اقتصادیکسب و کار خبر فوری

هزینه طراحی لوگو کمپانی‌های معروف جهان

بسیاری از شرکت‌های معروف در سراسر جهان تنها با دیدن لوگو، قابل تشخیص هستند. به بیان ساده، طراحی لوگو و نام برندشان نقش مهمی‌در ارزش شرکت دارد.

با این حال آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این شرکت‌های بزرگ چندملیتی چقدر برای خرید و طراحی لوگوها و تصاویر نمادین خودشان خرج کرده‌اند؟

برخی از معروف‌ترین شرکت‌ها، مبالغ زیادی برای طراحی لوگو پرداخت کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر حتی یک دلار هم هزینه نکرده‌اند! برخی از این شرکت‌ها با معروف ترین لوگوها شامل گوگل، اپل، نایک، توییتر و کوکاکولا هستند.

حتی بزرگترین شرکت‌های جهان هم کارشان را با پروژه‌های کوچک شروع کرده‌اند. در برخی موارد گروه‌های کوچک تک نفره به شرکت‌های بزرگ و مترقی تبدیل شده‌اند.

لوگوهای معروف و هزینه طراحی آنها

با افزایش ناگهانی سرعت رشد کسب و کار، توجه بیشتری به برندسازی و ظاهر شرکت می‌شود. در واقع، کمپانی‌ها امروزه در مقایسه با گذشته برای طراحی لوگو یا بازسازی آن بیشتر هزینه می‌کنند.

طراحی لوگو گوگل

قیمت لوگو: 0 دلار

لوگوی گوگل برای اولین بار توسط سرگئی برین در سال 1998 طراحی شد. این لوگو در طول سال‌ها بارها به خوبی اصلاح و بهینه سازی شده، اما همچنان مفهوم اصلی یک لوگوی ساده را در خودش دارد.

لوگو نایک

قیمت لوگو: 35 دلار

این لوگو توسط کارولین دیویدسون در سال 1971 طراحی شد. بعداً نایک 500 سهم از سهام را به طراح داد که حالا 600000 دلار ارزش دارد.

لوگوGap

هنگامی‌که Gap لوگو جدیدش را در کریسمس سال 2010 معرفی کرد، بلافاصله توسط شبکه‌های اجتماعی مورد حمله قرار گرفت! کپی‌ها در لحظه تولید شدند و در عرض یک هفته لوگوی جدید حذف شد و لوگوی قدیمی ‌دوباره به کار گرفته شد. آیا قدرت مردم برای مخالفت با تغییر کافی بود؟ یا شاید قدرت برند نقش داشت؟ یا اینکه لوگو جدید جذاب نبود؟ در هر صورت، این یک شکست بزرگ در بازاریابی  با هزینه 100 میلیون دلاری بود!

لوگو پپسی

قیمت لوگو: 1,000,000 دلار

لوگوی جدید پپسی توسط گروه آرنل طراحی شده است. لوگوی پپسی در لیست گران ترین لوگوهای امروزی جهان قرار دارد.

برند پپسی در طول عمرش چندین بار طراحی مجدد را انجام داده و در سال 2008 لوگوی فعلی طراحی شد. پپسی با بحث و جدل بیگانه نیست و مانند یک خواهر یا برادر کوچکتر که برای جلب توجه تلاش می‌کند، هرگز نمی‌تواند کاملاً با بزرگترین رقیب خودش کنار بیاید. بنابراین سعی کرد تا با طراحی مجدد برند، پیش برود. حالا آیا موفق بوده است؟ اگر به مجله فوربس مراجعه کنید، اینطور نیست:

نوار سفید روی لوگوی جدید در محصولات پپسی متفاوت است و بسته به محصول، پهن یا نازک‌تر می‌شود. تیم طراحی که رهبری این کمپین را بر عهده داشته، معتقد است که قرار بوده به شکل «لبخند» دیده شوند، اما آن را نمی‌بینیم.

برندسازی کامل شرکت پپسی 1.2 میلیارد دلار هزینه برداشته، که برابر با بدهی ملی ناخالص چندین کشور کوچک است. سهم طراحی لوگو هم یک میلیون دلار بوده است. لوگوی جدید در حد کپی برداری ساده یک کارآموز از نسخه قدیمی‌ دیده می‌شود. حالا به سختی می‌توانیم این دو نسخه را از هم تشخیص دهیم.

