چک لیست خودرو قبل از سفر

واقعیت این است که همه ما می‌توانیم قبل از سفر، فقط با انجام برخی کارهای ساده، جلوی اتفاقات خیلی تلخ و تصادفات جاده‌ای را بگیریم. آماده کردن چک لیست خودرو قبل از سفر و رعایت همه آنها، به شما کمک می‌کند که از سفر خود بدون هیچ حادثه‌ای، نهایت لذت را ببرید و خاطرات خوشی ثبت کنید. اما سؤال این است که چک لیست خودرو قبل از سفر چیست؛ چه مواردی را باید قبل از رانندگی با ماشین، چک کنیم؟ این مقاله قرار است به بررسی تمام کارهای مربوط به ماشین که قبل از سفر باید انجام دهید بپردازد.

قبل از سفر، چه چیزهایی از ماشین را چک کنیم؟

در این بخش قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که باید قبل از رانندگی با ماشین، آنها را چک کنید. همه این موارد، به عنوان چک لیست خودرو قبل از سفر، باید به طور جدی موردتوجه قرار گیرند.

در صورتی که خودرو شما به هر دلیلی و حتی با وجود چک کردن تمام موارد، باز هم دچار تصادف یا خرابی شد، می‌توانید از نزدیک‌ترین امداد خودرو شهرتان کمک بگیرید. متخصصین و تعمیرکاران سیار امداد خودرو، خودرو شما را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه حمل می‌کنند. برای این کار، متناسب با میزان خرابی، روش حمل خودرو نیز فرق می‌کند. بعضی از خودروها با یدک کش و بعضی دیگر با خودرو بر حمل خواهند شد.

بررسی باد و ایمنی لاستیک ماشین

بهترین راه برای افزایش عملکرد خودرو و کاهش مصرف سوخت، تنظیم مناسب باد لاستیک‌ها است. اگر لاستیک‌ها کم باد یا پر باد باشند، علاوه بر احتمال پنچری، ممکن است رانندگی را نیز دشوار کنند. باد لاستیک‌ها باید با توجه به وزن خودرو و محموله‌ای که حمل می‌کنید، تعیین شود. این کار باعث می‌شود که خودرو در جاده‌های پرپیچ و خم و شیب‌دار، بهتر کنترل شود و رانندگی امن‌تر باشد.

بررسی لاستیک زاپاس

بسیاری از مردم، ایمنی و سلامت لاستیک زاپاس را فراموش می‌کنند. در موارد بسیاری مشاهده شده است که لاستیک زاپاس به دلیل عدم استفاده در مدت زمان طولانی، با مشکلاتی مثل کم بادی، پنچری، پوسیدگی و غیره مواجه شده است. بهتر است قبل از سفر، حتماً لاستیک زاپاس را چک کرده و سالم بودن آن را بررسی کنید.

چک کردن روغن ماشین

یکی از موارد مهم در نگهداری خودرو، تعویض روغن‌های مختلف آن است. قبل از هر سفری، باید از کیفیت و مقدار روغن‌های موتور و گیربکس اطمینان حاصل کنید. روغن موتور باید در سطح مناسب بوده و استانداردهای لازم برای خودروی شما را داشته باشد. معمولا هر ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر یک بار باید روغن موتور را عوض کنید، اما این مقدار بستگی به نوع و برند روغن دارد.

پس از مشخص کردن نوع روغن مناسب برای خودروی خود، در صورت نیاز به تعویض، اقدام کنید. همچنین روغن گیربکس نیز باید دارای کیفیت و سطح مناسب باشد، به خصوص اگر خودروی شما دارای گیربکس اتوماتیک است. پس از بررسی روغن گیربکس، در صورت لزوم، آن را تعویض کنید.

