اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

تفاوت های مخزن هوا استاندارد با مخزن هوای فشرده معمولی

نوعی مخزن وجود دارد که برای تمامی دستگاه های کمپرسور ضروری میباشد و به عنوان یک وسیله ذخیره کننده عمل میکند. با وجود اینکه مخزن هوای فشرده از دستگاه های لازم و ضروری برای کمپرسور میباشد ولی در برخی موارد نادیده گرفته میشود. در حقیقت مخزن هوای فشرده باعث میشود تا از افت فشار در دستگاه کمپرسور جلوگیری کند و همین موضوع عملکرد آن را افزایش میدهد. مخزن هوای فشرده همچنین از هزینه های نگهداری و تعمیر کمپرسور تا حد زیادی می کاهد.

تجهیزات مخزن کمپرسور هوا

مخازن هوا به همراه بوشن آلات و پورت هایی برای نصب تجهیزات مخزن کمپرسور باد ساخته و رنگ می شوند و بعد از کامل شدن مخزن تجهیزات بر روی آن نصب می گردد.

به طور خلاصه مخزن هوای فشرده کارهای زیر را انجام می دهد

  1. تامین هوای فشرده در زمانهای اوج مصرف بدون اینکه نیاز به استفاده از کمپرسور بزرگتری باشد.

و کاهش تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور می‌گردد. اغلب کمپرسورها دارای یک سیستم حفاظتی هستند که بسته به توان آنها اجازه نمی‌دهد کمپرسور بیش از تعداد معینی در ساعت روشن و خاموش گردد.

  1. جدا نمودن مقداری از رطوبت و روغن موجود در هوای فشرده تولید شده (بر اثر ریزش ذرات سنگین رطوبت به کف مخزن)

انواع مخزن کمپرسور هوا

مخازن هوای فشرده در صنایع مختلف مصارف گسترده دارند و طبق کاربرد هایی که دارند در مدل های مختلف ساخته می شود. به طور کلی مخزن در سه مدل ساخته می شود:

1.مخزن هوای فشرده نرمال:

تانک باد کمپرسور وظیفه ذخیره هوای فشرده را بر عهده دارد. مخزن هوای فشرده نرمال عمومی ترین مدل از این تجهیز می باشد که در کاربرد های صنعتی، کارگاهی و سایر مصارفی که نیازمند مخزن مقاوم در عین حال با قیمت مقرون به صرفه هستند مورد استفاده قرار می گیرد. تانک باد نرمال از جنس ST37 ساخته شده است و با یک لایه رنگ الکترو استاتیک محافظت می گردد.

در صورت سفارش می توان علاوه بر یک لایه رنگ الکترو استاتیک یک لایه اپوکسی نیز در داخل مخزن پاشیده شود که این کار باعث می گردد عمر مخزن به مراتب افزایش یابد و همچنین در طول زمان کارکرد از آلوده کردن هوای فشرده ذخیره شده در مخزن جلوگیری شود.

مخزن کمپرسور هوا نرمال در سایز های مختلف ساخته می شود و از سایز 1000 لیتر به بالا نیز امکان نصب منهول (دریچه بازدید) بر روی مخزن وجود دارد.

تفاوت اساسی این مخازن نسبت به مخازن استاندارد در جنس و فرم کلگی های بکار رفته و همچنین متریال انتخابی بدنه می باشد. اگرچه در این مخازن نیز، امکان ارایه کلیه تاییدیه ها و مدارک فنی مورد نظر مشتری همانند مخازن استاندارد وجود دارد.

2.مخزن استاندارد هوای فشرده:

در زمانی که نوع کاربرد خاص است، حفظ ایمنی اهمیت بالایی دارد و مجموعه صنعتی نیازمند دریافت گواهی استاندارد است استفاده از مخازن استاندارد هوای فشرده تنها گزینه مورد استفاده است. مخزن استاندارد هوای فشرده باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

– مخازن استاندارد دارای فشار طراحی، فشار تست و فشار کارکرد مشخص هستند.

– برای حفاظت بیشتر قسمت بیرونی و داخلی با یک لایه رنگ اپوکسی با ضخامت 150 میکرون پوشانده می شود.