کوکاکولا

قیمت لوگو: 0 دلار

فرانک رابینسون این لوگو را در سال 1885 طراحی کرد. شاید تعجب کنید که چرا هیچ تصویر «قبل» و «بعدی» از لوگوی کوکاکولا وجود ندارد. در اصل این لوگو هرگز بازسازی نشده است. فرانک رابینسون، کتابدار جان پمبرتون بود. این فونت Spenserian نام دارد و محبوب ترین شکل دست خط در اواسط قرن 19 بود. رابینسون به سادگی این لوگو را با هنر خوشنویسی خودش نوشت و یک برند متولد شد.

شبکه اجتماعی توییتر

قیمت لوگو: 15 دلار

لوگوی توییتر توسط Simon Oxliy در سال 2009 طراحی شد و اخیراً تغییر کرده است.

بی بی سی

قیمت لوگو: 1,800,000 دلار

لوگوی شرکت خبر بریتانیایی بی بی سی در سال 2007 دوباره طراحی شد.

بی‌بی‌سی که به عنوان شرکتی محکم، قابل اعتماد و معتبر شناخته می‌شود، تصمیم گرفت که به «تصویر مدرن‌تری» برسد، بنابراین لوگوی جدیدش متولد شد. از نظر مخاطبان، تصویر شرکت در لوگوی جدید بیان نشده است و حالت مدرنی هم ندارد. چهره مردم در مراسم رونمایی در مقر بی بی سی در پورتلند لندن، دیدنی بود. هزینه طراحی مجدد هم 1,800,000 دلار است. این مبلغ در سال 1997 هنگفت و باور نکردنی بود. بله، هر چقدر هم به چشمانتان فشار بیاورید باز هم نمی‌توانید تفاوت چندانی برای این مقدار هزینه پیدا کنید.

بریتیش پترولیوم

هزینه طراحی لوگو: 211,000,000 دلار

لوگو شرکت نفت بریتانیا در سال 2008 دوباره طراحی شد و به عنوان پرهزینه ترین لوگو تاریخ شناخته شد.

Accenture

قیمت لوگو: 100,000,000 دلار

Accenture یک شرکت مشاوره مدیریت، خدمات فناوری و برون سپاری جهانی است.

Next

قیمت لوگو: 100000 دلار

لوگوی NeXT توسط پل رند برای استیو جابز در سال 1986 طراحی شد. نباید آن را با NEXT در بریتانیا که یک برند خرده فروشی است، اشتباه گرفت.

مایکروسافت

از آنجایی که مایکروسافت شروع به تنوع بخشیدن به محصولات و خدماتش کرده، تصمیم گرفته شد تا طراحی لوگو جدید برای توصیف هر چه بهتر برند، انجام شود. عناصر بینگ، ایکس باکس، ویندوز و آفیس همگی در لوگو جدید نشان داده شدند و مطابقت قوی با برند را نشان می‌دهند.

این فرآیند طراحی آنقدر طولانی بود که رقمی برای هزینه ‌منتشر نشد. اما این مبلغ «قابل توجه» در نظر گرفته می‌شود.

London 2012

طراحی لوگو برای المپیک 2012 لندن بسیار بحث برانگیز شد. هزینه حماسی 625000 دلاری و خود طراحی لوگو به بحث‌های بزرگ و داغی تبدیل شدند. بدتر از آن، توسعه این لوگو برای بازی‌های پارالمپیک بود. حتی یک طراح تازه کارهم می‌توانست، طرح بهتری ارائه دهد.

نتیجه گیری

تا اینجا لوگوهایی با هزینه‌های مختلف را دیدید. فهمیدیم که هزینه هیچ تضمینی برای محبوبیت یا موفقیت برند و لوگو نیست. طراحی لوگو تنها یک مولفه بصری برای هویت شرکت است، ولی توسعه یک برند برای بازاریابی بسیار مهمتر است. لوگو کلیدی برای شناخت برند است، اما شاید بهتر است که پول را خرج توسعه فرهنگ و اخلاق شرکتی قابل اعتماد کنید تا پشتیبان طراحی لوگو شود.