اقتصادی

قیمت خودروها تا پایان سال افزایش می‌یابد؟

یک کارشناس بازار خودرو علیرغم اینکه انتظارات عمومی از وزارت حراست برای جلوگیری از افزایش مستمر قیمت خودرو در بازار محقق نشده است، معتقد است عرضه خودرو در بورس به دور از قیمت تعیین شده، یکی است. . نوعی رهایی از درد تقاضای کاذب و نگاه به سرمایه گذاری در خودرو در میان مدت منجر به کنترل نوسانات قیمتی می شود. اما با شرایط فعلی ادامه افزایش قیمت خودرو در بازار تا پایان سال دور از واقعیت نیست.

به گزارش خبر فوری، از ابتدای سال تاکنون بازارها و صنعت خودرو کشور شاهد اتفاقات متعددی بوده که از مهمترین آنها می توان به عدم پذیرش افزایش قیمت محصولات خودروسازان در درب کارخانه (با وجود نرخ تورم نقطه به نقطه بالای 48 درصد، افزایش سریع قیمت خودرو در بازار آزاد وی به رکود شدید بازار خودرو در یکی دو ماه گذشته اشاره کرد.

از سوی دیگر، صنعت خودرو در کشور به طور کلی در بلاتکلیفی به سر می برد. همانطور که گفته شد در سال جدید افزایش قیمت رسمی برای خودروسازان تصویب نشد و در همان زمان پارسال برای دومین بار طی یک سال خودروسازان مجوز افزایش قیمت محصولات خود را دریافت کردند. و این رقم در حالی است که بدهی خودروسازان به زنجیره تامین همچنان قابل توجه است. همچنین از ابتدای سال بحث واردات خودرو مطرح و به طور قطعی اعلام شده است اما به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم و هنوز مشخص نیست اولین خودرو کی و با چه مشخصاتی عرضه می شود. وارد كردن از طرفی گروه صنعتی ایران خودرو همچنان در دور قرعه کشی شرکت می کند و در گذشته وعده می دهد که قرعه کشی در ابتدای سال جمع آوری شود یا در پایان شهریور 1401 به پایان رسیده است. سال، و بس. همان قول، پس واقعیت چیست.

این موارد و بسیاری موارد دیگر تنها بخشی از چالش ها و داستان های صنعت و بازار کنونی خودرو در کشور است. بر این اساس در نظر داریم با مصاحبه های مختلف با کارشناسان خودرو، آینده صنعت و بازار خودرو در کشور را تحلیل و پیش بینی کنیم.

چرا تاثیر اقدامات وزارت حریم خصوصی برای عموم قابل توجه نیست؟

حسن کریمی سنجری در گفت وگو با خبر فوری، اظهار کرد: از بدو تأسیس وزارت صمت دولت سیزدهم، علیرغم وعده های صحیح و اقدامات بعدی در حوزه خودرو، باید بررسی شود که چرا مردم احساس نکردند. تاثیر این اقدامات بر بازار.: یکی از انتظارات مردم جلوگیری از افزایش مداوم قیمت خودرو در بازار البته این موضوع مهم ترین نتیجه مردم از اقدام دولت است.

کارشناس صنعت خودرو کشور تصریح کرد: در صورت کنترل نوسانات قیمت می توان گفت که اکثر روش های مورد استفاده سازمان های مهم مرتبط با بازار خودرو موثر بوده است. اما در صورت تداوم افزایش قیمت ها مانند سال های اخیر، بدیهی است که نمی توان انتظار رضایت جامعه را از نتیجه سیاست های اقتصادی دولت داشت. آنچه مشخص است این است که کنترل قیمت خودرو در کف بازار مربوط به عملکرد گروه اقتصادی دولت است و نه تنها به وزارت امنیت.

وی افزود: اتفاقا موثرترین اقدامات دولت برای مهار تورم خودرو بر عهده سیاست اقتصادی کشور است. به عبارت دیگر همانطور که تمامی کالاها در بازار دستخوش نوسانات قیمتی هستند، البته خودرو نیز تحت تاثیر تورم عمومی اقتصاد کشور قرار نمی گیرد و متناسب با افزایش تورم یا رشد، قیمت نیز افزایش خواهد یافت. از نرخ ارز این در حالی است که سهم وزارت حراست در کنترل قیمت خودرو تنها مربوط به پرکردن شکاف عرضه و تقاضای خودرو در بازار است که با افزایش تولید در کنار واردات خودرو محقق خواهد شد.

کریمی سنجری با بیان اینکه اگرچه از نظر آماری تفاوت معناداری در تعداد خودروهای فروخته شده در بازار نسبت به سال گذشته وجود ندارد که ممکن است بر قیمت خودرو در بازار تاثیر بگذارد، تاکید کرد: اما از آنجایی که برخی خودروها به قیمت پیشنهادی به فروش می رسند. . به جای فروش، از طریق مبادله کالا عرضه می شود که منجر به حذف بخشی از تقاضای کاذب از بازار شده و در نتیجه در میان مدت، نوسانات قیمت ها کنترل شده است.

بخشی از اثر تورمی ناشی از رویدادهای سیاسی-اقتصادی به ویژه سیاست خارجی دولت است که به نظر می رسد حداقل تا پایان سال بهبودی نداشته باشد. بنابراین تا پایان سال افزایش مستمر قیمت ها در بازار خودرو دور از واقعیت نخواهد بودافزایش عرضه از طریق بورس کالا، بازار را به ثبات قیمت ها امیدوارتر می کند

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به جای فروش از طریق بورس کالا در بازار با نرخ دستوری، انتظار داریم بازار به ثبات قیمت دست یابد. البته تاثیر تورم قیمت ها بر قیمت خودرو را نمی توان نادیده گرفت. علاوه بر این، بخشی از اثر تورم ناشی از رویدادهای سیاسی-اقتصادی به ویژه سیاست خارجی دولت است که به نظر می رسد حداقل تا پایان سال بهبودی نداشته باشد. بنابراین تا پایان سال افزایش مستمر قیمت ها در بازار خودرو دور از واقعیت نخواهد بود.

وزارت امنیت باید برنامه تحول صنعت خودرو را تسریع بخشد

وی بیان کرد: البته آنچه از وزارت حراست به عنوان مدیرکل خودروسازی کشور انتظار می رود تسریع در برنامه تحول صنعت خودرو و بازار است. به عنوان مثال بحث واردات خودرو از جمله مواردی است که تاثیر زیادی در تسریع افزایش قیمت خودرو در بازار خواهد داشت. بنابراین آیین نامه آن باید هر چه سریعتر اجرایی شود و خودروهای وارداتی هر چه سریعتر به بازار عرضه شود.

کریمی سنجری تاکید کرد: در ادامه صنعت خودروسازی کشور باید مسیر خود را تغییر دهد. شرکت‌های خودروسازی به‌عنوان مهم‌ترین ارکان صنعت خودرو در مسیر گذشته حرکت می‌کنند. همچنین به صراحت می توان گفت که روش اجرایی مدیریت این شرکت ها نسبت به گذشته وضعیت نامطلوب تری پیدا کرده است، آن هم با تغییر، در حالی که سازوکار مدیریت این شرکت ها باید بر اساس علمی و تخصصی تر تطبیق داده می شد. مواد و روش ها. از دولت

انتهای پیام