اخبار جامعه

عادت هایی که خواب راحت را از شما می گیرند

خستگی و عدم تمرکز در طول روز از علائم کم خوابی است، به این معنی که خواب با کیفیتی ندارید یا شب ها کمتر از آنچه باید می خوابید.

به گزارش خبر فوری، برای اینکه انسان سرحال و پرانرژی از خواب بیدار شود، هر شب نیاز به چند ساعت خواب عمیق دارد. اگرچه کیفیت خواب با افزایش سن کاهش می یابد، بسیاری از جوانان نیز مشکلات خواب را گزارش می کنند.

خواب با کیفیت باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی، کاهش استرس و بهبود خلق و خو و تمرکز می شود.

به همین ترتیب برخی از عادات مضر بر کیفیت خواب افراد تأثیر می گذارد که آگاهی از آنها و مدیریت صحیح این عادات می تواند در بهبود سلامت کلی فرد مفید و مؤثر باشد.

در زیر به نقل از نشریه هندوستان تایمز به برخی از این آداب و رسوم اشاره می کنیم:

* استفاده از تلفن همراه قبل از خواب

نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش تلفن همراه بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد. نور آبی می تواند تولید ملاتونین را که هورمون اصلی کنترل کننده چرخه خواب و بیداری است در بدن مختل کند. نداشتن ملاتونین کافی می تواند باعث بی خوابی، تحریک پذیری و خواب آلودگی در طول روز شود.

* خوردن مقدار زیادی غذا قبل از خواب

خوردن یک وعده غذایی پر حجم کمتر از یک ساعت قبل از خواب می تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد و به خواب رفتن را دشوار کند.

* مصرف بیش از حد کافئین

مصرف زیاد قهوه منجر به اختلالات خواب می شود. کافئین محرکی است که می تواند به خواب رفتن را دشوار کند.

* قرار نگرفتن در معرض نور طبیعی

وقتی نور خورشید را حذف می کنیم، سطح ملانین را کاهش می دهیم. ملانین ملاتونین تولید می کند که به چرخه خواب کمک می کند.

* بی توجهی به افزایش استرس

سطوح بالای استرس با زمان طولانی تری برای به خواب رفتن و اختلال در خواب همراه است. کمبود خواب سیستم پاسخ بدن به استرس را تحریک می کند و منجر به افزایش هورمون استرس کورتیزول می شود که بر خواب تأثیر می گذارد.

انتهای پیام