انگشتر نشون رو کی میارن؟

ایرانیان باستان از هر بهانه‌ای برای برپایی جشن و سرور و هدیه دادن گردنبند زنانه و دخترانه استفاده می کردند؛ برای مثال از مراسم خواستگاری تا مراسم عروسی در سراسر ایران جشن های مختلفی برگزار می شد. یکی از این مراسم ها مراسم نشون عروس می باشد. تالارکده تصمیم دارد تا در این مقاله صفر تا صد نکات برگزاری مراسم نشون که به آن بله برون نیز گفته می شود را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار بدهد.

در واقع می توان گفت تقریبا تمام رسم و رسومات ما ایرانیان در مراسم ازدواج، یادگار سنت های دیرینه ما است که نشانگر فرهنگ و تمدن ما می باشد. زمانی که خیلی از قبایل و کشور ها به دنبال جنگ و غارت و کشور گشایی بوده‌اند، نیاکان ما با هوشمندی هرچه تمام‌تر رسم هایی را پایه گذاری کردند که بر مبنای جشن و سرور و ارج گذاشتن به خانواده ها است.

در واقع رسم هایی که باعث به‌وجود آمدن خاطرات زیادی می شوند و معمولا خاطرات این شب در ذهن اکثر افراد، خصوصا عروس و داماد و دوستان و آشنایان نزدیک آن ها، باقی می ماند؛ به طوری که تا سال ها راجع به این جشن ها صحبت خواهند کرد. مراسم ازدواج دو نفر تنها به جشن مراسم عروسی ختم نمی‌ شود و جشن های زیادی در شب ها و به رسم های مختلف به مناسبت ازدواج دو نفر برگزار می شود. مراسماتی از جمله خواستگاری، جشن عقد، نامزدی، بله برون، حنابندان، جشن عروسی و انواع مراسمات دیگر که در استان ها و فرهنگ های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد.

مراسم نشون چیست ؟

در این مراسم خانواده داماد انگشتری را که به آن انگشتر نشان می گویند را به دست راست عروس خود می اندازند تا نمایانگر عشق عروس و داماد به یکدیگر باشد. این مراسم به عنوان نمادی از توافق و پذیرش ازدواج و همچنین نشان دادن عشق و احترام داماد نسبت به عروس، برگزار می‌شود. همچنین، در این مراسم، خانواده داماد علاوه بر نشانه بله، ممکن است هدایای دیگری نیز به عروسخانم و خانواده او بدهند.

مراسم نشان یا بله برون؟

برای صحبت راجع به اینکه انگشتر نشون رو کی میارند، ابتدا باید کمی راجع به خود مراسم نشان صحبت کنیم تا در رابطه با رسم و رسوم این شب و اقداماتی که در آن صورت می گیرد، آشنا شویم. در واقع مراسم نشان در فرهنگ عامه استفاده می شود که اشاره به مراسم بله برون دارد. پس در واقع اسم این مراسم، مراسم بله برون است و نه مراسم نشان. البته گفتن مراسم نشان هیچ اشکالی ندارد ولی خب بهتر است که از لفظ صحیح یعنی مراسم بله برون استفاده کنیم.

البته واقعا چندان مهم نیست که از لفظ مراسم نشان استفاده می کنید یا مراسم بله برون ولی در نهایت برای دانستن اینکه کی اگشتر نشان رو میارن، باید اطلاعات بیشتر راجع به مراسم نشون عروس کسب کنیم.

مراسم نشون عروس چیست؟

مراسم نشون یا مراسم نشان یا همان مراسم بله برون. در رواقع جشن یا مراسمی است که پس از خواستگاری و قبل از نامزدی برگزار می شود. درحقیقت این مراسم پس از آمد و شد ‌های خانواده داماد، و دریافت رضایت خانواده عروس برگزار می شود. می توان اینطور بیان کرد که قرار و ‌مدار‌ های نهایی بین دو خانواده در این مراسم صورت می پذیرد.