– جوشکاری مخازن استاندارد کمپرسور از نوع زیرپودری است و لازم است 10 درصد از کل جوش های طولی و محیطی رادیوگرافی گردد و در سرتیفیکیت نهایی ذکر گردد.

– جنس پایه ها از جنس ST37 می باشد.

– در سایز های بالاتر از 1000 لیتر وجود منهول الزامی است.

برخی از جزئیات اجرایی و مشخصات فنی و ابعادی مخازن استاندارد ذکر گردیده است:

سایر ملحقات مخازن استاندارد عبارتند از:

  • نشانگر فشار ، شیر اطمینان
  • شیر تخلیه اتوماتیک جهت کندانس همراه با شیر دستی زیر مخازن

3.مخزن فشار قوی:

همانطور که می دانید فشارکاری

بالاتر از حد نرمال کمپرسور های معمولی است و محدوده بالای 30 بار را شامل می شود. مخزن کمپرسور هوای فشرده فشار قوی باید توانایی تحمل فشار های بالا را داشته باشد. تفاوت مخزن فشار قوی با مخزن های رایج عموما در ضخامت  و تجهیزات استفاده شده بر روی آن است

مخزن کمپرسور هوا فشار قوی به علت اینکه در فشار های بالا کار می کند حتما باید ضریب ایمنی بالایی داشته باشد. در این مدل مخزن ها معمولا ضریب امنیت مخزن از نظر تحمل فشار را تا 20 درصد بالاتر در نظر می گیرند.

شیر اتوماتیک تخلیه مخزن یا اتودرین چیست؟

اتودرین نوعی شیر برقی است که با برق 220 ولت کار می کند و وظیفه تخلیه آب انباشته شده در انتهای تانک باد (مخزن ذخیره هوای فشرده) را دارد. شیر اتوماتیک تخلیه یا اتو درین مجهز به دوعدد پیچ برای تنظیم تایمر است که یکی از پیچ ها مدت زمان باز بودن شیر و دیگری فواصل زمانی تخیله مخزن را به هنگام تجمیع آب و روغن انباشته شده در مخزن ذخیره هوای تحت فشار تنظیم می نماید.

راهکار های نگهداری و افزایش عمر مخزن کمپرسور هوا

– عملکرد مانومتر و سوپاپ اطمینان به صورت مدام چک شود.

– استفاده از رنگ آمیزی چند لایه درون مخزن برای جلوگیری از پوسیدگی (پوشش رنگ اپوکسی)

– تعیین محل مناسب برای نگهداری مخزن ذخیره هوای فشرده کمپرسور

– مخزن ذخیره هوای فشرده (تانک باد) به صورت دوره ای بازدید گردد.

– در زمان باز و بسته کردن دریچه منهول (آدم رو)، آچار کشی مناسب صورت پذیرد.

مزایای مخزن هوای فشرده ساخت شرکت هوا ابزار تبریز

– عمر و کیفیت بالا

– جوشکاری مخزن اتوماتیک و کاملا استاندارد

– رنگ بدنه الکترو استاتیک کوره ای و مقاوم در برابر خوردگی

– در نظر گرفتن و اعمال ضریب خوردگی در زمان تعیین ضخامت ورق مخزن

– پایه های بسیار مقاوم و متناسب با وزن مخزن کمپرسور

– طراحی ویژه برای شرایط خاص و طبق درخواست مشتری

– جنس ورق مخزن هوای فشرده از نوع ورق فولاد توضیحات

مخزن ذخیره هوای فشرده
مخازن هوای فشرده برای هر خط تولید هوای فشرده لازم و ضروری می باشد و به عنوان وسیله ذخیره کننده بین کمپرسور و محل مصرف هوای فشرده نصب می شود. مخزن هوای فشرده از مهم ترین اجزای یک سیستم بهینه هوای فشرده می باشد ولی متاسفانه در اغلب موارد نادیده گرفته می شود.

