اقتصادیکسب و کار خبر فوری

درآمد دلاری با جذب توریست درمانی

در سال‌های اخیر با کاهش ارزش ریال و از طرفی جایگاه درمانی و پزشکی که ایران در دنیا به خصوص در منطقه خاورمیانه دارد، تبدیل به یک مقصد جذاب برای توریست‌های درمانی به خصوص برای انجام عمل‌های زیبایی نظیر جراحی زیبایی بینی، کاشت مو، جراحی‌ لیپوماتیک و لاغری و حتی انجام خدمات زیبایی دندانپزشکی مثل لمینت و کامپوزیت شده است.

بازاریابی برای جذب توریست‌های درمانی و جذب آن‌ها از کانال‌های مختلف بازاریابی یکی از مباحث مهم در دنیای دیجیتال مارکتینگ است. در ادامه قصد داریم روش‌های موثر تبلیغات پزشکی و دیجیتال مارکتینگ را برای جذب بیمار خارجی بیان کنیم. در واقع با توجه به اینکه کیفیت خدمات درمانی به خصوص جراحی‌های زیبایی در ایران بالا است و با شرایط فعلی افزایش قیمت ارز یک مزیت رقابتی عالی برای جذب بیماران و زیباجویان خارجی به خصوص کشورهای عربی به شمار می‌رود. بنابراین اگر به دنبال ورود به یک بازار پر رونق و البته پر رقابت با درآمد دلاری هستید در ادامه همراه ما باشید.

نکات مهم در جذب بیماران خارجی

در حال حاضر روش اصلی که برای جذب توریست درمانی به ایران انجام می‌شود واسطه‌ها و تورلیدرها هستند. اما برای اینکه آژانس‌های گردشگری نیز در این زمینه بتوانند به موفقیت دست پیدا کنند نیاز به سرمایه گذاری جدی روی دیجیتال مارکتینگ پزشکی و گردشگری دارند.

ابزار مناسب دیجیتال مارکتینگ را انتخاب کنید.

برای جذب بیمار خارجی انتخاب ابزار مناسب باعث بهینه خرج شدن بودجه‌ای می‌شود که برای تبلیغات پزشکی در نظر گرفته‌اید. برای مثال اینستاگرام در ایران یکی از شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب است. در حالی که در خارج از ایران اینستاگرام تا حدی که در ایران محبوبیت دارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بنابراین باید شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب و محبوب هر کشور را شناسایی کنید و برای آن محتوا تولید کنید.

البته یکی از ابزارهای مناسب دیجیتال مارکیتنگ که در سراسر دنیا اعتبار دارد طراحی سایت است. بنابراین طراحی یک سایت با زبان کشور هدف یک راه بسیار مناسب است. البته نکته‌ای که در طراحی سایت وجود دارد این است که سایت شما باید ویژگی‌های طراحی سایت گردشگری و طراحی سایت پزشکی را توامان داشته باشد.

استفاده از فیسبوک و یوتیوب یکی دیگر از ابزارهایی است که معمولا در بسیاری از کشورهای دنیا از محبوبیت خاصی برخوردارند. بنابراین با تولید محتوای مناسب در این شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید به هدف خود نزدیک شوید.

تولید محتوای مناسب برای جذب توریست سلامت

در حال حاضر محتوایی که برای طراحی سایت گردشگری یا طراحی سایت پزشکی و یا حتی شبکه‌های اجتماعی تولید می‌شود بر این اساس است که هر چه برای وب فارسی تولید می‌شود را به زبان کشور مقصد ترجمه می‌کنند و آن را منتشر می‌کنند. در حالی که بر اساس اصول صحیح بازاریابی محتوایی، تولید محتوای مناسب باید بر اساس نیازهای بیماران و زیباجویان کشور مقصد باشد. در واقع شما باید نوع نگاه، و استایل، ارزش‌های غالب مردم آن کشورها را بشناسید و محتوا تولید کنید. در واقع ممکن است برای افراد آن کشور سوالاتی پیش بیاید که برای مردم ایران پیش نیاید.

بر مثال یکی از دغدغه هایی که بیماران خارجی دارند آگاهی از فرایند پذیرش توسط دکتر، نحوه مشورت گرفتن از دکتر، گذراندن دوره نقاهت در محل اسکان خود، نحوه پرداخت هزینه عمل در یک کشور دیگر، قوانینی که در ایران باید رعایت کنند از جمله مواردی هستند که برای تولید محتوا باید به آن پرداخت و کلیه سوالات افراد در این زمینه را پاسخ داد.

