اخبار فرهنگی

بلندترین مصرع اندیشه بنیانگذار فرزانه انقلاب «اعتماد به مردم» بود

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: جوهره شخصیتی و بلندترین مصرع اندیشه سیاسی بنیانگذار فرزانه انقلاب اسلامی بعد از توکل به خدا، اعتماد به مردم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با خبر فوری، گفت: با بررسی سیر تاریخی افشاگری‌ها و مبارزات انقلابی امام خمینی (ره) از ابتدای نهضت تا زمان رحلت‌شان به این نتیجه می رسیم که بلندترین مصرع اندیشه سیاسی، امام (ره)بعد از توکل به خدا، اعتماد به مردم بود.

وی ادامه داد: اتفاق کم‌نظیری بود که انقلاب اسلامی ایران بدون اسلحه و کودتا اتفاق افتاد. در کوران مبارزات سیاسی امام(ره) در عصر پهلوی، وقتی پیشنهاد حرکت‌های مسلحانه به ایشان داده شد  می‌گفتند «من با مردم شروع کردم و با آنان به پایان می‌رسانم». امام(ره) حتی در دیدارهای عمومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز رسیدگی به امور مردم را از اوج واجبات و وظیفه شرعی مقامات نظام جمهوری اسلامی می‌دانستند.

عضو مجمع روحانیون مبارز با یادآوری مرام سیاسی برخی رهبران کشورهای اسلامی بعد از کودتا، گفت: معمر قزافی بعد از کودتا علیه پادشاه وقت و نشستن بر صندلی رهبری لیبی تا دهه‌ها هیچ انتخابات و قانون اساسی تصویب نکرد و لیبی را همچنان به وسیله کمیته‌های انقلابی زمان کودتا، اداره می‌کرد، اما بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ماه دوم پیروزی انقلاب رفراندوم نظام سیاسی تشکیل دادند و بعد از آن زمینه شکل‌گیری ساختارهای اداری و سیاسی را متکی بر مشارکت عمومی و انتخابات به وجود آوردند.

ابطحی در ارزیابی از میزان تحقق اندیشه و دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی امام خمینی (ره)، گفت: اندیشه سیاسی و اجتماعی امام خمینی(ره) به دلیل متفاوت بودن با دیدگاه‌های حاکم بر جهان با مخالفت‌ها و مقاومت‌های بسیاری روبرو شد و هنوز انقلاب آن طور که باید جان نگرفته بود کشور را گرفتار انواع نابسامانی‌ها، هرج و مرج‌ها، تحریم‌ها و شورش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی و در آخر جنگ تحمیلی شد و به فاصله کمتر از یک سال بعد از اتمام جنگ تحمیلی هم امام(ره) امت درگذشتند و اصلا فرصتی برای پیاده شدن آرمان‌ها و دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی امام امت به وجود نیامد .

وی ادامه داد: آرمان‌های بلند بنیاگذار فرزانه انقلاب اسلامی چه در زمان حیات ایشان و چه در بیش از سه دهه بعد از رحلت ایشان، باید متناسب با ظرف زمان عینیت یافته و اجرایی می‌شد. امام(ره) حفظ نظام را از اوجب واجبات می‌دانستند و به نظر بنده حفظ نظام به «تغییر»، «تحول»، «نو شدن» و «آزادی‌های بیشتر» است.

عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به نظرات سیاسی امام(ره) به خصوص در مقطع انتخابات، گفت: امام(ره) به هیچ وجه در هیچ انتخاباتی حتی دخالت کلامی هم نمی‌کردند . ایشان همواره شاخص‌های عمده انتخاب و ویژگی‌هایی که منتخبان باید به آنها پایبند باشند را مورد تاکید قرار می‌دادند و البته یک نکته‌ای که در دوران حیات امام(ره) بسیار اهمیت داشت این بود که در آن دوران «وحدت نظر» در جمع کارگزاران و مدیران کشور بیشتر بود و مسوولان و گروه‌های سیاسی بیشتر تلاش می‌کردند در چارچوب فرمایشات ایشان رفتار کنند.

ابطحی «مشورت‌پذیری» را جوهره شخصیتی امام خمینی (ره) دانست و افزود: در کنار دیدگاه‌ها و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی، یکی از ویژگی‌های بسیار قابل توجه امام(ره) استفاده از نظرات یاران و کارگزاران نظام بود. یاران امام(ره) به حدی جذب مرام و مسلک ایشان بودند که آرمان‌ها و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی آنان نیز متاثر از خط فکری امام(ره) بود. چنین مسئله‌ای موجب شده بود اختلافات و دشمنی‌های مسوولان در آن مقطع زمانی در پایین‌ترین سطح و همگرایی و انسجام در بالاترین سطح باشد. ایشان از اعضای دفترشان و سایر نیروهای انقلاب مشورت می‌گرفتند.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.