اخبار حوادثکسب و کار خبر فوری

یک درصد دیه کامل سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

دیه چیست و در چه شرایطی دیه تصادف به فرد تعلق می‌گیرد؟

یکی از مهم‌ترین قوانین اسلامی حفظ حقوق افراد و دفاع از حق آن‌ها در برابر ضررهای مالی و جسمانی است. هیچ چیز مهم‌تر از سلامت جسم و بدن انسان نیست. بنابراین اگر سلامت انسان به صورت عامدانه یا غیر عمد در تصادفات ضربه ببیند، راننده موظف است دیه ضرر جانی را به‌طور کامل به فرد شاکی پرداخت کند.

ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی در تعریف دیه می‌گوید: «دیه مقدار مالِ معینی است و در شرع مقدس به سبب جنایات غیرعمدی بر نَفس، عضو، منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده‌ است.» بنابراین در تصادفاتی که منجر به ضرر جانی شود، فرد شاکی می‌تواند کلیه هزینه‌های درمان خود را از مقصر حادثه دریافت کند و در صورت فوت سرنشینان خودروی مقابل یا عابر پیاده راننده باید دیه کامل را به خانواده شاکی پرداخت کند. شاید فشار مالی که ناگهان به راننده وارد می‌شود بسیار سخت و غیرقابل جبران باشد اما با فرد می‌تواند کلیه خسارات را از بیمه تکمیلی سامان دریافت کند. در ادامه به توضیح این مطلب بیشتر خواهیم پرداخت.

نرخ دیه کامل سال ۱۴۰۰ در ماه‌های حرام و ماه‌های عادی

نرخ دیه در سال‌های مختلف با توجه به میزان تورم آن سال متفاوت خواهد بود و مبلغ آن توسط رئیس قوه قضاییه کشور مشخص خواهد شد. نرخ و مبلغ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۰ در ماه‌های غیر حرام مبلغ چهار میلیارد و هشتصد میلیون ریال خواهد بود. این مبلغ برای انسان کامل در نظر گرفته شده است. اگر در تصادف راننده محکوم به پرداخت یک دیه کامل برای قطع عضو طرف مقابل شود باید مبلغ چهارصد و هشتاد میلیون تومان را به او پرداخت کند.

نرخ دیه هر سال در ماه‌های حرام متفاوت از ماه‌های عادی است. نرخ دیه کامل انسان سال ۱۴۰۰ در ماه‌های حرام شیصد و چهل میلیون تومان خواهد بود. معمولا در ماه‌های حرام یک سوم نرخ دیه کامل انسان به مبلغ دیه اضافه خواهد شد. بنابراین اگر تصادفی در ماه‌های حرام ( محرم_ رجب_ ذی‌العقده و ذی‌الحجه) اتفاق بیفتد و منجر به فوت یا قطع عضو طرف مقابل شود راننده موظف به پرداخت دیه به مبلغ شیصد و چهل میلیون تومان است. شما می‌توانید برای محاسبه به سایت آیتول مراجعه کنید.

جدول نرخ دیه در سال ۱۴۰۰ با جزئیات کامل

در این قسمت به پاسخ سوال اصلی شما، جدول نرخ دیه ۱۴۰۰چقدر است و جزئیات کامل پیرامون این سوال خواهیم پرداخت. در ادامه جدول نرخ دیه سال ۱۴۰۰ به‌طور کامل برای شما آورده شده است. نکته مهم و ضروری که قبل از هر چیز باید به آن اشاره شود مربوط به خرید یا تمدید بیمه عمر سامان است. با افزایش چشمگیر نرخ دیه، پرداخت آن بدون بیمه برای اکثر افراد جامعه غیرممکن و سخت خواهد بود. همانطور که در کمتر از ۵ دقیقه انجام می‌شود، پرداخت بیمه شخص ثالث نیز به صورت آنلاین زمان بسیار کمی از شما می‌گیرد و خیالتان برای همیشه هنگام رانندگی آسوده می‌شود.

