اخبار سلامت

کشف موجود باستانی عجیب با ۴۸۰ دندان / عکس

فسیل یک پتروسور عجیب و غریب با منقار کفگیرمانند و با تعداد مضحکی دندان در یک معدن آلمانی کشف شد. آناتومی منحصر به فرد صورت این پتروسور نشان می‌دهد که این مدل منقار و دندان‌ها، برای تغذیه این جانور کاربرد داشته و شبیه چیزی است که در اردک‌ها و نهنگ‌های امروزی دیده می‌شود.

در حالی که پترودوسترو کشف‌شده در آرژانتین دندان‌های بیشتری نسبت به این کشف جدید دارد، اما برآمدگی‌های دهان این گونه در مقایسه با پترودوسترو به طرز عجیبی بلند و نازک است. این پتروسور بیش از ۴۸۰ دندان دارد که به گفته محققان بیشتر شبیه شانه موی سر است.

بیشتر بخوانید:

عکس | این مار شاخدار، بومی ایران است؛ با افعی شاخدار دم عنکبوتی آشنا شوید

سگ‌ها دنیا را این شکلی می‌بینند/ عکس

در کره ماه ساعت چند است؟

دیوید مارتیل، دیرینه‌شناس دانشگاه پورتسموث توضیح می‌دهد: «چیزی که حتی قابل‌توجه‌تر است این است که برخی از دندان‌ها دارای قلابی در انتهای آن هستند که قبلا هرگز در پتروسورها ندیده بودیم. از این قلاب‌های کوچک برای صید میگوهای کوچکی استفاده می‌شده که احتمالا پتروسور از آن‌ها تغذیه می‌کرد. دندان‌ها بیشتر به عنوان تله استفاده می‌شدند. این نشان می‌دهد که پتروسور با دهان یک متری تغذیه‌ای مانند نهنگ‌های امروزی داشته است.

کشف موجود باستانی عجیب با ۴۸۰ دندان / عکس

دندان‌های پتروسور تازه کشف‌شده

مارتیل می‌گوید: «در انتهای دهان این پتروسور هیچ دندانی وجود ندارد، اما دندان‌هایی در تمام طول هر دو فک تا پشت لبخند وجود دارد. مدل تغذیه این جانور نشان می‌دهد که آنها در حالی که روی پاهای بلند فلامینگومانند خود حرکت می‌کردند، در عمق کم شکار می‌کردند.

کشف موجود باستانی عجیب با ۴۸۰ دندان / عکس

فسیل پتروسور تازه کشف‌شده

دیرینه‌شناسان از کامل بودن این اسکلت شگفت زده شدند. این اسکلت در لایه‌های ظریف سنگ آهک برای بیش از ۱۵۰ میلیون سال حفظ شده است. پتروسورها به دلیل شکنندگی استخوان‌های توخالی با دیواره نازکشان در میان فسیل‌ها نسبتا کمیاب هستند، اما این نمونه حتی دارای تکه‌های کوچکی از غشای بال بود.

مارتیل توضیح می‌دهد: «این پتروسور احتمالا به محض مردن در رسوب دفن شده است.»

بنا بر اعلام این تیم تحقیقاتی متعلق به خانواده «Ctenochasmatidae» است که در اواخر ژوراسیک و اوایل کرتاسه می‌زیست.

۵۸۳۲۱