اقتصادی

موسوی: مسئله ارزبری، واردات خودروی سواری را از بودجه حذف کرد

11. یکی از اعضای کمیسیون صنعتی و معدنی مجلس موضوع ارزش گذاری، مغایرت با اسناد صعودی و تسریع در صادرات خودروهای ایرانی را دلیلی بر حذف واردات خودروهای سواری از فهرست واردات عنوان کرد.

سیدعلی موسوی در گفت وگو با خبر فوری، در سند بودجه سال 1401 درباره حذف خودروهای سواری از فهرست واردات، گفت: واردات سایر خودروهای غیر سواری همچنان زیاد است اما واردات خودروهای سواری حذف شده است و نیاز به واردات غیر سواری وجود دارد. اتومبیل ها مانند تراکتور، اتوبوس های حومه شهر، کامیون ها و تریلرهای یخچال و غیره. نیاز به نوسازی ناوگان ماشین آلات سنگین بیش از موارد دیگر بوده است.

دلیل حذف خودروهای سواری از بودجه همان است که اعتبار داشته اند

11. یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس افزود: واردات خودروهای سواری که امروز به تدریج متوقف شد، با هدف افزایش رقابت در بازار داخلی و کاهش قیمت خودرو انجام شد. نمی‌دانم در اسفندماه سال گذشته سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که واردات خودرو در خردادماه انجام می‌شود. البته از همان ابتدا مسائلی بین مجلس و شورای نگهبان برای بررسی ارزیابی واردات خودروهای سواری وجود داشت و اکنون دلیل مخالفت شورای محترم نگهبان به همین دلیل است.

نماینده ملکه در مجلس با اشاره به موضوع ارزش گذاری واردات گفت: در حالی که تولید داخلی و رقابت در بازار مهم است، شورای نگهبان می گوید واردات خودروهای لوکس در شرایط بحران ارزی ضرورتی ندارد. اما شواهد حاکی از آن است که شورای نگهبان در سال 1397 در جلسه سران قوای سه گانه به چندین سند عالی ارجاع داده که می توانست آن مصوبه را لغو کند.

اگر مبادی واردات ارز شفاف و قانون بود، هیأت امنا با واردات مشکلی نداشت.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس یازدهم در پایان گفت: البته اگر مبدأ واردات به صورت شفاف، واقعی و قانونی ارائه می شد، شورای نگهبان در واردات حرفی نداشت. ” مجلس باید ارز مورد نیاز برای واردات خودرو یا قطعات ایرانی را وارد می کرد که رد شد. حذف واردات با هدف تسریع صادرات است.

انتهای پیام/