البته این امر هم باز به انتخاب خانواده ها بر می گردد. در زمان قدیم بیشتر صحبت ها و مشخص کردن مسائل مهمی مثل مهریه و …  در مراسم نشان مشخص می شود. همان‌طور که بیان شد، خانواده عروس نظر مثبتی در مورد خانواده داماد دارند یا به عبارتی تاییده اولیه توسط خانواده عروس انجام شده است.

اما امروزه اکثرا خانواد ‌ها ترجیح می دهند که این شب صرفا جشن کوچیکی بین خانواده ها باشد و تمامی موارد را در جلسات قبلی مشخص کرده باشند. یکی از دلایل این امر می تواند این باشد که امروزه بدون برنامه پیش رفتن خیلی سخت است و خانواده ها نیازد دارند که از قبل همه چیز مشخص شده باشد. مثلا اگر رویکرد خانواده عروس راجع به جهیزیه مورد قبول خانواده داماد نباشد و این قضیه در شب بله برون مطرح شود، می تواند منجر به بروز اختلافات شود.

علت دیگری که ‌می توان برای این پدیده برشمرد این است که امروزه عروس و داماد خودشان در اکثر موراد مربوط به عروسی تصمیم گیری می کنند و صرفا خانواده ‌ها نظر خود را بیان می کنند و به آشنایی بیشتر یکدیگر می پردازند.

انگشتر نشان

همانطور که اشاره کردیم در پاسخ به سوال: انگشتر نشون رو ‌کی میارن؟ می توان گفت که آوردن انگشتر نشان در شب بله برون اتفاق می افتد. این انگشتر همانطور که از این آن پیداست، برای نشانه است. شاید بپرسید به نشانه چه موضوعی است؟ اکثر شما درجریان هستید اما انشگتر نشان پیشکشی از سمت داماد و خانواده‌اش است تا عروس خانم انگشتر را دست کند. این ‌کار بیانگر آن است که این دختر نشان شده برای پسر ما و به زودی جشن عقد و عروسی آن ها برگزار می شود.

نکات مهم در انتخاب انگشتر نشون عروس

حالا که متوجه شدیم انگشتر نشون رو کی میارن، به موارد جزیی تر انگشتر نشون می پردازیم که در ادامه بیان شده است. این انگشتر اولین هدیه رسمی و داماد و  خانواده او است و به همین دلیلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه، نکات مهمی راجع به خرید انگشتر مراسم نشان عروس بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

این انگشتر چون اولین هدیه خانواده داماد به عروس به‌طور رسمی است، بیاد انگشتر فاخر در عین حال شیک و به ‌روزی باشد. البته بهتر است که از عروس خود شناخت داشته باشید که کار ها مدرن و امروزی را بیشتر می ‌پسندند یا انگشتر های کلاسیک و مدل قدیمی؟

راهنمای خرید انگشتر نشان عروس

در واقع می‌شود اینطور گفت اینکه انگشتر نشون رو کی میارن مهم هست اما نه به بندازه اینکه چه نوع انگشتری رو برای نشون می آورند. منظور باب میل بودن سلیقه برای عروس خانم است وگرنه هر انگشتری یا هر وزن و قیمتی، به جای خود برازنده است. البته معمولا درحال حاضر عروس و داماد شناخت خوبی از یکدیگر دارند و خود داماد می‌تواند در خرید انگشتر نشان عروس همکاری کند کما اینکه قبلا بیشتر یک خرید زنانه محسوب می‌شده است.

انگشتر نشون عروس:

این انگشتر می تواند به هرشکلی باشد، می تواند سنگین و یا نازک باشد یا اینکه کم نگین یا پر نگین باشد یا حتی اصلا نگین نداشته باشد. در واقع این امر کاملا سلیقگی است ولی ما توصیه می کنیم که انگشتر با تعداد نگین کم و ریز را انتخاب کنید چون معمولا این نوع مدل ها همه پسندتر هستند.

