روغن زیتون – مستقل از رژیم غذایی کلی – با خطر کمتر مرگ ناشی از زوال عقل مرتبط بوده است.

همچنین مطالعات گذشته نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از روغن زیتون می تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد که احتمالاً به دلیل کمک به بهبود فشار خون، کلسترول، عملکرد عروق خونی و … است.

آنچه برای قلب مفید است، برای مغز نیز مفید است و تصور می شود که سلامت قلب و عروق، بهتر خطر زوال عقل را کاهش می دهد.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.