تبلیغات برای شناخته شدن توسط گردشگران سلامت

اگر کانال مناسب برای تبلیغات پزشکی و دیجیتال مارکتینگ مناسب برای کشور مقصد را پیدا کردید باید با کمک راه‌های تبلیغاتی مناسب سعی کنید در معرض دید مخاطبان هدف خود قرار بگیرید. اگر با طراحی سایت پزشکی و یا طراحی سایت گردشگری سعی در جذب توریست سلامت دارید باید با کمک سئو سایت سعی کنید ترافیک سایت خود را بالا ببرید.

اگر از شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب و یا فیسبوک استفاده می‌کنید می‌توانید از تبلیغاتی که یوتیوب و یا فیسبوک در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده کنید. همچنین گوگل ادز نیز یک سرویسی است که گوگل در اختیارتان قرار می‌دهد با استفاده از آن نیز می‌توانید برای سایتتان ورودی دریافت کنید.

طراحی سایت بین المللی و چند زبانه

همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم یکی از بهترین و مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای جذب توریسم سلامت راه اندازی یک وبسایت حرفه‌ای است. ویژگی یک سایت مناسب برای این منظور این است که باید این سایت تمام اطلاعاتی که یک فرد خارجی برای انتخاب نوع خدمات درمانی و زیبایی که به آن نیاز دارد را دریافت کند. همچنین اطلاعات محل‌هایی که برای گذراندن دوره نقاهت باید در آن اسکان پیدا کنند باید به طور کامل در اختیار مخاطبان قرار گیرد. به طور کلی اطلاعاتی که سایت شما ارائه می‌دهد باید در جهت قانع کردن مخاطب باشد.

البته تنها با طراحی سایت شما موفق به جذب توریسم سلامتی نمی‌شوید.  شما برای اینکه دیده شوید باید برای سئو سایت به صورت جدی سرمایه گذاری کنید. سئو سایت یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو. این کار کمک می‌کند موتورهای جستجو سایت شما را در صفحه اول خودش نمایش دهد. این مورد باعث جذب ورودی بیشتر به سایت می‌شود و احتمال اینکه بتوانید توریست‌های درمانی را جذب کنید بسیار بالا می‌رود. برای موفقیت در این راه لازم است تا از یک متخصص سئو کمک بگیرید.

البته ذکر این نکته لازم است که باید حدود یک سال زمان برای کار کردن روی سایت و سئو آن در نظر بگیرید. شاید این فرایند کمی زمان بر و سخت باشد اما مطمئن باشید زمانی که به نتیجه برسید بسیار مطلوب و دلچسب خواهد بود. البته در این مدت تا زمانی که از طریق سئو سایت به نتیجه برسید می‌توانید به کمک گوگل ادز در جذب بیمار تلاش کنید.

تمرکز بر جذب بیماران و زیبا جویان عرب

کشورهای عرب زبان همسایه و کشورهای حوزه خلیج فارس بازار بسیار مناسبی برای تمرکز بر آن و جذب بیماران و زیباجویان است. فاصله نزدیک به ایران، قیمت مناسب خدمات درمانی در ایران، دسترسی راحت بیماران عرب به ایران، قرابت فرهنگی با مردم ایران و علاقه به انجام عمل‌های زیبایی همگی مواردی هستند که نشان دهنده پتانسیل این مناطق برای جذب توریست سلامت است. برای این منظور باید استراتژی ویژه‌ای طراحی شود و از طریق کانال‌های بازاریابی مناسب برای این مناطق تبلیغات مناسب را انجام داد.

توریست‌های سلامت برای دریافت چه خدماتی به ایران می‌آیند؟

علاوه بر عمل‌های زیبایی و جراحی پلاستیک که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، گردشگران خارجی برای دریافت خدمات دیگری مثل درمان ناباروری، درمان سرطان، جراحی قلب و عروق و  مغز و اعصاب به ایران مراجعه می‌کنند.

نقطه ضعف گردشگری سلامت در ایران چیست؟

با وجود تمام پتانسیلی که در حوزه درمان و زیبایی در ایران داریم، در مقایسه با سایر کشورهای همجوار مثل ترکیه نتوانسته ایم هم‌پای سایر کشورها رشد کنیم. یکی از دلایل آن ضعف در اطلاع رسانی است. در واقع عدم استفاده مناسب از دیجیتال مارکتینگ باعث شده است نتوانیم به اندازه پتانسیلی که داریم در این زمینه رشد کنیم.

مورد دیگر این است که برای برخی از توریست‌های سلامت دریافت ویزای ایران راحت نیست و ممکن است چندین هفته زمان ببرد. در صورتی که برخی از کشورها مثل ترکیه یک روزه ویزای خود را برای گردشگران سلامت صادر می‌کنند. به همین دلیل گردشگران اروپایی با وجود اینکه خدمات درمانی در ایران کیفیت بسیار بالاتری دارد و قیمت بسیار پایینی دارد از مراجعه به ایران خودداری می‌کنند و به کشور ترکیه می‌روند.