اخبار جامعه

چگونه از بروز مسمومیت دارویی پیشگیری کنیم؟

مسمومیت با مواد مخدر شایع ترین علت مسمومیت در جهان است. این نوع مسمومیت به ویژه در کودکان بسیار خطرناک است و بر این اساس باید به خانواده ها آموزش داده شود که چگونه از آن پیشگیری کنند.

به گزارش خبر فوری، داروها یکی از خطرناک ترین عوامل مسمومیت خانگی هستند و شایع ترین علت مسمومیت در دنیا مصرف بیش از حد داروها است. بی توجهی به مقدار دارو، مصرف دارو در حالت خواب آلودگی و مصرف خودسرانه آن می تواند منجر به مسمومیت دارویی شود.

لازم به ذکر است که مسمومیت دارویی در کودکان اغلب تصادفی و ناشی از کنجکاوی کودک یا اشتباهات والدین است.

برای پیشگیری از مسمومیت دارویی در کودکان باید به نکات زیر توجه کرد:

– اگر کودک زیر پنج سال در خانه دارید، مطمئن شوید که داروها در کمدهای بلند، نزدیک به دست و مجهز به قفل نگهداری می شوند.

– مواظب باشید زمانی که کودک بیمار است دوز مکرر یا بیشتر از داروی تجویز شده تجویز نشود.

– از قرار دادن دارو در کیسه خودداری کنید تا کودکان دارو را نخورند.

– داروی خود را جلوی کودکان مصرف نکنید، زیرا کودکان رفتار بزرگسالان را تقلید می کنند و ممکن است دارو را از راه دهان مصرف کنند.

– اگر به فرزندتان دارو می دهید، به او توضیح دهید که دارو است و از کلماتی مانند شیرینی، شکلات یا غذا استفاده نکنید.

– داوران را در ظرف اصلی قرار دهید، در صورت مسمومیت می توانید اطلاعات صحیح دارو را به پزشک بدهید.

– اگر فردی در خانواده تحت درمان ترک اعتیاد است، از دسترسی کودکان به درمان ترک اعتیاد جلوگیری کنید.

– بسیاری از کودکان و بزرگسالان بر اثر نگهداری شربت متادون در یخچال و به ویژه بر اثر تعویض بطری دارو با شیشه نوشیدنی و مصرف تصادفی آن جان خود را از دست داده اند.

در عین حال نکات دیگری که برای پیشگیری از مسمومیت دارویی و مواجهه فرد مسموم توصیه می شود عبارتند از:

– بهتر است داروها را در دسترس داشته باشید و بر تعداد داروهای مصرفی بیماران افسرده، بیماران مبتلا به عدم تعادل رفتاری یا افراد دارای سابقه خودکشی نظارت دقیق داشته باشید.

– در سالمندان مسمومیت دارویی بسیار شایع و البته خطرناک است. ظاهر داروها، فراموشی، ندانستن نام داروها، بی سوادی یا بی سوادی یا ناخوانا بودن دستورالعمل داروها می تواند باعث شود که سالمندان داروها را نادرست یا مکرر مصرف کنند. برای پیشگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان، باید بر مصرف دارو سالمندان خانواده نظارت داشت. بهترین راه برای جلوگیری از مصرف دوز مکرر دارو این است که تعداد دفعات مصرف دارو را یادداشت کنید.

در عین حال باید در نظر داشت که مصرف سنگین مواد مخدر در اقدام به خودکشی ممکن است در ابتدا علائم و نشانه های خاصی نداشته باشد اما وضعیت فرد مسموم شده به طور ناگهانی بدتر شود یا باعث آسیب دائمی کبد و کلیه شود. آینده داشته باشید وقتی با یک فرد مسموم ناخودآگاه روبرو هستید که در کنار خود بسته های دارویی را خورده است، با حفظ آرامش و عدم ایجاد استفراغ در این فرد، بسته های دارو را با بیمار به بیمارستان ببرید.

بر اساس اعلام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نظر داشته باشید که ایجاد استفراغ در مسمومیت ها فقط با نظر پزشک انجام شود. این عمل در برخی موارد مسمومیت دارویی باعث بدتر شدن وضعیت بیمار می شود.

در اغلب موارد مسمومیت دارویی، عمدی یا سهوی، با مرکز اطلاع رسانی دارو و سم به شماره 190 یا اورژانس 115 تماس بگیرید تا از نحوه انجام اقدامات اولیه مطلع شوید.

انتهای پیام