اخبار عمومی

نوزاد را قنداق کنیم یا نه؟

بسیاری از والدین امروزی درباره قنداق کردن نوزادشان قدری سردرگم شده‌اند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا قنداق کردن نوزاد صحیح است یا نه. آکادمی طب کودکان امریکا معتقد است، قنداق کردن در صورتی که درست انجام شود روش موثری در آرام کردن کودک و کمک به بهبود خواب او به حساب می‌آید.

به گزارش خبر فوری، قدس آنلاین نوشت: کسانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند قنداق کردن نوزاد خود را از پرستاران بیمارستان یاد می گیرند، پتویی که دور بدن نوزاد شما پیچیده میشود میتواند شبیه محیط رحم مادر عمل کرده و  به آرامش نوزاد کمک کند.

آکادمی طب کودکان امریکا معتقد است، قنداق کردن در صورتی که درست انجام شود روش موثری در آرام کردن کودک و کمک به بهبود خواب او بحساب می آید.

اگر قصد دارید خودتان و برای اولین بار نوزاد را قنداق کنید باید چند نکته را مد نظر داشته باشید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید.

برای کم شدن ریسک سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، مهم است که هر زمان قصد خواباندن کودک را دارید او را به کمر بخوابانید خصوصا وقتی نوزدتان قنداق شده است. دکتر راشل مون متخصص کودکان آکادمی اطفال امریکا  می گوید: اگر  حین قنداق  کردن نوزاد او را روی شکم بخوابانید یا خود نوزاد به روی شکم غلت بخورد احتمال مرگ ناگهانی  نوزاد بالا می رود.

قنداق کردن صحیح

نوزاد را قنداق کنیم یا خیر؟

پتو را روی یک سطح صاف پهن کنید، یک گوشه پتو را به داخل کمی تا کنید و نوزاد را در حالی که سرش از قسمت تا شده بالاتر است داخل پتو بگذارید.

دست چپ نوزاد را به آرامی کنار بدنش صاف کنید و پتو را از سمت چپ به دور نوزاد بپیچید و در نهایت بین دست راست و بدنش محکم کنید.

سپس دست راست نوزاد را کنار بدنش صاف کنید و پتو را از سمت راست تا سمت چپ به دور او بپیچید و  در نهایت زیر قسمتی از سمت چپ محکم کنید.

مطمئن شوید مفصل ران می تواند تکان بخورد و پتو خیلی سفت پیچیده  نشده است. برای تست فضای صحیح قنداق، به گفته دکتر مون عمل کنید و سه انگشت را به داخل قنداق و بین قفسه سینه نوراد و پتو فرو کنید.

مفصل ران را کمی آزاد نگه دارید

نوزادانی که خیلی سفت قنداق شده اند  ممکن است مشکلاتی در مفصل ران شان بروز پیدا کند. تحقیقات نشان داده است  که صاف کردن ران نوزاد و سفت کردن پتوی قنداق دور آن می تواند  به در رفتن مفصل و دیسپلازی مفصل( نوعی ناهنجاری به شکلی که استخوان ران در حفره مفصل ران قرار نگیرد) منجر شود.

خطرات قنداق کردن را بدانیم

والدین باید بدانند قنداق کردن  کاملا بی خطر نیست و می تواند تحرک و برانگیختگی کودک را کاهش دهد ، از آنجایی که نوزاد قنداق شده نمی‌تواند تکان بخورد و در نتیجه بیشتر می بخوابد ، ترجیح والدین به قنداق کردن طولانی مدت آنهاست اما باید از خطرات احتمالی این کار نیز  اگاه بود.

 چه زمانی دیگر نوزاد را قنداق نکنیم؟

به گفته دکتر راشل مون قبل از دو ماهگی، یعنی وقتی نوزاد برای اولین حرکت ها تلاش میکند و میتواند غلت بزند  بهتر است دیگر او را قنداق نکنیم، اگر دراین زمان کودک را قنداق کردیم باید مواظب باشید  کودک به هیچ عنوان روی شکم و پهلو  غلت نخورد.

انتهای پیام