اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

باد افتادگی در سرامیک یعنی چه؟

باد افتادگی سرامیک و بین کابینتی

باد افتادگی در سرامیک اصطلاحی است که در مورد بالا آمدن و تورم سرامیک بیان می شود. باد افتادن در سرامیک ممکن است به دلایل متفاوتی به وجود آید. لق شدن سرامیک نیز همان مفهوم بالا آمدن یا باد افتادگی را خواهد داشت. از جمله دلایل اصلی باد افتادگی سرامیک را می توان مشکل در نصب آن بیان کرد. باد کردگی یا بالا آمدن سرامیک باید حتما بعد از تشخیص، ترمیم شود و مرتفع گردد. اگر این اقدامات صورت نگیرد و سرامیک باد کرده تعویض نگردد ممکن است به باد افتادگی سرامیک های دیگر نیز بیانجامد و یا سرامیک را دچار شکستگی کند.

از جمله دلایل شایع دیگری که باعث می شود سرامیک ها پس از نصب دچار باد کردگی شوند، انتخاب سرامیک بی کیفیت می باشد. سرامیک هایی که با کیفیت پایین خریداری می شوند دچار مشکلاتی از این دست خواهند شد و باد می کنند. استفاده برخی از مصالح و موادی که در ساخت سرامیک ها استفاده می شوند در کیفیت آن موثرند. اگر مواد استفاده شده در ساخت سرامیک مرغوب نباشد بعد از پروسه نصب مشکلاتی مانند بادافتادگی در آن ها ایجاد خواهد شد. در این مقاله از سایت کاشیران به بررسی بادافتادگی سرامیک و دلایل آن می پردازیم.

چرا سرامیک باد می کند؟

سرامیک ها مدتی بعد از نصب، ممکن است در معرض هوای گرم و یا سرد قرار بگیرند. در واقع انقباض و انبساط سرامیک ها در صورتی که بین سرامیک ها درز وجود نداشته باشد می تواند باعث باد افتادگی سرامیک شود. استفاده از ملاتی که برای چسبندگی سرامیک به سطح زیرین استفاده می شود باید با کیفیت باشد. اگر در هنگام نصب، ملات چسبندگی لازم را نداشته باشد و یا خشک باشد پس از مدتی باعث لق شدن سرامیک و یا باد افتادگی خواهد شد.

 از جمله عوامل دیگری که باعث خواهد شد سرامیک از جای خود بلند شود و لق شود تردد و رفت آمد بر روی سرامیک تازه نصب شده است که باعث لق شدن آن خواهد شد. بعد از نصب سرامیک مخصوصا سرامیک هایی که برای کف استفاده می شوند تا چند روز بعد از نصب نباید بر روی آن حرکت کرد. برخی از سرامیک ها نیز در هنگام پخت در کوره ها دچار حباب هایی خواهند شد که این حباب ها باعث می شوند سرامیک باد کرده و متورم به نظر آید.

چگونه باد افتادگی سرامیک را برطرف کنیم؟

برای برطرف نمودن باد افتادگی سرامیک باید در هنگام نصب، سرامیک ها را با فاصله از هم نصب کرد. این فاصله باید 3تا 5 میلی متر باشد و این فاصله با دوغاب مناسب پر شود. دوغاب یا ماستیک های درزگیر که از جنس سیلیکون می باشند گزینه ای مناسب می باشند تا سرامیک ها را در کنار هم نگه دارند و درز بین آن ها به طور کامل پوشیده شود. اگر این باد افتادگی و یا لق شدگی در مورد یک یا چند سرامیک باشد می توان با تعویض سرامیک مشکل را برطرف نمود. دقت نمایید که این کار باید توسط استادکار ماهر انجام شود.استادکار ماهر با جدا کردن سرامیک های بادکرده و جایگزین نمود سرامیک های جدید با ملات مناسب و درزگیری اصولی مشکل را برطرف خواهد نمود.

علت بالا آمدن سرامیک کف

گاهی با عبور از مکانی ممکن است احساس کنید سرامیک کف بالا آمده یا لق شده. دلیل اصلی این موضوع نحوه نصب است. بالا آمدن سرامیک بیشتر برای سرامیک سایز بزرگ اتفاق می افتد. در کل می توان دلایل بسیاری برای بالا آمدن سرامیک کف نام برد که برخی از آن ها بسیار مرسوم هستند و در صورت عدم رسیدگی دچار شکستگی سرامیک می شود. با توجه به این مورد باید ابتدا علت اصلی بالا آمدن سرامیک را پیدا کرده سپس بهترین اقدام را برای رفع این نقص انجام داد.