البته اگر خیلی انتخاب انگشتر نشان برای شما سخت است، توصیه می کنیم که با یکی از خانم های جوان خانواده داماد مثل خواهر داماد، زن داداش داماد، دختر خاله، دختر عمو، دختر عمه یا دختر دایی اقدام به خرید انگشتر کنید. البته اگر از بین دوستان عروس آشنایی دارید و حس می کنید شناخت خوبی روی عروس خانم دارند، می توانید از نظر ایشان هم استفاده کنید. ا

لبته توصیه می کنیم که قبل از آن، مطمئن شوید که چیزی راجع به شکل انگشتر به عروس خانم، لو نمی دهند؛ چون اصولاً خانم های جوان همیشه به نحوی منتظر این مراسم هستند و از خود م ‌پرسند پس انگشتر نشون رو کی میارن؟! چرا که به نحوی اهدای این هدیه نشانگر تعهد اولیه داماد به عروس خانم و البته بالعکس است.

در آخر امیدواریم که مراسم بله برون یا مراسم نشون عروس برای شما و عزیزانتان روز خاطره انگیز و خوبی بشود و همچنین عکس های یادگاری زیبایی از این روز ذخیره کنید.

اگر میخواهید مراسمی داشته باشید سایت تالارنت به شما کمک میکند تا تالار یا باغ تالار دلخواه خود را پیدا کنید. تالارنت با معرفی و مجموعه های مختلف کار جستجو را برامراسم نشون عروس که به آن بله برون نیز گفته می شود یکی از مراسم های ایرانی می باشد. این مراسم برای آشنایی بیشتر خانواده های درجه دوم خانواده عروس و داماد برگزار می شود. در مراسم نشون عروس خانواده داماد موظف هستند تا انگشتری برای به نشانه تعهد به دست عروس بی اندازند. در مراسم بله برون در مورد مواردی نظیر مهریه و جهزیه نیز صحبت می شود و خانواده ها تاریخ ازدواج را مشخص می کنند. برای آشنایی بیشتر با نکات کلیدی این مراسم با ما همراه باشید.

انگشتر نشون در کدام انگشت؟!

همه ما می دانیم که حلقه عروسی و نامزدی در انگشت چهارم دست چپ قرار می گیرد. شاید بسیاری از شما عزیزان فکر کنید که انگشتر مراسم نشون عروس هم در دست چپ قرار می گیرید اما این طرز تفکر بسیار اشتباه می باشد زیرا انگشتر نشون در دست راست و انگشت چهارم قرار می گیرد این امر ممکن است در برخی از کشور ها و آداب و رسوم مختلف کمی متفاوت باشد اما در اکثر آن ها انگشتر نشون عروس را در دست راست عروس می اندازند.

این حلقه اولین نشانه شما به عنوان یک خانم متاهل می باشد و با آن به همه نشان می دهید که شما تصمیم گرفته‌اید تا مسئولیت های بیشتری را قبول کنید. اگر این مراسم به خوبی تموم شود شما تاریخی را برای خواندن خطبه عقد انتخاب می کنید تا بتوانید یکدیگر را بهتر بشناسید.

هدایای مناسب برای مراسم نشان عروس

به دنبال هدیه مناسب برای مراسم نشون عروس می گردید این بخش را از دست ندهید! شاید بسیاری از شما فکر کنید این مراسم به هدایا و تدارکات زیای نیاز ندارد؛ اما این باور کاملا غلط است. مراسم بله برون نسبت به سایر مراسم های عروسی کم خرج‌تر است اما توجه کنید که و خانواده برای اولین بار همدیگر را ملاقات می کنند و کادو شما نشان دهنده شخصیت و علاقه شما به عروس و داماد خود می باشد. اشتباه نکنید منظور از هدیه با ارزش هدایای گران قیمت نیستند این هدایا می توانند بسیار کم خرج باشند اما بار معنوی بسیاری داشته باشند. در این بخش تعدادی از هدایای مناسب برای مراسم نشون عروس را مورد بررسی قرار می دهیم. برخی از این هدیه ها عبارت‌اند از:

یک جعبه دسر سفارشی و مقداری خوراکی های جدید و عجیب و غریب برای زوج ها یک هدیه عالی برای پیوند است. دونا ‌های لعاب‌دار، ساندویچ‌ ها، کیک های کوچک، پنیر و شکلات های مورد علاقه‌شان را برای شب های دلپذیر درست کنید.

