اقتصادی

تصمیم‌گیری ملی برای استانی با ظرفیت‌های خوزستان آسیب‌زننده است

خبر فوری/خوزستان رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان خوزستان گفت: تصمیم گیری ملی به ضرر استان خوزستان است که از قابلیت های صنعتی بالایی برخوردار است.

نادر زاهدی نیا امروز 23 دی ماه در نشست اندیشکده بسیج مهندسین صنعت و معدن خوزستان که در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه خوزستان استان صنعتی و قطب اقتصادی کشور است، گفت: هر چند منابع فراوان در استان خوزستان رتبه دوم بیکاری در کشور قابل توجیه نیست این در حالی است که با مدیریت و تعامل می توان این مشکل را حل یا کاهش داد.

وی ادامه داد: خوزستان در مقایسه با سایر استان های کشور دارای صنایع زیادی مانند نفت، گاز، فولاد، حفاری، سدسازی، آب و برق است و از این نظر از نظر منابع و ثروت با هیچ استانی قابل مقایسه نیست. . . . در این زمینه آنچه مشخص است این است که این مهارت ها در سایر زمینه ها به ویژه در اشتغال زایی و رفع نواقص کاربرد ندارد.

رئیس سازمان مهندسین صنعت و معدن بسیج خوزستان گفت: علیرغم وجود این حجم از منابع و صنعت در استان، هیچگاه سازوکار مناسبی برای مدیریت آن وجود نداشته است و معمولا تصمیمات در سطح کشور اتخاذ می شد. و متاسفانه در بحث تولید و اشتغال از آن استفاده نشده است

زاهدی نیا با بیان اینکه تصمیم گیری ملی با ظرفیت های بالای صنعتی به ضرر استان خوزستان است، گفت: مردم استان شاهد ثروت و منابع هستند و بنابراین نمی توانند وجود بیکاری و مشکلات سبک زندگی را بپذیرند.

وی با بیان اینکه صنایع استان خوزستان باید از مهارت ها و توانمندی های یکدیگر بهره ببرند، گفت: اولین یادواره شهدای صنعت به صورت ملی و در خوزستان برگزار شد. در این یادواره همه پیشکسوتان صنایع استان اذعان داشتند که صنایع استان هیچ گاه اقدامی واحد و متمرکز برگزار نکرده اند. از این رو شاید برقراری ارتباط و دیدار و تعامل بین صنایع استان حلقه مفقوده صنایع باشد.

زاهدی نیا ادامه داد: صنایع در هنگام تولید قطعات و نیازهای یکدیگر ابتدا باید به یکدیگر مراجعه کنند و سپس در صورت عدم وجود فرصت و ظرفیت برای تولید و عرضه به خارج از استان یا کشور نگاه کنند. این امر بدون شک در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای خانواده های خوزستان موثر است.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی اهواز یکی دیگر از ظرفیت هایی است که می تواند در توسعه اقتصادی صنایع و ایجاد اشتغال موثر باشد. مثلاً صنایع نباید به فروش محصولات خود در داخل استان یا خارج از استان بسنده کنند. صادرات به کشورهای همسایه به ویژه عراق باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و این امر از طریق اتاق بازرگانی امکان پذیر است.

زاهدی نیا با بیان اینکه یکی از مهم ترین توانمندی های خوزستان مناطق مرزی است، تصریح کرد: با وجود همه منابع در خوزستان و وجود مناطق مرزی و بازارچه ها و اتاق بازرگانی فعال، کمترین ارتباط بین صنایع و صنایع وجود دارد. اتاق بازرگانی و این نکته ای است که باید مورد توجه قرار گیرد، در کل کشور راه اصلی ارتباط صنایع دیگر استان ها با خارج از کشور این است که این اتاق های بازرگانی که مورد توجه قرار نگرفته است. به حساب استان خوزستان.

همانطور که رئیس نهاد بسیج مهندسین صنعت و معدن خوزستان تصریح کرد: اتاق بازرگانی اهواز به دلیل ارتباط خوب با کشورهای همسایه به ویژه عراق از ظرفیت خوبی برای توسعه کسب و کار، صادرات و فروش برخوردار است. این مهم برای افزایش رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال است و همه دغدغه ها و هماهنگی ها در این جلسات و کارگروه ها آن دو اصل است.

انتهای پیام