اخبار جامعه

چند روش موثر برای تسکین گلودرد

اغلب گلودرد همراه با علائمی مانند خارش، سوزش و تورم و گلودرد وجود دارد. اما با رعایت نکات احتیاطی می توان این علائم را تا حد زیادی کاهش داد.

به گزارش خبر فوری، شاید صبح با گلودرد از خواب بیدار شوید. گلودردی که پایدار نیست و تا اواسط روز به تدریج برطرف می شود، اما وجود این احساس در گلو در عین حال شما را آزار داده است. از طرفی با توجه به افزایش بیماری های تنفسی و آلودگی هوا در فصول سرد سال، گلودرد می تواند یکی از مشکلات رایج این روزها برای بسیاری از ما باشد.

به گفته وزارت بهداشت و درمان و ارتقای سلامت، کارشناسان راهکارهای ساده ای را برای پیشگیری از گلودرد توصیه می کنند:

غرغره کردن با آب نمک: نمک تورم و التهاب غشای مخاطی را تسکین می دهد و به تسکین گلودرد کمک می کند. یک قاشق غذاخوری نمک را می توان با 8 اونس آب گرم مخلوط کرد، چند ثانیه غرغره کرد و سپس آبکشی کرد. این کار باید چندین بار تکرار شود.

استفاده از قرص ها: برخی از قرص ها حاوی منتول هستند. منتول ماده‌ای است که بافت گلو را تسکین می‌دهد و با تسکین موقت سوزش و گلودرد همراه است. نعناع نیز همین اثر را دارد.

تسکین درد با داروهای بدون نسخه: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده می گوید که ویروس ها اغلب باعث گلودرد می شوند، بنابراین گلودرد با آنتی بیوتیک درمان نمی شود. یک ضد التهاب مانند آسپرین یا ناپروکسن می تواند به کاهش التهاب و تورم در گلو کمک کند.

خوردن عسل: چای گرم با عسل شیرین می تواند گلو را تسکین دهد و از سرفه جلوگیری کند. همچنین چای داغ بدن را از کم آبی نجات می دهد و این مرحله دیگری در درمان گلودرد است. در این میان مطالعات نشان داده است که خاصیت ضد سرفه دارد. سایر مایعات گرم مانند سوپ می توانند مفید باشند، فقط مطمئن شوید که این نوشیدنی ها گرم هستند، نه داغ. زیرا گرمای آنها باعث حساس شدن گلو می شود.

_ آب آشامیدنی: آب کافی بدن بخشی از درمان گلودرد است. وقتی کم آب هستید، دهان شما بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن گلوی شما تولید نمی کند که باعث افزایش تورم و التهاب می شود.

استفاده از مرطوب کننده ها: تنفس در هوای مرطوب می تواند به تسکین بافت متورم در بینی و گلو کمک کند. استفاده از دستگاه های مرطوب کننده یک راه عالی برای افزایش رطوبت در اتاق است. با گذشت زمان و تنفس چنین هوایی، گلودرد برطرف می شود.

استفاده از آنتی بیوتیک ها: در حالی که ویروس ها نقش مهمی در ایجاد گلودرد دارند، باکتری هایی مانند استرپتوکوک نیز باعث گلودرد می شوند. در این مرحله ممکن است استفاده از آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری مفید باشد که البته نیاز به تجویز پزشک دارد. فراموش نکنید که مصرف آنتی بیوتیک ها را نباید خودسرانه قطع کرد، حتی زمانی که علائم گلودرد متوقف شده است. صرف نظر از درمان کامل، گلودرد می تواند یک علامت بدتر باشد.

در نهایت اگر گلودرد به خصوص هنگام بلع شدید است و با تب بالا، استفراغ یا حالت تهوع همراه است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام