اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

نصب کاشی و سرامیک کف

لیست عناوین این خبر مخفی سازی

یکی از پوشش هایی که می توان برای کف های داخلی واحدها در نظر بگیریم، سرامیک می باشد. در نگاه اول شاید گمان کنید که نصب سرامیک کف خیلی ساده و بدون نکته بوده و نیازی به دقت خاصی در این مرحله نمی باشد. اما لازم است بدانید تمام مراحل اجرای ساختمان از جمله سرامیک فرش کردن کف، دارای نکاتی هستند که عدم توجه به آنها می تواند خسارات مالی سنگینی را در زمان اجرا یا بهره برداری در بر داشته باشد.

بر همین اساس سعی کردیم موضوع اجرای سرامیک کف ساختمان را از جنبه های مختلف بررسی کرده و در این مقاله به شما تقدیم کنیم.

سرامیک چیست ؟

از جمله مصالحی که برای پوشش کف و دیوارها استفاده می شود سرامیک است لذا قبل از اینکه به اجرای سرامیک کف بپردازیم، لازم است بیشتر با سرامیک و تفاوتهای آن با کاشی آشنا شویم.

آموزش های فنون عمران: دوره  به صورت حرفه ای

مواد تشکیل دهنده سرامیک عموماً عبارتند از : خاک رس ، کائولینت ، اکسید آلومینیوم ، کاربید سیلیکون، کاربید تنگستن و … که در دمای حدود 2400 فارنهایت پخته شده و در نهایت منجر به تولید یک نوع کاشی با مقاومت فشاری بالاتر ، درصد جذب آب کمتر و ابعاد بزرگتر نسبت به کاشی معمولی می شود .

اما کاشی ها عموماً از گل رُس و لعاب تشکیل شده و در دمای حدود 1250 درجه پخته می شوند و از لحاظ مقاومت فشاری و جذب آب از سرامیکها در رده پایینتری قرار می گیرند. از سرامیکها می توان در کف و دیواره فضاهای مختلف استفاده کرد اما کاشی ها با توجه به مقاومت کم و نیز درصد جذب آب بالا و ابعاد کوچک عموماً در دیواره ها استفاده می شوند.

اصول اجرای سرامیک کف 

رعایت اصول زیر قبل از اجرای سرامیک کف می تواند در بهتر شدن کیفیت کار و نیز قیمت تمام شده بسیار مفید باشد :

تایید طرح اجرای سرامیک

سرامیک هایی که در کف نصب می شوند از لحاظ چیدمان در کنار یکدیگر، می توانند متفاوت بوده و با طرح ها و روش های مختلفی اجرا شوند. در ادامه به چند نوع از این طرح ها می پردازیم :

چیدمان ساده و مستقیم

دراین چیدمان سرامیک ها در کنار هم به سادگی قرار گرفته و بند سرامیک ها در رجهای مختلف با هم همراستا خواهند بود. با توجه به راحتی در اجرا و نیز کمتر بودن پرت مصالح عموماً از این روش در اجرای سرامیک استفاده می شود.

چیدمان لوزی

در این روش سرامیک های مربعی را با زاویه 45 درجه نسبت به خط افق اجرا می کنند . این روش چیدمان برای فضاهای با ابعاد منظم و بدون ناگونیایی مناسب است. در صورت وجود ناگونیایی در کنج فضا پرت مصالح در این روش زیاد خواهد بود .

چیدمان آجری

یکی دیگر از روشهای چیدمان سرامیک در کف که زیاد هم اجرا می شود ، چیدمان آجری می باشد. در این روش اولین سرامیک در یک رج نیمه شده و رجهای بعدی را طوری چیدمان می کنیم که بند سرامیکها در وسط سرامیک رج قبل قرار بگیرد .

روشهای دیگر چیدمان سرامیک که کمتر عمومیت دارند عبارتند از : چیدمان چرخ دنده ای ، قطری خال دار ، مدولار ، شطرنجی ، حصیری ، چپ و راست و آسیاب بادی

پکیج های آموزش فنون عمران:  به صورت کاربردی و پروژه محور

محاسبه مقدار سفارش سرامیک کف

بعد از تایید طرح چیدمان سرامیک کف، لازم است با توجه به طرح مورد نظر، متراژ مورد نیاز سرامیک را برای خرید محاسبه کنیم . متراژ سرامیک کف برابر است با متراژ سطوح مورد نظر به علاوه پرت مصالح که با توجه به طرح تایید شده برای چیدمان سرامیکها لازم است از 3 تا 15 درصد پرت در نظر گرفته شده و به متراژ فضاها اضافه شود .

قابل ذکر است که متراژ پرت مصالح غیر از طرح چیدمان می تواند به هماهنگی ابعاد سرامیک با ابعاد فضا و نحوه اجرای دیوار چینی داخلی از لحاظ گونیایی یا ناگونیایی کنج ها وابسته می باشد .

کنج ناگونیا

خرید سرامیک کف

پس از اینکه متراژ سرامیک مورد نیاز مشخص شد، اقدام به خرید سرامیک می کنیم. در خرید سرامیک نیز باید به نکات زیر دقت کنیم :

  • ابعاد سرامیک: ابعاد سرامیک ها طوری تعیین شود که در بیشترین هماهنگی با ابعاد فضاهای داخلی بوده و کمترین برش را نیاز داشته باشند. مثلا برای اتاقی که ابعاد آن 2.5 * 3متر می باشد استفاده از سرامیک با ابعاد 60*60 سانت می تواند مناسب باشد .
  • براق یا مات بودن و رنگ سرامیک: رویه برخی سرامیک ها براق و برخی مات می باشد. سرامیکهای براق با رنگ روشن موجب بزرگتر دیده شدن مساحت فضا می شوند.

از سرامیک های مات نیز عموماً در فضاهایی مانند حمام ،آشپزخانه و . . . که آبریز داشته و سرامیک براق لک دار می شود استفاده می شود البته این بدان معنی نیست که از این سرامیکها در فضاهای نشیمن استفاده نمی شود.

بیشتر بخوانید: مراحل اجرای و انواع آن

سرامیک مات

اجرای سرامیک تیره در کف که باعث کوچکتر دیده شدن فضا می شود.

  • تاب سرامیک: سرامیکها بر اساس کیفیت ساخت درجه بندی می شوند و یکی از آیتم هایی که می تواند موجب پایین آمدن درجه سرامیک شود ، تاب سرامیک می باشد .

تاب سرامیک یعنی منحنی بودن سطح سرامیک که می تواند از حرارت پخت ، نوع خاک ، معیوب بودن قالب سرامیک سرچشمه بگیرد. سرامیک تابدار ارزانتر از سرامیک تخت می باشد اما تابدار بودن سرامیک معایب زیر را نیز دارد :

  1. این سرامیکها در زمان برش با سرامیک بُر دستی شکسته و پرت مصالح را افزایش می دهند.
  2. سطح تمام شده ما عموماً ناخن دار بوده و حتی با استفاده از همتراز هم اصلاح نمی شوند .

برای تشخیص تابدار بودن سرامیک می توانید 2 سرامیک را از کارتن خارج کرده و روی هر دو سرامیک را بهم بچسبانید، سپس از کنج سرامیکها فشار دهید، اگر سرامیک تابدار باشد روی هم بازی خواهند کرد.

و آشنایی با مراحل و نکات مهم آن

کالیبره بودن سرامیک: بعضاً قالب سرامیک ها بعد از چندین نوبت استفاده معیوب شده و ابعاد محصول نهایی سرامیک نیز با ابعاد اسمی آن متناسب نخواهد بود. در نتیجه وقتی این سرامیکها را در کف یا دیوار کار کنیم شاهد باز شدن بندها و نازیبا شدن کار خواهیم بود، در نتیجه برای رفع این نقیصه سرامیکها بعد از تولید در کارخانه به ابعاد منظم و مساوی و کنج های گونیا برش خورده و به این سرامیکهای برش خورده سرامیک کالیبره گفته می شود.

ویدئوی شماره 2

ابعاد سرامیک کالیبره عموماً چند میلیمتر از ابعاد اسمی آن کمتر می باشد که همین موضوع می تواند در متراژ زیاد موجب اختلاف شود پس حتما به ابعاد واقعی سرامیکهای کالیبره دقت کنید .

محل اجرای سرامیک: مطمئنا سرامیک فرش شده در کف پارکینگ که مدام در معرض فشار و نیز رفت و آمد خودروها می باشد با سرامیک فرش شده در فضای پذیرایی تفاوت دارد . این تفاوت می تواند در : ضد خش بودن ، ضد اسید بودن ، ضخامت ، جذب آب و … خواص دیگر باشد که لازم است به آنها دقت کنیم .

نکته: سرامیکی که قرار است در کف نصب شود با سرامیک دیواری تفاوت داشته و عموماً این نکته به صورت علامت زیر روی کارتن ثبت می شود .

آماده سازی بستر یا کفسازی فضا

نصب سرامیک کف بعد از اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی و تحویل این مراحل به ناظران مربوطه انجام می شود. برای جلوگیری از شکستن و آسیب رسیدن به تاسیسات موجود لازم است تا روی این تاسیسات پوشانده شود. اما اینکه ارتفاع اجرای این مصالح چقدر بوده و با چه مصالحی باید انجام شود را در ادامه توضیح خواهیم داد.

برای تعیین ارتفاع کفسازی ابتدا تراز بالاترین معارض تاسیساتی در کف را که عموماً لوله های فاضلاب یا کفشورها می باشند تعیین کرده و به آن ضخامت ملات سرامیک که حداقل 2.5 سانت است و ضخامت سرامیک را که عموماً 1 سانت می باشد ( 3.5 سانت ) اضافه می کنیم .

این ارتفاع با توجه به روش اجرای تاسیسات مکانیکی (زیر سقفی یا روی سقفی) می تواند بین 20 تا 10 سانت متغیر باشد که در صورت اجرای زیر سقفی لوله های فاضلاب این مقدار در کمترین حالت می باشد. پیش از مرحله اجرا بسیاری از متخصصان با گذراندن ، نقشه های مربوطه و دیتیل کار را مشخص می کنند.

تعیین تراز کف تمام شده و علامت گذاری روی دیوار

پس از اینکه ارتفاع اجرای کفسازی مشخص شد اقدام به اجرای فوم بتن یا بتن سبک به عنوان لایه پر کننده کفسازی کرده و روی آن سرامیک نصب می گردد .

اجرای کرم نقطه ای و فوم بتن کف بعد از تعیین تراز کف

کفسازی آشپزخانه و پلاستر دیوار جهت عایقکاری

نکته حائز اهمیت برای تعیین تراز کفسازی، توجه به ارتفاع تمام شده فضا می باشد. ارتفاع تمام شده یعنی از کف تا زیر سقف در فضاهای سکونت حداقل 2.6 متر می باشد، این ارتفاع در مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان مشخص شده است.
عایقکاری کف در فضاهایی مانند آشپزخانه ، سرویس بهداشتی و حمام که آبریز روی کف وجود دارد بعد از اجرای فوم بتن یا بتن سبک و خشک شدن آن حتما باید قبل از نصب سرامیک ها انجام شود. عایق مورد استفاده می تواند قیرگونی ، عایق پیش ساخته یا ایزوگام و یا عایق نوین باشد. ( در صورت استفاده از عایق نوین حتما به برند آن و توصیه های شرکت سازنده توجه شود.

بیشتر بخوانید: آموزش و نبشی کشی دیوارهای پیرامونی ساختمان

عایقکاری کف آشپزخانه بعد از کفسازی

انواع روش های اجرای سرامیک کف 

اجرای سرامیک کف عموماً به 2 روش ملاتی و چسبی انجام می شود که در روش ملاتی سرامیک با چسب سیمان به کف چسبیده و در روش چسبی این عمل با چسب سرامیک انجام می شود.

نحوه نصب سرامیک کف با سیمان

این روش اجرای سرامیک نیز به 2 صورت زیر انجام می شود :

  • نصب سرامیک با ملات ماسه سیمان 

در این روش که تقریبا منسوخ شده است ملات سرامیک با ضخامت گفته شده و با در نظر گرفتن تراز کف، روی لایه کفسازی پخش شده و سرامیک مستقیماً روی ملات اجرا می شود. در این روش سرامیک به درستی به ملات نچسبیده و دوغاب نهایی که ریخته می شود نیز کاملا زیر آنرا پُر نمی کند. لذا زیر سرامیک خالی مانده و بعدا با کوچکترین ضربه یا فشار وارده می شکند .

اجرای سرامیک کف به روش ملاتی بدون شیره سیمان

در روش سرامیک شیره چسبان که در نشریه 55 نیز به این روش اشاره شده است از همان ملات ماسه سیمان استفاده می شود اما قبل از نصب سرامیک، روی ملات یک لایه شیره سیمان که مخلوطی است از سیمان خاکستری ( سیاه ) یا سیمان سفید و پودر سنگ به نسبت 2 به 1 ، ریخته شده و با این کار مطمئن خواهیم شد که زیر سرامیک پُر شده و آسیبی نیز نخواهد رسید .

پکیج های آموزشی فنون عمران به صورت حرفه ای: ، مبتدی و پیشرفته

اجرای سرامیک کف به روش شیره چسبان

روش اجرای سرامیک کف با چسب 

چسب سرامیک یکی از مصالح نوین است که در سالهای اخیر جایگزین ملات برای اجرای سرامیک در کف و دیوارها خصوصاً سرامیک های پرسلان گردیده است . چسبهای سرامیک به 2 نوع چسب پودری و خمیری در بازار یافت می شوند که برای نصب سرامیک خصوصاٌ در کفها استفاده از چسبهای پودری توصیه می شود .

اما با توجه به تولید این چسبها در برندها و انواع مختلف که بعضاً نیز بی کیفیت و کم دوام بوده و پس از مدتی سرامیک ها را پس زده و موجب جدا شدن آنها می شوند، لازم است حتما قبل از اقدام به خرید، درباره برند مورد نظر تحقیقاتی را داشته و از تجربه دیگران نیز استفاده کنیم .

برای اجرای سرامیک به روش چسبی لازم است زیر سازی دقیقا تا تراز زیر سرامیک انجام شده و اجازه بدهیم تا  به مقاومت لازم برسد. سپس بر اساس توصیه کارخانه تولید کننده چسب نسبت به اجرای سرامیک اقدام کنید.
پس از اتمام نصب سرامیکها اقدام به بند کشی سرامیکها توسط دوغاب سیمان یا ملات آماده می کنیم .

بهترین روش اجرای سرامیک کف با چسب 

توصیه می شود پس از اجرای کفسازی با فوم بتن یا بتن سبک، حتما ملات زیر سرامیک را با ملات ماسه سیمان اجرا کرده و بعد از خشک شدن و کسب مقاومت آن نسبت به اجرای سرامیک اقدام شود.

بهترین روش نصب و اجرای سرامیک کف

با توجه به وجود فشار و بعضا ضربه در کف های مختلف و براساس تجربه و توصیه پیمانکاران، بهترین روش برای اجرای سرامیک کف نصب آن به صورت ملاتی می باشد.

 نکات مهم در اجرای سرامیک کف  

  • از اجرای سرامیک کف به صورت بدون درز یا جذب خودداری شود. این نکته خصوصاً وقتی سیستم گرمایش از کف زیر سرامیک اجرا شده ، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در صورت عدم توجه به این موضوع احتمال بلند شدن و بالا آمدن کف دراثر انبساط وجود خواهد داشت . اگر در خصوص کنجکاوید، می توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.
  • ملات زیر سرامیک نم زیادی نداشته و به اصطلاح دو نم باشد.
  • ضخامت چسب بیشتر از توصیه تولید کننده نباشد.
  • سطح زیر چسب حتماً خشک باشد.
  • در فضاهایی که احتمال وجود رطوبت در آن زیاد است حتما از چسبهای پودری استفاده شود .
  • با توجه به اینکه سرامیک کف در سرویس بهداشتی و حمام برای هدایت آب به سمت آبرو به صورت شیبدار اجرا می شود، هر چه ابعاد این سرامیکها کوچکتر باشد، اجرای سرامیک شیبدار نیز بهتر و تمز تر خواهد شد. اجرای سرامیکهای با ابعاد بزرگ و شیبدار می تواند موجب ناخن دار شدن یا لبه دار شدن سرامیک شود.

کفسازی آشپزخانه قبل از عایقکاری

اجرای گاتر در کف حمام

  • با توجه به اینکه به جهت زیباتر شدن فضا، در سالهای اخیر کف آشپزخانه با فضای نشمین همتراز اجرا می شوند سرامیک کف آشپزخانه نیز به صورت تراز نصب می گردد. اما لازم است برای هدایت آبهایی که احتمالا از درز سرامیکها نفوذ کرده و به زیر آن راه پیدا می کنند کفسازی سرامیک شیبدار بوده و عایق روی این سطح اجرا شود.

