اخبار عمومی

ارج‌گذاری استاد نجیب مایل هروی

من از شما می خواهم که به دو ملت عزیز ایران و افغانستان اطلاع ندهید که کاستی های دولت و برخی رفتارهای نادرست پسرش ، تلاش های خوبی انجام داده و دوستی بین ملت را بسیار سخت می کند.

یادم است که جمعه بود و به فضای مجازی پیوستم تا در مورد بستری شدن استاد استاد نجیب مایل هروی که دارای بیماریهای عصبی و روانی جدی بود ، بشنوم. وی نوشت كه یك بار كتاب مثنوی شهر مولوی در كتابخانه شخصی من بود ، من به نوعی از نگرش و نگرش او در عرفان و ادبیات فارسی آگاه شدم. من بلافاصله با مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان خراسان تماس گرفتم و به او گفتم که اکنون کار را شروع کنید ، استاد را پیدا کنید و چه ناراحتی هایی دارند و چه کمکی به ما می کنند. شنیدن نام استاد برای اولین بار ، “چگونه می توانم آن را پیدا کنم؟” او گفت. من به فردوسی گفتم كه با اساتید ادبیات در دانشگاه تماس بگیرد ، آنها باید درباره او بدانند. بعد از چند ساعت با او تماس گرفت و به من گفت كه موقعیت او را پیدا كرده ام كه ​​فردا می روم.

روز بعد ، مدیر کل با ما تماس گرفت و به ما گفت که با اختلالات روانی دچار افسردگی شدید است. وی افزود: هم اکنون شهرداری مشهد یک واحد مسکونی را اجاره و اهدا کرده است. اما در هر صورت ، آنها به یک واحد املاک و مستغلات نیاز دارند. از آنجا که این کتابخانه بسیار بزرگ است ، واحد باید بسیار بزرگ باشد. به او گفتم ببیند چه واحدی در مشهد دارد. وی گفت: پس از گذشت یک یا دو روز ، ما یک واحد محله بسیار ایده آل به عنوان یک سازمان خانه در یک محله بسیار خوب داریم. اگر نظری دارید ، آن را برای آنها در نظر بگیرید.

من از او خواستم جزییات مربوط به آن واحد را بدهم و آن را در حاشیه دولت با آقای صالحی در میان گذاشتم. وی با توجه به خدماتی که وی به فرهنگ و زبان فارسی کرده است ، گفت: مدتهاست که فکر می کنیم تا به نوعی قدردانی وی شود. من گفتم که می توانیم از شورای وزیران بخواهیم مصوبه ای را برای تحویل این واحد مسکونی به عنوان پیشنهاد ارائه دهیم. او شگفت زده شد و استقبال کرد. اندکی پس از آن ، برای جلسه بعدی کابینه ، متن دو امضا را تهیه کردم و در کنار هم درخواست کردیم که موضوع تحویل کالا در دستور کار شورای وزیران باشد. از آنجا که چنین پیشنهادی در دولت بسیار نادر بود ، بحث در مورد مشکل وجود نداشت. برخی از دوستان گفته اند که آنها در حد توان هستند و برخی دیگر می توانند در مدت زمان کوتاهی تأثیر بگذارند. آنها توضیح دادند که خیلی شباهت ندارند. علاوه بر این ، کسی است که تابعیت ایرانی ندارد ، اما نشانه فرهنگ و تمدن ایرانی و زبان فارسی است ، که البته این همان چیزی است که او با مردم افغانستان به اشتراک می گذارد. با این حال ، پیشنهاد ما در پایان کنفرانس تصویب شد. در همان جلسه موضوع تابعیت وی نیز مطرح شد و بر سرعت وی تأکید شد. البته باید گفت که پیش از این از مسوولان فرهنگی و علمی به روشهای دیگر تشکر و احترام شده است.

این فرمان اعلام شد و من بلافاصله دستور دادم كه یگان را به سمت آنها ببرم. در همان روز ، من وزارت را ترک کردم و هر چند که چند ماه با تأخیر مطلع شدم که این وزارتخانه جلسه ای را برای تحویل ملک به همراه جدول تقویم ریالی و سایر تنظیمات قانونی خود ارائه داده است. با این حال ، انتقال رسمی مالکیت ، منوط به تابعیت اصلی ، منوط به رسمی است که به تابعیت ایرانی اعطا شده است. در آن زمان ، دو اعتراض حقوقی درباره تصویب دولت در مورد تصویب قانون کمیسیون مطرح شد ، یکی در مورد انتقال رایگان و دیگری در مورد مالکیت توسط یک خارجی که خلاف قوانین ایران است. در حالت اول ، تحت هدایت دکتر جونیدی ، معاون حقوقی رئیس جمهور ، استراتژی پیش بینی به عنوان منبع پرداخت ارائه شد و در مورد دوم ، دستور تسریع و اقدام به عمل آمد. با این حال ، هیچ مانعی برای تحویل و تبدیل کالاها وجود ندارد که گفته می شود فرزندان آنها نیز مانع آن شده است.

من تا آبان سال گذشته به مشهد سفر کردم. من به یکی از دوستانم که به همراه او آمده ام به ملاقات با مدیر مراجعه کردم. آن روز جلسه ای ترتیب داده شد و من به دیدن آنها رفتم. خوب بودند از تمام درها صحبت کردیم و از گفتگو با او بهره بردیم. در میان چیزهای دیگر ، من از او پرسیدم شما چه کار می کنید ، و او به من گفت که در حال تحقیق در مورد روزنامه فارسی است. در آنجا بود که فهمیدم انتقال رسمی انتقال هنوز یک سال بعد انجام شده است و پسر نگران است. در عوض ، من به طور رسمی موضوع را با دبیرخانه دولت از سر گرفتم و پیامی برای وزارت ارسال کردم که چرا ضعیف شده است. نتیجه گرفته شده است که واحدهای مسکن به آنها واگذار شده است ، اما انتقال رسمی موضوع تابعیت بوده است که خارج از اختیار وزارت است. البته ، از آنچه من شنیده ام ، اقدامات اداری برداشته شده و مستندات اداری باید توسط معلم امضا شود.

بعد از خواندن خبرهای تلخ در رسانه ها ، من افسوس زدم که چگونه کندی بوروکراسی و رفتار غیرمعمول پسران آن را به یک نیت و تلاش علیه خود تبدیل کرده است. علاوه بر قدردانی از یک معلم با افتخار دو ملت و حمایت از یک فرد ، این یک تقدیر نمادین از روابط دو ملت بوده است ، که منجر به شکایت و سوء تفاهم شده است.

* در وب سایت نویسنده منتشر شده است. درداد ۱۳۹۹

27215