نوع صدمات وارده مبلغ دیه در سال ۱۴۰۰ ( بر ریال)
دیه فوت در ماه غیر حرام چهار میلیارد و هشتصد میلیون ریال
دیه فوت در ماه حرام شش میلیارد و چهارصد میلیون ریال
دیه قطع یک دست دو میلیارد و چهارصد میلیون ریال
دیه قطع یک پا دو میلیارد و چهارصد میلیون ریال
دیه شکستگی بینی چهارصد و هشتاد میلیون ریال
دیه شکستگی استخوان دست سیصد و هشتاد و چهار میلیون ریال
دیه شکستگی استخوان پا سیصد و هشتاد و چهار میلیون ریال
دیه شکستگی دنده اطراف قلب صد و بیست میلیون ریال
دیه شکستگی سایر دندهها چهل و هشت میلیون ریال
دیه شکستگی ستون فقرات چهارصد و هشتاد میلیون ریال
دیه جراحات صورت چهل و هشت میلیون ریال
دیه جراحات سایر اعضا بیست و چهار میلیون ریال
دیه شکستن استخوان ترقوه صد و نود و میلیون ریال

برابری دیه مرد و دیه زن در سال ۱۴۰۰

همانطور که می‌دانید در اسلام دیه زن کمتر از دیه مرد است. اما در سال ۱۴۰۰ و طبق قوانین جدید قوه قضاییه دیه مرد و زن کاملا یکسان خواهد بود و اگر زنی در تصادف جان خود را از دست دهد مبلغ چهارصد و هشتاد میلیون تومان در ماه‌های عادی و شیصد و چهل میلیون تومان در ماه حرام به خانواده او تعلق می‌گیرد. قوانین جدید قوه قضایه کاملا به نفع طرف شاکی پرونده خوهد بود بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از پرداخت جریمه یا ابتدا تاریخ بیمه شخص ثالث خود را بررسی کنید.

بیمه شخص ثالث همراه شما در پرداخت دیه تصادف

با توجه به نرخ تورم در سال جدید، مبلغ رشد بسیار چشمگیری داشته است و در صورت بروز تصادف، پرداخت کمترین مبلغ دیه برای جلب رضایت شاکی نیز هزینه بسیاری به همراه خواهد داشت. چند سالی است که ثبت بیمه شخص ثالث به امری اجباری برای رانندگان تبدیل شده است اما با این حال بعضی از آن‌ها بدون تمدید بیمه خود راهی جاده و سفر می‌شوند و متاسفانه این عدم توجه به قوانین موجود خسارات جبران ناپذیری برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

اگر زمان کافی برای خرید یا تمدید بیمه ندارید و بر این باورید که مراجعه به دفاتر بیمه زمان زیادی از شما می‌گیرد، نگران نباشید. با کمک آیتول می‌توانید ، بیمه ایران و کلیه شرکت‌های موردنظر خود را در کمترین زمان خریداری کنید و بدون هیچگونه نگرانی راهی جاده‌ها شوید. البته در کنار خرید بیمه اجباری شخص ثالث، نباید را فراموش کنید. بیمه اختیاری بدنه، خسارات وارد شده به بدنه ماشین راننده مقصر را جبران کرده و کمک بزرگی به ایشان خواهد بود.

دیه کامل چیست؟

با مفهوم دیه به صورت کوتاه آشنا شدیم؛ حال اجازه دهید به بررسی دیه کامل نیز بپردازیم:

دیه کامل، مبلغی است که در شرع مقدس اسلام، برای قتل غیر عمد مرد مسلمان و یا قتل عمدی که اولیای دم مقتول، از قصاص صرف نظر کرده و به دریافت دیه راضی شده باشند، تعیین شده و باید توسط قاتل و یا بستگان درجه اول او، پرداخت شود.