برای آن ها گردنبند های شیک که حروف اول نام اول آن ها بر روی آن هک شده تهیه کنید. به دنبال رنگ طلایی در سایه های سفید، رز یا زرد باشید. شما همچنین می توانید دو تن رنگ را بسته به ترجیح آن ها انجام دهید.

ساعت های مچی مد روز او و او را برای زوجین با بودجه خریداری کنید. وقتی زوج ها اجناس همسانی که چندان به چشم نمی آیند بپوشند، جالب به نظر می رسد. این باعث افزایش صمیمیت بین آن ها می شود.

بهترین هدایای مراسم نشون عروس 1401

با توجه به موارد گفته شده بخشی از هدیه های مورد علاقه در مراسم نشون در سال 1401 به ص ترتیب در لیست زیر آورده شده است.

  1. قاب عکس نامزدی
  2. ظروف آشپزخانه سفارشی
  3. طلا
  4. سبد هدیه غذایی لذیذ
  5. ست کیک و چاقوی کیک
  6. ماگ های دو نفره
  7. مهر نام
  8. نقاشی دیواری یا علامت شخصی زوج ها
  9. هدیه پولی

انتخاب حلقه نشون مناسب

درست است که حلقه نشون مدت زیادی در دست شما باقی نمی ماند اما باید در انتخاب آن بسیار دقت کنید  تا بتوانید با توجه به بودجه خود بهترین حلقه را بخرید. برای این کار شما باید کار های زیر را انجام دهید.

·         اشکال الماس و سبک های برش را بشناسید

قبل از شروع خرید حلقه مراسم نشون، باید تفاوت بین شکل الماس و سبک تراش آن را درک کنید. محبوب ترین شکل الماس گرد است. اما شکل های دیگری نیز وجود دارد که به شکل های فانتزی معروف هستند که عبارت‌اند از: مارکی، گلابی، بیضی، مستطیل، مربع و قلب.

نکته: الماس های برلیان گرد بیشتر از همه شکل ها و سبک های برش قیمت دارند. انتخاب یک شکل فانتزی می تواند راه خوبی برای صرفه جویی در هزینه و انتخاب یک سنگ مرکزی منحصر به فرد باشد.

سبک برش به نحوه چیدمان وجوه الماس اشاره دارد. برش درخشان به دلیل اینکه چگونه درخشندگی الماس را به حداکثر می رساند، محبوب است. این سبک برش را می توان در طیف وسیعی از اشکال، از گرد تا بیضی تا مربع (برش پرنسس) تا مارکی مشاهده کرد. محبوب ترین ترکیب شکل و برش برای حلقه مراسم نشون تا حد زیادی، برش گرد است که دارای 57 یا 58 وجه است.

برش پله ای یکی دیگر از سبک های برش محبوب برای مراسم نشون عروس است. برش های استپ دارای خطوط بلند و براقی هستند که به آن ها درخششی ظریف و پیچیده می دهد. یک برش پله ای محبوب، برش زمرد است – یک شکل مربع یا مستطیل با ردیف های متحدالمرکز وجوه موازی و گوشه های اریب. در مقابل، الماس برش درخشان نیز دارای شکل مربع یا مستطیل است اما به سبک درخشان تراشیده می شود.

نکته: برش های پله‌ای رنگ و شفافیت خود را بیشتر نشان می دهند، در حالی که برش های درخشان در پنهان کردن رنگ و اجزای آن بهتر است. اگر در حال خرید یک برش پله‌ای هستید، در نظر گرفتن رنگ و شفافیت بالا.

الماس های تراش زمرد بیشتر به خاطر جلوه زیبا و درخشان تالار آینه ها شناخته می شوند تا درخشندگی.