در نمایشگاه صنعت هوانوردی پاریس در لو بورژه، استارتآپهای زیادی به سرمایهگذاری در ساخت «تاکسیپرنده» روی آوردهاند. آنها میگویند راندن این تاکسیها دشوار نیست و انتظار میرود که در آیندهای نزدیک میتوانند وارد بازار حمل و نقل عمومی جهان شوند.
فناوری پرواز با تاکسیهای پرنده به سمتی میرود که احتمال دارد آسمان در آینده از خودروهای پرنده با قابلیت پرواز آسان و ایمن پر شده باشد.
پیش بینی میشود که این تاکسیهای پرنده به زودی جایگزین هلیکوپترهایی شوند که نگهداری از آنها بسیار گران، پر سر و صدا و پرهزینه است. الکتریکی بودن این تاکسیهای پرنده و تولید حداقل آلودگی محیط زیستی از دیگر نقاط قوت آنهاست.
بدین ترتیب «تاکسیهای پرنده» به همین زودیها بخشی از صنعت هوایی جهان خواهند شد. استارتآپها بر امکان محیط زیستی بودن، بیسر و صدا بودن و کمهزینه و سادهتر بودن این وسیله حمل و نقل تمرکز کردهاند.
برای نمونه وُلوسیتی یک هلیکوپتر سبک دو سرنشینه است که با باتری برقی کار میکند. وُلوسیتی پس از ۱۵ دقیقه پرواز موفق به آرامی روی آسفالت نمایشگاه هوایی پاریس فرود میآید. آلمانیها به وُلوسیتی امید زیادی دارند.
کریستین باورر، مدیر مالی استارت آپ آلمانی وُلوکوپتر میگوید: «ما در آینده روش حرکت خود در شهرها را تغییر خواهیم داد. شاید بخواهیم در آینده سفرهای ۲۰ دقیقهای با آلودگی محیط زیستی کمتر و راحتتری تجربه کنیم.»
استارت آپ وُلوکوپتر از آخرین آزمایشهای، وُلوسیتی، خوشحال است. قرار است وُلوسیتی نخستین پروازهای تجاری خود را در طول المپیک ۲۰۲۴ پاریس انجام دهد.»
سازندگان وُلوسیتی میخواهند تا ۲۰۲۴ قادر باشند مسافران را با تاکسیهای هوایی ساده طراحی شدهشان در سراسر پایتخت فرانسه جابهجا کنند. یک دهه پیش نخستین پرواز آزمایشی نمونه ابتدایی این مدل از تاکسیهای هوایی کلید خورد.
پل استون، خلبان وُلوسیتی میگوید: «خبر خوب اینکه این پرواز بسیار ساده است. وُلوسیتی یک سیستم کنترل پرواز دیجیتال بسیار هوشمندانه دارد.»
قرار است خلبانان باتجربه هلیکوپتر و هواپیما برای پرواز با وُلوسیتی آموزش ببینند.
استون میگوید: «طنز ماجرا اینجاست که خلبانهای هلیکوپتر باید بسیاری از مهارتهای بسیار هوشمندانهای که آموخته بودند را فراموش کرده و پرواز ساده با این تاکسی هوایی را از نو بیاموزند. چرا که پرواز کردن با وُلوسیتی بسیار سادهتر از یک هلیکوپتر است.»
وُلوکوپتر بیش از یک سال است که در حال انجام پروازهای آزمایشی در منطقه پاریس است و برای پروازهای عمومیتر منتظر چراغ سبز آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپاست.
۵۸۵۸