اخبار جامعه

تعریق بیش از حد دست و پا؛ علل و راه‌های‌ درمان

یک متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که برخی افراد از آن رنج می‌برند، تعریق بیش از حد کف دست و پا است، درباره افرادی که کاندید استفاده از روش‌های کنترل تعریق هستند توضیحاتی داد.

به گزارش خبر فوری، دکتر عباس جمالی با اشاره به اینکه تعریق بدن علت‌های مختلفی دارد، درباره افرادی که کاندید استفاده از روش‌های کنترل تعریق هستند توضیحاتی داد.

وی افزود: اولین علت عرق کردن بیش از حد خصوصا در ناحیه کف دست و زیربغل ژنتیک است.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه افرادی که از عرق کردن زیاد به صورت ژنتیکی یا اصطلاحا ارثی رنج می‌برند، بدون هیچ تحرکی هم عرق می‌کنند، گفت: عرق کردن در ناحیه زیربغل و کف دست این افراد به حدی زیاد است که مانع از انجام برخی فعالیت‌ها می‌شود.

وی، اضطراب، استرس، مصرف برخی داروهای اعصاب و روان، پرکاری تیروئید، فعالیت شدید و دمای بالای هوا را از علل ثانویه تعریق بیش از حد عنوان کرد.

او خاطرنشان کرد: در نوع دوم تعریق زیاد با حذف علت محرک و یا درمان، به مقدار قابل ملاحظه‌ای مشکل عرق کردن زیاد برطرف خواهد شد.

جمالی به درمان‌های تعریق زیاد ژنتیکی اشاره کرد و افزود: با روش یون درمانی و استفاده از مدار الکتریکی در آب، می‌توان تعریق بیش از حد کف دست و زیربغل را کنترل کرد.

وی توضیح داد: یون درمانی ( Iontophoresis ) روشی است که در آن جریان الکتریکی خفیفی به ناحیه مورد نظر وارد می‌شود؛ در حالی که بدن در آن نواحی کاملا مرطوب است، معمولا این جریان الکتریکی به نواحی زیربغل، کف دست و پا وارد می شود تا غدد عرق را مسدود کند، فرد در حین جلسه درمانی احساسی مانند گزگز شدن دارد و این جریان ضعیف باعث ایجاد شوک نخواهد شد.

به گفته این متخصص پوست و مو، اگر با کمک روش یون درمانی عرق کردن بیش از حد در این افراد کنترل نشود، روش‌های دیگری مثل تزریق بوتاکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمالی با تاکید بر این‌که روش درمانی بوتاکس علیرغم قطع تعریق، موقت است و ماندگاری ندارد، ادامه داد: درد هنگام تزریق یکی از معایب این روش است.

وی هشدار داد: اگر بوتاکس زیربغل به صورت عمقی تزریق شود، برخی افراد با علامت‌هایی مثل مشکلات تنفسی و حساسیت مواجه شده و یا به دلیل اشتراک عصب زیربغل و مری دچار عوارض گوارشی یا بلع نیز خواهند شد.

جمالی اضافه کرد: اگر حین بوتاکس عارضه‌ای برای بیمار ایجاد شود، این عارضه معمولا ماندگار نخواهد بود و بعد از مدتی از بین می‌رود.

وی درباره منع استفاده از روش بوتاکس برای درمان تعریق نیز توصیه کرد: مبتلایان به برخی بیماری‌های دستگاه عصبی مثل ام‌اس، زنان باردار و شیرده، زیر ۱۸ ساله‌ها و افرادی که به پروتئین‌های گاوی حساسیت دارند، نباید از این روش برای کاهش تعریق استفاده کنند.

این متخصص پوست و مو درباره اثربخشی بوتاکس در درمان تعریق، اضافه کرد: این روش بالای ۸۰ درصد اثربخشی دارد، حدودا دو روز پس از تزریق اثرات آن محسوس و بین شش تا هشت ماه ماندگار خواهد بود.

وی تاکید کرد: از نظر علمی میزان اثربخشی هر روش درمانی بسته به جنس، سن و شرایط جسمی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در بیشتر افراد بعد از گذشت هشت ماه از تزریق بوتاکس، تعریق به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با اشاره به این‌که بوتاکس روش کمک‌درمانی است که صرفا کارکرد زیبایی ندارد، عنوان کرد: استفاده از این روش باید توسط متخصصان، در مراکز معتبر و با استفاده از داروهای استاندارد انجام شود.

انتهای پیام