اقتصادی

تقویت همکاری بانکی و مالی دو کشور روی میز مذاکره

در پی سفر معاون اول رئیس جمهور به بلاروس، توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله حوزه مالی و بانکی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبر فوری، محمد مخبر با دعوت رسمی نخست‌وزیر بلاروس، به این کشور سفر کرده است که جمعی از مسئولان و وزرا نیز او را همراهی می‌کنند.

 یکی از زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایران و بلاروس، همکاری های مالی و بانکی است. ایران تجارب زیادی در این زمینه با برخی از کشورها از جمله روسیه و چین دارد که می‌توان از آن در توسعه همکاری با بلاروس نیز استفاده کرد. از جمله این موارد می‌توان به ساز و کارهایی مانند تهاتر، ‌استفاده از ارزهای دو کشور و همچنین پیام رسان‌های مالی جایگزین سوئیفت اشاره کرد.

در پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مینسک و متعاقب آن در تهران و مینسک توسط بانک مرکزی دو کشور درباره افزایش همکاری ها در حوزه بانکی گفت‌وگو و توافقات اولیه ای انجام شد، از آن موقع تاکنون چند نشست همکاری بانکی بین دو طرف برگزار شده است. در این زمینه باید تحرک بیشتری ایجاد شود.

اخیرا نیز ابوالحسنی – قائم مقام بانک مرکزی – در دیدارش با الکساندر راگوژنیک – وزیر صنعت جمهوری بلاروس – با تاکید بر گسترش روابط تجاری دو کشور گفته بود: لازمه گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور، ایجاد بستر مناسب تعاملات بانکی بین ایران و بلاروس است و ایران آمادگی دارد با همکاری بانک‌های دو کشور این بستر را اماده کند.

به گفته وی، رئیس جمهور دو کشور بر تسهیل روابط تجاری بین ایران و بلاروس تاکید داشتند و ما بایستی راهکارهای مختلف برای حمایت از توسعه روابط اقتصادی از طریق شبکه بانکی را فراهم کنیم.

ابولحسنی تصریح کرد: ارائه خدمات تامین مالی از طریق بانک‌های تجاری دو کشور می‌تواند نقطه شروع مناسبی در این زمینه باشد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.