بررسی رادیاتور و میزان آب موجود در آن

بهتر است قبل از هر سفری، مایع خنک کننده‌ رادیاتور یا همان آب موجود در آن را فراموش نکنید؛ زیرا باعث خنک شدن قطعات موتور در طول مسیر می‌شود. سطح آب در مخزن رادیاتور باید مناسب بوده و حاوی ضد یخ کافی نیز باشد. اگر سطح آب رادیاتور پایین آمده است، علت آن را پیدا کنید تا موتور خودرو در سفر بیش از اندازه داغ نشود. توجه کنید که کمبود آب رادیاتور یکی از عوامل جوش آوردن خودرو است.

چک کردن تسمه تایم

تسمه‌های خودرو بخش مهمی از سیستم انتقال قدرت هستند و باید در هر چکاپ خودرو مورد بازبینی قرار گیرند. وضعیت تسمه‌ها را از نظر سفتی و صافی بررسی کنید و اگر نشانه‌ای از سستی، پارگی یا صدا دادن داشتند، حتماً قبل از سفر آن‌ها را تعویض کنید. تسمه تایم نیز باید در زمان مقرر تعویض شود تا از خطر پاره شدن آن در جاده و آسیب رساندن به موتور جلوگیری کنید.

بررسی باتری و سیستم برق ماشین

یکی از اجزای مهم سیستم برق خودرو، باتری است. روی برخی از باتری‌ها نشانگر وضعیت آن‌ها وجود دارد که با رنگ‌های مختلف (سبز: سالم، سیاه یا قرمز: نیاز به شارژ، سفید: خراب) می‌توانید از سلامت باتری خود اطمینان حاصل کنید.

 باتری که شارژ کافی نداشته باشد یا خراب باشد، ممکن است در حین رانندگی باعث اختلال شود. ولتاژ مناسب باتری در حالت خاموش خودرو باید حداقل ۱۲٫۶ باشد و در حالت روشن خودرو باید بین ۱۳٫۷ تا ۱۴٫۷ باشد (این مقادیر ممکن است در خودروهای متفاوت تغییر کند)، برای بررسی باتری، ابتدا تمام اتصالات و سیم‌های آن را چک کنید و مطمئن شوید که باتری به درستی و با امنیت در جای خود قرار دارد، سپس اگر روی قطب‌های باتری سولفاته دیده شد، با جوش شیرین آن را پاک کنید.

چک کردن چراغ‌های ماشین

بهتر است قبل از هر سفری، وضعیت چراغ‌های مختلف خودرو را بررسی کنید. این چراغ‌ها شامل: چراغ‌های جلو و عقب، راهنما، ترمز و مه شکن می‌شوند.

اگر چراغی خراب یا سوخته بود، فورا آن را تعویض کنید زیرا چراغ‌ها از جمله تجهیزات اساسی خودرو هستند که در جاده باید به درستی عمل کنند. در غیر این صورت، این قسمت ساده ممکن است عواقب ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.

بررسی سالم بودن ترمز و لنت ماشین

سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک خودرو است که باید به درستی کار کند. این سیستم از قطعات مختلفی تشکیل شده است که نیاز به بازرسی و نگهداری دارند. قبل از هر سفر، شما باید از سالم بودن تمام قطعات مربوط به ترمز مطمئن شوید. سیستم ترمز سالم موجب افزایش ایمنی شما در رانندگی می‌شود. رانندگی با خودرویی که سیستم ترمز ضعیف یا خراب دارد خطرناک است و ممکن است زندگی شما و مسافران را به خطر بیندازد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چک لیست خودرو قبل از سفر بپردازیم؛ با این حال، خوب است بدانید که در صورت خرابی ماشین هنگام سفر، باز هم جای نگرانی نیست. شما می‌توانید از طریق تماس با امداد خودرو شهرتان، از خدمات مکانیک سیار بهره‌مند شوید. کارشناسان امداد خودرو به شما کمک می‌کنند که در کمترین زمان و در هر مکانی که هستید، از خدمات تعمیرات سیار خودرو بهره‌مند شوید.