اقتصادی

چاره‌ای جز تک نرخی کردن ارز نداریم

عضو هیئت نمایندگی اتاق بازرگانی تهران می گوید: فارغ از همه سیاست هایی که با هدف حمایت از وضعیت معیشتی مردم یا تولیدکنندگان انجام شده است، بهترین راه حل تک نرخی شدن ارز است.

مهرداد عباد در گفت وگو با خبر فوری، اظهار کرد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید در حوزه ارز روی آن تمرکز کنیم، موضوع برآورده شدن واقعیت های اقتصادی است. راه‌حل‌هایی که شامل پایین نگه‌داشتن مصنوعی نرخ ارز یا ایجاد فضای اجاره با چند نرخی کردن آن می‌شود، در آینده‌ای نه چندان دور به مشکل جدیدی تبدیل خواهد شد، مشابه آنچه در تجربه دولت گذشته شاهد بودیم.

وی با اشاره به تصمیم مهم دولت سیزدهم مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی، گفت: در بخش خصوصی این تصمیم مهم از ابتدای سال روی ما تاثیرگذار بود، چرا که به ارز ترجیحی دولت قبل تبدیل شد. فضایی برای رانت و فساد. و همین موضوع مدیریت بازار ارز را با مشکل مواجه کرد. پس از اجرای این تصمیم بسیار مهم خواهد بود که دولت فعلی در شرایطی قرار نگیرد که تجربه مشابه گذشته را تکرار کند.

نماینده اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه هر چه اختلاف نیم بها و نرخ بازار آزاد بیشتر باشد، فضای اجاره بیشتر است، تصریح کرد: بدون شک دولت می خواهد آن را کاهش دهد. با اجرای این سیاست قیمت تمام شده کالاهای مصرفی را پایین نگه دارید، اما اگر آن منطقه به فضایی برای رانت تبدیل شود، خواهیم دید که ارز با قیمت کمتری گرفته می شود و خرج واردات می شود، اما همچنان قیمت تمام شده کالای مردم است. کاهش نخواهد یافت و این موضوع چالش جدیدی برای دولت خواهد بود و در عین حال باید با رانت مبارزه کرد و به دنبال کاهش فشار شهروندان بود.

به گفته عباد، اینکه امروز اختلاف نرخ نیما با بازار آزاد به 20 تا 30 درصد رسیده است قطعا زنگ خطری است که باید در مورد آن تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه راه برون رفت از این مشکلات تکراری ارزی تلاش برای بهبود اقتصاد ملی کشور است، تصریح کرد: کسری مزمن بودجه و ایجاد نقدینگی عواملی مانند محدود یا حذف ارتباط اقتصاد ایران با کشورهای مختلف است. جهان و مدیریت نرخ های غیرتورمی باعث شده ارزش پول ملی ما سال به سال کاهش یابد و به نقطه فعلی برسد. بنابراین برای عبور از این وضعیت، راه حل اصلی بهبود وضعیت اقتصادی کشور در حوزه ها و زیرساخت های مختلف است.

انتهای پیام