دیه کامل چیست و یک درصد دیه چقدر است؟

مبلغ دیه کامل، به عنوان اساس و مبنای سایر دیه‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ بدین ترتیب که برای انواع جرایمی که مشمول پرداخت دیه می‌شوند، درصدی از دیه کامل محاسبه شده و پرداخت می‌شود. در قانون مجازات‌های اسلامی، برای جرایم زیر، پرداخت دیه واجب شده است:

  • دیه قتل: برای قتل نفس غیر عمد در نظر گرفته می‌شود و برابر با دیه کامل انسان است.
  • دیه منافع اعضاء: این دیه برای مواردی در نظر گرفته می‌شود که یکی از حواس پنجگانه بدن انسان بر اثر عمل بزه‌کارنه فرد بزه‌کار، از کار افتاده باشند. (ممکن است در این مواقع، عضو بدن آسیبی ندیده و سالم باشد. برای مثال ممکن است گوش‌ها از نظر ظاهری سالم به نظر برسند، اما فرد شنوایی خود را از دست داده باشد.
  • دیه جراحت: برای مواردی در نظر گرفته می‌شود که بر اثر عمل مجرمانه فرد خاطی، جراحتی در بدن یک فرد دیگر ایجاد شده باشد.
  • دیه اعضای بدن: برای از بین رفتن یکی از اعضا در بدن فرد آسیب دیده، در نظر گرفته می‌شود.

از آن‌جایی که مبلغ دیه کامل، هر ساله تغییر می‌کند، در قوانین اسلامی، مبلغی به عنوان سایر انواع دیه در نظر گرفته نشده است؛ بلکه از درصدهای دیه کامل برای این‌گونه جرایم استفاده می‌شود.

دیه کامل چگونه محاسبه می‌شود؟

مبلغ دیه کامل انسان، در ابتدای هر سال و توسط ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، محاسبه شده و به سایر ارگان‌های ذی‌ربط، ابلاغ می‌شود.

در نحوه محاسبه دیه قیمت شتر در نظر گرفته می‌شود؛ به این صورت دیه کامل انسان مبلغی معادل قیمت ۱۰۰ شتر سالم است؛ البته ممکن است از مواردی همچون قیمت ۲۰۰ گاو سالم، ۱۰۰۰ گوسفند سالم و … نیز استفاده شود. لازم به ذکر است که میزان تورم سالیانه که توسط ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود نیز، در برآورد مبلغ دیه کامل هر سال، تاثیرگذار است.

همانطور که مشخص است، مبلغ دیه کامل هر سال تغییر می‌‎کند و به طبع آن، درصدهای دیه نیز افزایش می‌یابند.

یک درصد دیه کامل سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

بر اساس مبلغ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۱ که ۶۰۰ میلیون تومان است، مشخص می‌شود که یک درصد دیه کامل سال ۱۴۰۱ نیز برابر با ۶ میلیون تومان خواهد بود.

تذکر: از آن‌جایی که تنها مبلغ دیه کامل انسان در ماه‌های حرام تغییر می‌کند، بنابراین در این ماه‌ها نیز، یک درصد دیه کامل، همان ۶/۰۰۰/۰۰۰ هزار تومان خواهد بود.

یک درصد دیه کامل در چه مواردی پرداخت می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال، باید با تعاریفی مانند دامیه و حارصه بیشتر آشنا شویم:

  • دامیه: جراحتی است که به موجب ایجاد خونریزی در بدن فرد شود.
  • حارصه: جراحتی است که تنها منجر به کبودی شده و منجر به خون‌ریزی نمی‌شود.

حال و با توجه به تعاریف بالا، یک درصد دیه کامل سال ۱۴۰۱ در موارد زیر قابل پرداخت است:

  • حارصه‌ای که روی سر یا صورت فرد ایجاد شده باشد.
  • دامیه‌ای که روی بدن ایجاد شده باشد.
  • دامیه‌ای که روی دست و پا ایجاد شده باشد.
  • دامیه‌ای که روی گردن ایجاد شده باشد.

به عبارتی ساده‌تر، یک درصد دیه در مواقعی که جراحت ایجاد شده باشد، پرداخت می‌شود.

منبع :

 https://samins24.com/