اجرای سرامیک کف با همتراز

دستگاه اسلب بُر دستی جهت برش دستی سرامیک اسلب

تمام نکات اجرایی گفته شده در بالا به همراه ویدئوی اجرایی در کارگاه ضبط و در دوره اجرای ساختمانچقدر کاشی و سرامیک نیاز داریم؟

کاشی و سرامیک با ابعاد متعددی تولید می‌‎شوند. خرید این اقلام باید با توجه به ابعاد و مساحتی که پوشش می‌دهند باشد.

اندازه‌گیری سرامیک و کاشی مورد نظرتان، به شیوه زیر است:

  • محاسبه مساحت محل
  • تقسیم عدد محاسبه‌شده به مساحت کاشی مورد نظر
  • اضافه کردن 10درصد به عدد به دست‌آمده برای درنظرگرفتن گوشه‌ها

برای درک بهتر این موضوع مثال زیر را ببینید:

فرض کنیم که قرار است برای یک دیوار به طول و عرض 5 و 2 متر کاشی تهیه کنیم. پس مساحت دیوار 10 متر مربع است.

اگر ابعاد کاشی مورد نظرمان 90*60 سانتی‌متر باشد، مساحت هر تایل کاشی برابر است با 0.54 متر مربع

حالا به چه تعداد تایل کاشی نیاز داریم؟

18.5=10/0.54

از آن‌جایی که ممکن است برای گوشه‌های دیوار نیاز به برش کاشی داشته باشیم و در مرحله برش کاشی‌ها آسیب ببینند بهتر است 10درصد بیشتر از عدد به دست آمده معادل کاشی تهیه کنیم.

اگر می‌خواهید دستی به سر و روی خانه‌تان بکشید و با نصب کاشی و سرامیک تغییر دکوراسیون دهید، باید اطلاعاتی دربارۀ انتخاب و خرید انواع کاشی، مراحل نصب و جزئیات کار داشته باشید.

تصاویر نمونه‌کارهای متخصصان سنجاق را در صفحه مدل  ببینید.

ما در ادامه تمام اطلاعاتی را که برای شروع یک پروژه نصب کاشی و سرامیک به آن نیاز دارید، جمع‌آوری کرده‌ایم.

کاشی بخریم یا سرامیک؟

برای پاسخ به این سؤال خوب است با تفاوت‌های کاشی و سرامیک آشنا شویم.

  • ماده اولیه برای تولید کاشی سرامیک است اما برای تولید سرامیک از مواد آلی و غیرمعدنی به عنوان لعاب روی کاشی استفاده می‌شود.
  • ضخامت سرامیک بیشتر از کاشی است.
  • درجه پخت سرامیک بیشتر از کاشی است.
  • مقاومت سرامیک بیشتر از کاشی است.

یکی از دلایل چسباندن سرامیک روی کف به عنوان محل رفت‌وآمد مقاومت آن است.

البته که شما مختارید برای پوشش دیوار از سرامیک استفاده کنید اما باید درنظر بگیرید که بهترین انتخاب برای کفپوش، سرامیک است نه کاشی.

بهترین اندازه کاشی و سرامیک کدام است؟

شاید به نظر برسد که نصب کاشی با ابعاد بزرگ راحت‌تر و زمان اجرای کار کمتر است، اما اجرای کاشی با ابعاد بزرگ علاوه بر ابزار به مهارت بیشتری از طرف متخصص نصب سرامیک و کاشی اسلب نیاز دارد. نصاب کاشی و سرامیک اسلب علاوه بر دانش و مهارت، ابزارهای تخصصی متفاوتی برای برش و حمل  نیاز دارد.

نصب کاشی و سرامیک با ابعاد بزرگ(اسلب)

به طور کلی برای خرید کاشی و سرامیک به شما پیشنهاد می‌کنیم که موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • نصب کاشی و سرامیک با ابعاد بزرگ باعث بزرگ‌تر به نظررسیدن فضا می‌شود.
  • سرامیک و کاشی با ابعاد کوچک باعث می‌شود خالی‌بودن فضا کمتر به چشم بیاید.
  • چینش کاشی‌ها و سرامیک‌ با ابعاد کوچک تنوع بیشتری دارد.
  • سرامیک کاری کف با سرامیک های با ابعاد کوچک در مساحت‌های کوچک، چشم شما را خسته می‌کند.
  •  استفاده از کاشی و سرامیک رنگ روشن در محیط‌هایی که نور طبیعی ندارند، به روشن‌ترشدن فضا کمک می‌کند.

