بعد از کاشت ایمپلنت دندان چه کار هایی باید انجام بدهیم؟

برای بهبودی بهتر و سریعتر بعد ، باید به نکات و دستورات مراقبتی مهمی توجه شود. در این مقاله، به بررسی مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان از 24 ساعت اول پس از کاشت ایمپلنت تا هفته ششم پرداخته شده است. با پیروی از این نکات و مراقبت‌ها، می‌توان بهبودی سریعتر و در نتیجه‌ ایمپلنت بدون درد داشت. فقط به این نکته توجه کنید که این نکات کلی هستند و دندانپزشک بر اساس وضعیت خاص هر شخص ممکن است دستورالعمل های اختصاصی تری به بیمار بدهد.

What should we do after dental implant implantation

مراقبت های بعد از ایمپلنت در 24 ساعت اول

افرادی که جراحی ایمپلنت دندان داشته‌اند، باید در 24 ساعت اول بعد از جراحی، اقدامات زیر را انجام دهند:

  • در ۱۲ ساعت اولیه بعد از جراحی، از نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ خودداری کنند و تنها نوشیدنی سرد مصرف کنند. رژیم غذایی آنها باید نرم، سبک و سرد باشد.
  • محل جراحی را تا ۱۲ ساعت پس از جراحی به طور متناوب با یخ خنک کنند.
  • اگر خونریزی وجود داشته باشد، یک تکه گاز استریل را در محل قرار داده و به مدت بیست دقیقه روی آن فشار دهید. در صورت ادامه خونریزی، باید با مراجعه به دندانپزشک تماس گرفت.
  • به هیچ وجه مشروبات الکلی نخورید و سیگار نکشید.
  • دهان را شستشو نکنید، تف نکنید و تنها در صورت نیاز، آب دهان را بیرون بریزید.
  • به منظور کنترل و مراقبت ناحیه جراحی و ایمپلنت، ویزیت های دوره ای برای شما در نظر گرفته شده است. انجام این معاینات دوره‌ای به شما در بهره‌گیری کامل از نتایج درمانی کمک می‌کند. اولین ویزیت شما روز بعد از جراحی است.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در طول هفته اول

در هفته اول پس از کاشت ایمپلنت، برای جلوگیری از آسیب به ایمپلنت و پیشگیری از مشکلات احتمالی، باید به مراقبت های زیر توجه کنید:

  • رژیم غذایی نرم و سبک را رعایت کنید.
  • بعد از هر وعده غذا و در فواصل بین غذاها، دهان خود را با یک قاشق نمک در یک لیوان آب گرم شستشو دهید ولی فشاری وارد نکنید بلکه به آرامی اینکار را انجام دهید.
  • در هنگام مسواک زدن، مراقب باشید که به بخیه ها آسیب نزنید.
  • اگر دهان شوی کلروهگزیدین برایتان تجویز شده است، ابتدا مسواک بزنید، سپس دهان خود را با آب نمک رقیق و گرم شستشو دهید و سپس دهان‌شوی ضد عفونی کننده را به مدت نیم دقیقه داخل دهان غرغره کنید. به‌مدت نیم ساعت نوشیدنی یا غذا میل نکنید.
  • در صورتی که پروتز متحرک کامل خود را استفاده می‌کنید، بعد از جراح، تا شش هفته از استفاده آن خودداری کنید.
  • سیگار نکشید.
  • اگر از بخیه های قابل جذب برای شما استفاده نشده است، 7 تا 10 روز بعد برای خارج کردن بخیه ها به مطب مراجعه کنید.

در کل، بهتر است در این هفته اول پس از کاشت ایمپلنت، از فعالیت های شدید خودداری کنید و به استراحت کافی توجه کرده و به سایر نکات مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان تا بهبودی سریعتری را تجربه کنید.

2 تا 6 هفته بعد از ایمپلنت

برخی از نکات و اصول مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان از 2 تا 6 هفته بعد از عمل شامل موارد زیر می شوند:

  • بهداشت دهان خود را حفظ کنید و از دهان شوی منظم و مرتب استفاده کنید. این مسئله به ویژه برای ایمپلنت های یک مرحله ای که پیچ پوشاننده خارج از لثه قرار دارند بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • از مصرف سیگار کاملاً خودداری کنید، زیرا سیگار باعث تأخیر در فرآیند بهبودی و درمان شده و با احتمال بالایی می‌تواند باعث عفونت شود.
  • پروتز موقت خود را بعد از هر وعده غذایی تمیز کنید.
  • در صورت استفاده از پروتز های متحرک، انجام اصلاحات لازم بر روی آنها و استفاده از پوشاننده نرم (Soft Liner) یا اصلاح کننده های بافتی (Tissue Conditioner) در داخل آنها برای جلوگیری از وارد شدن فشار بر روی ایمپلنت ها الزامی است.
  • در صورتی که پروتز های نهایی خود را هنوز دریافت نکرده‌اید، غذاهای حاوی مواد زیر را تا زمان تحویل پروتز های نهایی مصرف کنید: مایعات، سیب زمینی پخته، تخم مرغ پخته، برنج، گوشت، چرخ کرده، ماکارونی، پاستا، انواع ماهی و نان نرم.

