اخبار جامعه

میزان اثرگذاری دگزامتازون در درمان مبتلایان کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد وضعیت استفاده از دگزامتازون و داروی Remedisivir و همچنین در معالجه بیماران مبتلا به پلاسما درمانی با Qovid-19 توضیح داد.

در مصاحبه با خبر فوری توسط دکتر فرشاد علامه ، وی گفت: “دگزامتازون نوعی داروی کورتیکواستروئید و یک داروی استروئیدی است.” لازم به ذکر است که استفاده از این داروها بدون نسخه پزشک و بدون رعایت شرایطی که باید در هنگام مصرف آنها به طور خودسرانه ممنوع است. زیرا عوارض جانبی جدی دارد.

او اضافه کرد: همچنین دگزامتازون توسط پزشکان برای بیمارانی که بیماری قلبی خاصی دارند ، تجویز می شود. تأیید می کنم که استفاده از دگزامتازون دارای شرایط خاصی است و در صورت نیاز بیمار تجویز می شود. بنابراین ، افراد نباید به طور خودسرانه دگزامتازون را از داروخانه گرفته و مصرف کنند. دگزامتازون یک داروی OTC نیست و داروخانه ها نباید نسخه ای را بدون نسخه ارائه دهند. دگزامتازون دارویی است که در بیمارستان هایی با شرایط خاص استفاده می شود.

علامه ادامه داد: “لازم به ذکر است که تاکنون هیچ داروی خاصی برای درمان بیماری Quaid-19 پیدا نشده است. چندین داروی برای اثربخشی آنها بررسی شده و برخی از داروها نیز مؤثرتر بوده اند.” پروتکل های ملی صادر شده توسط وزارت بهداشت براساس کلیه تحقیقات بالینی انجام شده در این زمینه است. این پروتکل ها با توجه به نظرات جمعی کارشناسان مهم کشور جمع آوری و اعلام شده اند و یک داروی تحت این پروتکل می تواند کاهش یا اضافه شود.

وی تصریح کرد: در عین حال ، تأثیر درمان هر یک از این داروها بر روی تاج صددرصد نیست.

علامه همچنین در مورد وضعیت ورم مفاصل روماتوئید و استفاده از پلاسمافراپی در درمان گره ها گفت: “برخی از داروها مانند آرتریت روماتوئید و پلاسما درمانی در آزمایشات بالینی استفاده شده اند و هنوز مشخص است که آیا آنها در پروتکل ملی درمان عروق کرونا استفاده می شوند.” همه آنچه در پروتکل وزارت بهداشت اعلام شده است بهترین و مکمل ترین نظر همه کارشناسان است.

انتهای پیام