اقتصادی

سند امنیت غذایی برای اولین بار در کشور در حال تدوین است

خبر فوری/ چهارمحال و بختیاری معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سند امنیت غذایی برای اولین بار در کشور در حال تدوین است، گفت: این سند در مرحله نهایی است، حداقل تا 10 سال آینده باید به صورت میدانی اجرایی شود. امنیت غذایی در کشور

مجتبی خیام نکویی 10 دی ماه در مراسم ارائه سند الگوی کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه موضوع امنیت غذایی در دنیا جایگاه ویژه ای داشته است، گفت: امسال نیز مقام معظم رهبری مطرح کردند. با توجه به «تولید دانش بنیان و اشتغال زا» و عقب ماندگی بخش کشاورزی در اقتصاد دانش بنیان، باید به این موضوع توجه بیشتری شود.

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی افزود: جنگ اوکراین و روسیه نشان داد که داشتن پول لزوما تضمین کننده امنیت غذایی کشوری نیست که نمی تواند محصولات استراتژیک غذایی را در حد نیاز خود تامین کند. نمی توان ادعای استقلال کرد، استقلال سیاسی کشور در گرو استقلال اقتصادی است و ما باید سهم خود را در تولید محصولات رهبری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه تولید مواد غذایی کشور در حال حاضر 125 میلیون تن است، تصریح کرد: تولید مواد غذایی کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون 100 میلیون تن افزایش یافته است، ورود فناوری و دانش در بخش کشاورزی.

خیام نکویی ضریب خودکفایی بخش کشاورزی را 80 درصد عنوان کرد و گفت: برای جبران کسری تولید 20 درصدی بخش کشاورزی سالانه بین 10 تا 15 هزار میلیون دلار ارز از کشور خارج می شود. 33. درصد ارز وارداتی صرف واردات روغن می شود که تبدیل به آرد و خوراک دام می شود، بیش از 90 درصد روغن کشور وارداتی است و الگوی مصرف نامناسبی در این زمینه داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش بینی می شود جمعیت کشور در سال 1430 به 103 میلیون نفر برسد، اظهار داشت: بنابراین نیاز غذایی سالانه کشور 175 تا 180 میلیون تن خواهد بود که 50 نفر برآورد می شود. میلیون تن تولید می شود. غذا اجازه دهید کشور به فکر راه حل باشد.

وی با تاکید بر اینکه سیاست گذاری در کشور مبتنی بر اقتدار غذایی است، تصریح کرد: اقتدار غذایی به معنای چند پله بالاتر بودن از امنیت غذایی است.

خیام نکویی با بیان اینکه آب که منبع اصلی تولید محصولات کشاورزی است در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است، تصریح کرد: با یک درجه افزایش دمای کره زمین 10 درصد از تولیدات کشاورزی جهان کاهش می یابد. بنابراین، برای اطمینان از امنیت غذایی، باید تولید خود را با منابع موجود خریداری یا افزایش دهیم.

رئیس سازمان تحقیقات-آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور با تاکید بر اینکه برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی نیازمند انقلاب هستیم، یادآور شد: برای این منظور باید نظام بهره وری را در بخش کشاورزی ایجاد کنیم. مدل کشت، یعنی بر اساس منابع و اهداف، در کشور می‌توان به امنیت غذایی پایدار دست یافت.

وی ادامه داد: باید از آب، خاک، نهاده های مختلف، نیروی کار و سایر عوامل کارآمد در تولید به بهترین نحو استفاده شود تا بتوان الگوی کشت را ایجاد کرد، نقشه تناسب اراضی قلمرو توسط استان و شهر تاریخی تهیه شد. داده‌های موجود، یک مدل محصول اولیه با مدل‌سازی چند هدفه برای هر استان تاریخی تهیه کردیم.

خیام نکویی گفت: الگوی مصرف مواد غذایی جمعیت کشور باید اصلاح شود، حدود 30 درصد ضایعات در بخش کشاورزی وجود دارد که این میزان معادل غذای 18 میلیون نفر است که نسبت به سایر کشورها مقدار بسیار بالایی است. . اگر هر ایرانی روزی یک قاشق برنج داشته باشد آن را دور بریزید، غذای 23 هزار نفر را از بین برده است، شرم آور است و نیاز ایران به غذا باید کم شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سند امنیت غذایی برای اولین بار در کشور در حال تدوین است، تصریح کرد: این سند در مرحله نهایی است، باید برای حداقل 10 سال آینده برنامه ریزی شود. حوزه امنیت غذایی کشور رئیس اجرای سند الگو در استان ها کشاورزی بر عهده استاندار است.

وی افزود: اگر در دو سال آینده آمار واقعی سطح زیر کشت، میزان تولید و تمامی داده هایی را که بر بخش کشاورزی تاثیر می گذارد بهینه کنیم، به این معنی است که برنامه ریزی درست است. وزارت نیرو در حال حاضر 72 میلیارد مترمکعب آب به بخش کشاورزی کشور اختصاص می دهد و ظرف چهار سال باید به 60 میلیارد مترمکعب برسد، یعنی سه میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی کنیم. در سال

خیام نکویی با بیان اینکه دانش بومی باید با فناوری روز در بخش کشاورزی تلفیق شود، تاکید کرد: بهره وری در بخش کشاورزی باید افزایش یابد، تولید با دانش افزایش یابد، به دنبال افزایش سطح زیر کشت نیستیم.

رئیس سازمان آموزش تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: متوسط ​​عملکرد سیب در هکتار کمتر از 20 تن است اما فناوری مدرن باغداری این عدد را به 200 تن در هکتار رسانده است و باید کشاورزان دیگر تشویق شوند. در مدل کشت به کشاورز گفته می شود که چه محصولی را در چه زمانی و به چه طریقی کشت کند و روش و برداشت نیز آموزش داده می شود.

وی در پایان گفت: با اجرای الگوی کشت سالانه دو میلیارد دلار صرفه جویی ارزی خواهیم کرد، توسعه گیاهان علوفه ای که مانند ارزن کم آب مصرف می کنند در دستور کار قرار گرفته و اصلاح سبزی و صیفی است. کشاورزی نیز در دستور کار است.

انتهای پیام