اطلاعات بیشتر و دقیق تر در این خصوص می تواند از طریق مشاوره با دندانپزشک دریافت شود یا از طریق وبسایت و بروشورهای مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان که توسط کلینیک به شما داده می شود به دست آید.

رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان به چه صورت است؟

رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل بعد از کاشت ایمپلنت دندان به عنوان بخشی از دستورالعمل های اساسی و مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان بسیار مهم است. با این حال، برای ارائه یک رژیم غذایی دقیق، بهتر است با پزشک خود یا تغذیه‌شناس مشورت کنید، چرا که می‌تواند بسته به شرایط شما، نکات خاصی را برای شما توصیه کند.
با این حال، در کل، رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت دندان به شرح زیر می‌تواند باشد:

  • روز اول: در روز اول بعد از کاشت ایمپلنت دندان، باید از غذاهای نرم و مایعات خنک و …. استفاده شود. همچنین، باید از مصرف غذاهای چسبنده، سفت و سخت خودداری کنید.
  • هفته اول: در هفته اول بعد از کاشت، باید از غذاهای نرم و پوره‌ای استفاده کنید. مثلاً سوپ، پوره مرغ، پوره سبزیجات و غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد ندارند. باید از مصرف غذاهای سفت و سخت خودداری کنید.
  • هفته‌های دوم تا چهارم: در این مرحله، شما می‌توانید غذاهای نرم و پوره‌ای را همچنان مصرف کنید و از این به بعد می‌توانید به آرامی غذاهای بیشتری مثل ماهی، مرغ، برنج، ماکارونی و تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • هفته‌های پنجم و ششم: در این مرحله، می‌توانید به آرامی به رژیم غذایی عادی خود بازگردید، با این وجود، باید باز هم از مصرف غذاهای سفت و سخت و چسپنده خودداری کنید.

بعد از ایمپلنت دندان چه داروهایی باید بخوری؟

در طول مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان ممکن است در خصوص داروها سوالاتی داشتهخ باشید. به این نکته توجه کنید که داروها باید مستقیما توسط دندانپزشک تجویز شده یا توصیه شده باشند. بنابراین نباید به صورت سرخود دارو مصرف کرد.
به طور کلی پس از کاشت ایمپلنت، دندانپزشک شما ممکن است به شما بگوید برخی داروها را مصرف کنید که معمولا از این گروه ها هستند:

  • مسکن: پس از کاشت ایمپلنت ممکن است درد و تورم دندان پیش آید. برای کاهش درد می توانید از داروهایی مانند ایبوپروفن، ژلوفن و سایر مسکن های دیگر استفاده کنید. با این حال، قبل از مصرف هر گونه دارو، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • ضد التهاب: دندانپزشک شما ممکن است پیشنهاد کند که داروهای ضد التهابی مانند دیکلوفناک، ناپروکسن، یا ایبوپروفن را مصرف کنید تا به کاهش تورم کمک کنند.
  • آنتی بیوتیک: دندانپزشک ممکن است پیشنهاد کند که از داروهای آنتی بیوتیک مانند آموکسی سیلین و کلیندامایسین استفاده کنید تا عفونت را کنترل کنید.
  • مکمل های مواد مغذی: پس از کاشت ایمپلنت، نوعی از مکمل های مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین د می توانند به بهبود و بهبودی سریع تر بعد از عمل کمک کنند.

به هر حال، مصرف هر گونه دارو و مکمل بعد از کاشت ایمپلنت باید با مشورت و توصیه دندانپزشک صورت گیرد.

نحوه استفاده از دهانشویه بعد از کاشت ایمپلنت

دندانپزشک ممکن است در بخشی از برنامه ها و مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، به استفاده از دهانشویه توصیه کرده باشد. در صورت استفاده، حتما از دندانپزشک سوال بپرسید. به این نکته توجه کنید که دهانشویه میبایست فاقد الکل باشد و تا نیم ساعت بعد از شستشوی دهان با آن، نباید چیزی بخورید تا کاملا اثر کند.