مخازن ذخیره هوای فشرده هیچگاه نباید بیش از فشار کاری مجاز و یا بدون شیر اطمینان، نصب و راه اندازی شود. راهکار های نگهداری و افزایش عمر مخزن کمپرسور هوا مخزن ذخیره هوای فشرده به صورت دوره ای بازدید گردد. عملکرد مانومتر و سوپاپ اطمینان به صورت مدام چک شود. مجهز کردن سیستم کمپرسور هوا به رطوبت گیر (میکروفیلتر) و تله آبگیر استفاده از رنگ آمیزی چند لایه درون مخزن برای جلوگیری از پوسیدگی (پوشش رنگ اپوکسی) تعیین محل مناسب برای نگهداری مخزن ذخیره هوای فشرده کمپرسور در زمان باز و بسته کردن دریچه منهول (آدم رو)، آچار کشی مناسب صورت پذیرد.

تعیین اندازه مخزن هوای فشرده

بر اساس یک قانون کلی ظرفیت مخزن می‌بایست حداقل برابر با یک گالن به ازای هر CFM خروجی کمپرسور باشد. به عنوان مثال اگر ظرفیت کمپرسور ۱۰۰۰ CFM است، مخزن هوا می‌بایست حداقل حدود۱۰۰۰ گالن ظرفیت داشته باشد.

باید در نظر داشت نوسان مصرف نقش مهمی در انتخاب حجم مخزن دارد .برای این منظور میبایست ابتدا نوسانات مصرف هوای فشرده را در واحد زمان را بصورت دیاگرام رسم نمود، آنگاه با توجه به مینیموم و ماکزیموم مصرف در واحد زمان، جهت خطی کردن مصرف (حذف نوسانات) حجم مخزن را محاسبه نمود، بدیهی است هر چه دامنه تغییرات مصرف در واحد زمان بیشتر باشد حجم مخزن نیز میبایست افزایش یابد . همچنین در بعضی صنایع مقدار مصرف بصورت خطی بوده و دائما مقداری ثابت هوا مصرف میگردد که در این صورت از مخازن با حجم کم استفاده میگردد .

ظرفیت ایده آل مخزن هوای فشرده برای یک کمپرسور بصورت دقیق با کمک فرمول بدست می آید. فرمول زمانی بهترین نتیجه را می دهد که دوره های طولانی غیرفعال بودن در عملیات متناوب، طراحی شده باشد. حجم سیستم نیوماتیک را می توان به عنوان بخشی از ظرفیت مخزن در نظر گرفت. فرمول ساده برای تعیین اندازه مخزن هوای فشرده بصورت زیر می باشد:

توجه به این نکته ضروری است که کمپرسورخانه ها نیاز به یک یا چند مخزن ذخیره ی هوا بر حسب ظرفیت کمپرسور ها و الگوی مصرف یوزر دارند. جهت برآورد ظرفیت مخزن از فرمول زیر استفاده نمایید:

در مواردی که تنها یک یوزر نیاز به حجم قابل توجهی از هوای فشرده در یک بازه ی زمانی کوتاه داشته باشد، براورد ظرفیت مخزن و سیستم لوله کشی تنها بر اساس این یوزراز لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نیست. دو راهکار اصلی این موارد بقرار زیر است:

  1. قرار دادن یک مخزن مجزا در نزدیکی این یوزر مشخص و برآورد ظرفیت آن بر حسب نیاز همین یوزر
  2. استفاده از یک کمپرسور فشار بالای کوچکتر به همراه مخزن متناسب برای براورده کردن نیازهای هوای یوزر بصورت جدا از سیستم کلی هوای فشرده.

جدول مشخصات فنی مخزن ذخیره هوا فشرده، ساخت شرکت هواسان مبتکر

شرکت هواسان مبتکر، بر اساس نیاز و درخواست مشتری، مخازن ذخیره هوای فشرده بصورت ایستاده و افقی و در دو نوع مخزن استاندارد و مخزن معمول تولید می کند. مراحل تولید هر دو نوع مخزن مشابه هم بوده و تنها اختلاف در انتخاب متریال می باشد.

– سایر ملحقات مخازن استاندارد عبارتند از :
• نشانگر فشار (مانومتر)
• سوپاپ اطمینان
• شیر تخلیه اتوماتیک جهت کندانس همراه با شیر برقی زیر مخازن

– سایر ملحقات مخازن استاندارد عبارتند از :
• نشانگر فشار (مانومتر)
• سوپاپ اطمینان
• شیر تخلیه اتوماتیک جهت کندانس همراه با شیر برقی زیر مخازن

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.