نصب کاشی و سرامیک با ابعاد کوچک

اگر می‌خواهید از اندازه‌های مختلف کاشی و سرامیک استفاده کنید، از تناسب اندازه‌ها مطمئن شوید. عدم تناسب در اندازه کاشی و سرامیک از زیبایی نتیجه می‌کاهد.

انواع کاشی و سرامیک

 یکی از دسته‌بندی‌های کاشی و سرامیک، بر اساس ابعاد و یکی دیگر بر اساس نوع ساخت آن‌ها است. شما می‌توانید با انتخاب درست کاشی به بزرگ‌تر دیده‌شدن فضا کمک یا فضای خالی را پر کنید. همچنین می‌توانید با مقایسه مقاومت و نوع ساخت انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. پس علاوه بر بافت، طرح و رنگ سرامیک و کاشی به ابعاد آن هم توجه کنید.

  • کاشی پرسلانی
  • کاشی بدنه سیمانی
  • کاشی موزائیکی
  • کاشی سنگفرشی
  • کاشی آجری
  • کاشی لعاب‌دار (سرامیک)
  • کاشی معدنی
  • کاشی مکزیکی

کاشی‌ و سرامیک براساس ابعاد به سه گروه زیر تقسیم می‌شوند:

  • کوچک‌ترین ابعاد کاشی و سرامیک به طول و عرض 20 سانتی‌متر است. کاشی‌هایی با ابعاد کمتر از 30سانتی‌متر، در گروه کاشی‌های کوچک قراردارند.
  • بزرگترین ابعاد به 320 سانتی‌متر است. کاشی‌ و سرامیک با ابعاد بیشتر از 100سانتی‌متر اسلب نامیده می‌شوند.
  • متداول‌ترین ابعاد کاشی و سرامیک در حال حاضر 90*30 و 60*60 اعلام شده‌اند. کاشی‌هایی با ابعاد بین 30 تا 90 سانتی‌متر در دسته ابعاد متوسط قرار می‌گیرند.

بهترین روش نصب کاشی و سرامیک چیست؟

سرامیک کاری و کاشی کاری دیوار و کف به دو روش اصلی صورت می‌گیرد که عبارت‌اند از:

  •  روش دوغابی یا ملاتی
  •  روش چسبی

روش چسبی صرفا در مواقعی انتخاب می‌شود که اجرای سرامیک و کاشی روی سطوحی است که قبلا کاشی‌کاری شده‌اند. در این روش ابتدا کاشی یا سرامیک‌های سطح زیرین را به کمک تیشه زبر می‌کنند. پس از آن سطوح کاملا شست‌شو می‌شود. در ادامه چسب‌های مخصوص نصب سرامیک روی سطوح زبرشده قرار می‌گیرد و پس از آن کاشی‌ها و سرامیک‌های جدید نصب می‌شود. این روش برای چسباندن سرامیک روی موزائیک هم کاربرد دارد.

در روش ملاتی یا دوغابی از خمیر متشکل از سیمان و مصالحی مثل سنگ و ماسه، برای سرامیک کاری کف و دیوار استفاده می‌شود. معمولا بهترین روش نصب سرامیک کف با توجه   به متراژ، وضعیت فعلی و میزان نیاز به زیرسازی، به عهده متخصص نصب است.

مراحل نصب سرامیک و کاشی کف

برای نصب کاشی و سرامیک کف ساختمان باید مراحل زیر را پشت سر گذاشت:

  1. میزان مقاومت سطح زیرین بررسی می‌شود و به این ترتیب اقدامات لازم برای زیرسازی تعیین تکلیف می‌گردد. در این مرحله هر برجستگی یا فرورفتگی که ترازبودن سطح کار را بر هم بزند، باید در ابتدا برطرف شود.
  2. کف ساختمان به کمک شاقول و نخ ترازبندی می‌شود. به این ترتیب در زمان نصب کاشی و سرامیک از یک دست‌بودن کار اطمینان حاصل می‌شود.
  3. با توجه به روش انتخاب‌شده برای نصب کاشی و سرامیک باید ملات یا دوغاب مورد نظر آماده شود. ملات و دوغاب از ترکیب آب با و مصالح مورد نیاز آماده نصب می‌شوند.
  4. ملات آماده شده یا باید در محل‌هایی که با نخ در مرحله ترازبندی مشخص شده، ریخته می‌شود.
  5. کاشی‌ها و سرامیک‌ها یک به یک روی ملات قرار می‌گیرند. باید توجه داشت که تمام سطح زیرین کاشی‌ها و سرامیک‌ها به صورت یکدست با ملات پر شده باشد. به کمک وسیله‌ای به نام اسپنسر فاصله بین کاشی‌ها و سرامیک‌ها در زمان نصب تعیین می‌شود. در محل‌های گوشه کار، احتمالا نیاز به برش کاشی‌ها برای نصب خواهید داشت.
  6. به محض تمام‌شدن کار، فضای بین کاشی‌ها و سرامیک‌ها نیز با دوغاب پر می‌شود. دوغاب‌ریزی باید در دو مرحله به فاصله 3 ساعت تکرار شود.

مراحل نصب سرامیک و کاشی دیوار

مراحل نصب کاشی و سرامیک دیوار نیز تقریبا مشابهت زیادی با کف ساختمان دارد. صرفا در برخی از مراحل تفاوت‌هایی وجود دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. زیرسازی سطح مورد نظر مشابه آنچه برای سرامیک کاری کف عنوان کردیم، باید به دقت انجام شود.
  2. ترازبندی سطح دیوار نیز به کمک شاقول و نخ صورت می‌گیرد.
  3. ملات مورد نظر آماده می‌شود و روی سطح دیوار ریخته می‌شود.
  4. کاشی‌ها و سرامیک‌ها روی سطح ملات قرار می‌گیرند. چند ضربه به آن‌ها زده می‌شود تا چسبندگی حاصل شود. همچنین نوعی پونزهای نگهدارنده وجود دارند که متخصصان نصب، سرامیک‌ها را به کمک آن‌ها روی دیوار مهار می‌کنند.
  5. درز بین کاشی‌ها و سرامیک‌ها ابتدا با ملات و سپس با چسب آکواریوم پر می‌شود.

نکته‌هایی برای استخدام متخصصان نصب کاشی و سرامیک

رعایت‌نکردن نکات اصولی در اجرای کار باعث ناصاف‌شدن سطح، کثیف‌بودن کار و ترک‌خوردن یا شکست کاشی و سرامیک می‌شود. پس با وسواس و دقت بیشتری متخصص کاشی و سرامیک خود را انتخاب کنید. یادآوری نکته‌های زیر به شما کمک می‌کند تا از نتیجه کار رضایت بالایی داشته باشید. نظارت بر کار در روند اجرا را دست کم نگیرید و فراموش نکنید که کیفیت کل سرامیک‌کاری و کاشی‌کاری به فرآیند وابسته است.

  • بعد از درخواست سفارش، ۳ تا ۵ متخصص برای شروع همکاری با شما اعلام آمادگی می‌کنند. برای انتخاب حرفه‌ای‌های کاشی و سرامیک بهتر است امتیاز و نظرات مشتریان را بررسی کنید.
  • عکس از فضای مورد نظر برای متخصصان ارسال کنید یا برای بازدید حضوری با آن‌ها هماهنگ کنید.
  • بعد از توافق درباره  جزئیات سرامیک‌ کاری و روش نصب موارد توافق‌شده را در قراردادی ثبت کنید.
  • می‌توانید مسئولیت خرید چسب کاشی را به متخصصان نصب بسپارید اما برای انتخاب بهترین کیفیت حتما در صفحات وب جست‌وجو کنید.
  • فراموش نکنید که مقدمات و آماده‌سازی کاشی کاری و سرامیک کاری 75درصد کل کار است. پس در انجام آن عجله نکنید.
  • در روند کنترل کیفیت دقت کنید که متخصصان با استفاده از چکش های پلاستیکی باید به آرامی روی آن ضربه بزنند. این کار باعث می‎‌‌شود حباب‌های پشت کاشی‌ و سرامیک از بین بروند و بهتر روی سطح بچسبند.

جهت استعلام قیمت کاشی و سرامیک کلیک کنید