عدم انجام مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان چه عواقبی به دنبال دارد؟

اگر پس از کاشت ایمپلنت دندان، مراقبت مناسبی از آن نشود، ممکن است عوارض جدی و مشکلاتی ایجاد شود که شامل موارد زیر می‌شود:

  • عفونت: عفونت می‌تواند در محل جراحی ایمپلنت ایجاد شود و باعث درد، تورم و بیماری‌های خطرناک تر مانند سپتی‌سمی شود.
  • عدم ترکیب شدن ایمپلنت با استخوان: در برخی موارد، ایمپلنت نمی‌تواند با استخوان ترکیب شود و این باعث شکست ایمپلنت و عدم موفقیت در جراحی می‌شود.
  • خروج ایمپلنت: اگر فشار زیادی به محل جراحی وارد شود، ایمپلنت ممکن است از جای خود بیرون بیاید.
  • نارسایی عملکرد: اگر ایمپلنت به درستی نصب نشود، ممکن است بعداً با مشکلاتی مانند درد، التهاب و نارسایی عملکرد روبرو شوید.
  • کاهش عمر ایمپلنت: عدم مراقبت از ایمپلنت و عدم رعایت مراحل درمانی ممکن است منجر به کاهش عمر ایمپلنت شود و باعث نیاز به جراحی مجدد شود.

مراقبت های ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از ایمپلنت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشند. ایمپلنت دندان تا زمانی که به درستی از آنها نگهداری شود، می توانند به اندازه دندان های طبیعی دوام بیاورند. این شبیه به داشتن یک ماشین لوکس و گران قیمت است که نیاز به مراقبت و نگهداری منظم دارد. مراقبت های بعد از ایمپلنت شامل تمیز کردن دقیق، بررسی های منظم دندانپزشک ایمپلنت برای نظارت بر سلامت ایمپلنت دندان شما است. برای اطمینان از اینکه موفقیت آمیز بودن جراحی ایمپلنت دندان و اینکه بیشترین استفاده را از این دندان های جایگزین شده ببرید، به توصیه های زیر عمل کنید:

بلافاصله پس از جراحی مراقبت مناسب را شروع کنید

به محض پایان جراحی شما، فرآیند مراقبت از ایمپلنت دندان آغاز می شود. در راه خانه شروع به استراحت کنید. شخصی را همراه خود بیاورید که به جای شما را رانندگی کند. این زمانی است که اثرات بیهوشی شروع به از بین رفتن می کند. مهمترین چیزهایی که باید در نظر داشته باشید این است که به ناحیه ایمپلنت دست نزنید و از شستشوی شدید دهان خودداری کنید. دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت دندان را بلافاصله پس از جراحی رعایت کنید و برای چند روز آینده ادامه دهید.

خونریزی را کنترل کنید

خونریزی از محل ایمپلنت یا قرمزی بزاق می تواند تا 72 ساعت پس از جراحی ایمپلنت دندان ادامه یابد. بهترین راه برای کنترل آن این است که گاز استریل را حدود یک ساعت گاز بزنید. پس از بازگشت به خانه هر 6 تا 10 ساعت در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. اگر خونریزی بیش از حد است، به جای آن چای سیاه کیسه ای مرطوب شده را گاز بگیرید. اسید تانیک رگ های خونی را منقبض و تشکیل لخته های خونی را آسان تر میکند. برای جلوگیری از خونریزی غیرضروری سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، صاف بنشینید و از ورزش بدنی خودداری کنید. خم نشوید یا چیز سنگینی بلند نکنید. تف کردن شدید، سیگار کشیدن و استفاده از نی نیز می تواند تشکیل لخته خون را پیچیده کند.

درد را مدیریت کنید

درد یکی از رایج ترین عوارض ایمپلنت دندان است که معمولا دندانپزشک متخصص برای تسکین آن قرص های مسکن تجویز میکند و معروف ترین آنها ایبوپروفن، OTC Advil و Aleve هستند. مطالعات نشان می دهد که این مسکن ها می توانند در فرآیند جوش خوردن استخوان با ایمپلنت اختلال ایجاد کنند. بهترین درمان برای درد پس از کاشت ایمپلنت، تیلنول است. آن را درست قبل از از بین رفتن بیهوشی یا زمانی که درد شدید دارید، مصرف کنید. دستورالعمل های روی بسته بندی را رعایت کنید. متخصص ایمپلنت دوز مصرفی و مقدار را به شما اعلام میکند، اما قانون کلی این است که بیشتر از هر 6 ساعت از مسکن استفاده نکنید.

حرف آخر

بسیاری از بیماران با شنیدن عوارض و مشکلاتی که بعد از ایمپلنت دندان به وجود می آید نگران شده و حتی از انجام این روش کاشت دندان منصرف می شوند در صورتی که با رعایت چند نکته ساده که شامل مراقبت های بعد از ایمپلنت و بایدها و نبایدهای غذایی به راحتی میتوان از بروز اکثر این عوارض جلوگیری کرد و حتی می توان از روش ایمپلنت بدون جراحی استفاده کرد که با درد کمتری همراه است.
شما میتوانید برای انجام ایمپلنت دندان زیر نظر برترین متخصصان و با بهترین ابزار و متریال های دنیا به مراجعه نمایید.