همانطور که در بالا اشاره شد مهم ترین دلیلی که سبب بالا آمدن سرامیک می شود، مربوط به نصب آن است. البته نکته مهم تر انتخاب مناسب سرامیک است. سرامیک انواع گوناگونی دارد که با توجه به عوامل متعددی می توان آن ها را درجه بندی کرد، سرامیکی که برای کف انتخاب می شود باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا آن را از دیگر سرامیک ها متمایز سازد. سرامیک کف در معرض عبور و مرور است؛ از این رو باید از بهترین متریال ساخته شود تا استحکام و مقاومت کافی داشته باشد. گاهی این بالا آمدن ریشه در مواد اولیه سازنده سرامیک کف دارد. با این اوصاف انتخاب درست و مناسب سرامیک برای کف اهمیت بالایی دارد.

برخی از عوامل اصلی بالا آمدن سرامیک کف

تغییرات دما

یکی از دلایلی که سبب بالا آمدن و لق شدن سرامیک کف می شود انقباض و انبساط دما است. در واقع اختلاف دمایی که بین دمای بتن و سرامیک وجود دارد سبب این بالا آمدگی می شود از این رو به وسیله بند کشی کردن از این اتفاق جلوگیری می کنند. اختلاف دما در روز و شب سبب انبساط و انقباض مولکول های مواد تشکیل دهنده سرامیک می شوند و به مرور زمان سرامیک به حالت خاصی بالا می آید. این مورد بیشتر در خصوص سرامیک هایی صادق است که در محیط های سرباز نصب می شوند و در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند.

ملات

ملاتی که برای نصب سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد تاثیر به سزائی در چسبندگی سرامیک دارد. در صورتی که از ملات مناسب استفاده نشود، سرامیک به خوبی به سطح زیرین نمی چسبد و پس از مدت کوتاهی دچار بالا آمدگی شده و لق می شود. استفاده از ملات خشک و سفت، ضخامت کم و نامناسب ملات و … می توانند در بالا آمدن سرامیک کف موثر باشند. با استفاده از ملات با کیفیت و مناسب می توان تا حد زیادی از این مسئله جلوگیری کرد.

نصاب سرامیک باید به این امر آگاه باشد که در مکان هایی از کف که لوله کشی رد شده است باید از ملات ضخیم تری استفاده کرد. معمولا بالا آمدن سرامیک کف در این مکان ها بیشتر است از این رو استفاده از ملات با ضخامت مناسب برای جلوگیری از این امر موثر است. برخی مواقع برای جلوگیری از بالا آمدن سرامیک کف به جای ملات از چسب های مخصوص سرامیک استفاده می کنند.

سایز سرامیک

در بالا نیز به این موضوع اشاره شد که سرامیک ها با سایز بزرگ بیشتر دچار بالا آمدگی می شوند. به دلیل سایز بزرگ امکان نرسیدن ملات به تمام نقاط سرامیک زیاد است این امر قدرت چسبندگی سرامیک را کاهش می دهد.

تردد و جا به جایی

در مکان هایی که تردد زیاد باشد احتمال بالا آمدن سرامیک بیشتر است در نتیجه در هنگام نصب باید تمام نکات در نظر گرفته شود و از سرامیک با کیفیت و ملات مناسب با ضخامت استاندارد استفاده شود.

بند کشی

اگر سرامیک های کف را بند کشی نکنید لبه های سرامیک کامل به هم نمی چسبند و جفت نخواهند شد از این رو احتمال بالا آمدن آن بسیار بالا است.

علت بلند شدن سرامیک کف

در بالا برخی از دلایل اصلی بالا آمدن سرامیک کف را نام بردیم این موارد از دلایل بلند شدن سرامیک نیز هستند که در هنگام نصب باید به تمام نکات دقت کنید تا از اتفاقات احتمالی مانند بلند شدن سرامیک، لق شدن و … جلوگیری کرد. برخی دیگر از مواردی که سبب بلند شدن سرامیک کف می شوند عبارتند از:

  • نشست ساختمان با گذشت زمان (بخصوص سرامیک هایی که برای نصب آن ها از چسب پودری استفاده شده است)
  • عدم مهارت نصاب (استاد کار ماهر می تواند سرامیک را به صورت استاندارد نصب و تراز کند و فاصله دقیق بین سرامیک ها را رعایت کند)
  • استفاده فوری از سرامیک کف پس از نصب (عدم استراحت حداقل یک روزه به سرامیک)
  • عدم استفاده از مواد ضد یخ در ملات
  • عدم استفاده از مصالح مرغوب و با کیفیت
  • عدم رعایت ضخامت ملات در مکان های عبوری لوله کشی( بهتر است لوله های گرمایشی که در کف وجود دارند را چند بار سیمان کشی کنید، با این کار فشار گرمایشی لوله ها تقسیم خواهد شد و فوری به سرامیک نمی رسد).
  • جا به جا کردن اثاث روی سرامیک به صورت غیر اصولی و کششی
  • عدم رعایت فاصله بین سرامیک ها
  • تردد بالا و عدم استفاده از چسب های مخصوص که برای محل های پر تردد استفاده می شوند.

منبع :

 mytyles.com

tileshop.com