اخبار جامعه

واکنش وزارت بهداشت به انتشار اخباری درباره خط تولید واکسن روسی در ایران

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو نسبت به اخبار مربوط به خط تولید واکسن اسپوتنیک در ایران واکنش نشان داده اند.

دکتر کیانوش جهانپور در گفت وگو با خبر فوری سخنگوی ستاد تاج این باشگاه ضمن رد این عنوان و خواندن عنوان منتخب در رسانه های مختلف ، به بیانیه ای واکنش نشان داد و گفت: “اسپوتنیك به ایران خط تولیدی داده است كه به درد ما نمی خورد”. محتوای متن سخنرانی دکتر علیرضا رییسی گفت: “متأسفانه عنوان انتخاب شده در برخی رسانه ها هیچ ارتباطی با متن خبر و سخنان سخنگوی ستاد محترم ملی علیه ولیعهد ندارد. در نتیجه تأخیر و البته گزارشی در مورد نحوه و میزان انطباق با پیش بینی های قبلی. از تامین کنندگان واکسن ، روسیه و واکسن Sputnik آن نیز ارائه می شود.

وی افزود: واکسن “Sputnik V” اولین واکسن ثبت شده علیه Covid 19 در جهان است و در هفته های اول واکسن ، به ویژه در واکسن کارگران پزشکی ، واکسن های ارسالی توسط روسیه در ایران واکسینه می شوند و واکسن سلامت . مدافعان و مورد استقبال خوبی قرار گرفتند. و به نوعی بسیاری از برنامه های واکسن مورد نیاز بود. اما در هفته های اخیر به دلیل کندی و محدودیت های تولید واکسن اسپوتنیک روسی و عود بیماری در این کشور ، تولید و تحویل این واکسن طبق برنامه و توافق صورت نگرفته است.

جهانپور ادامه داد: البته این مشکل فقط به واکسن “Sputnik V” محدود نمی شود و تقریباً هر سازنده ای در دنیا به نوعی و درجات مختلف با این مشکل روبرو بوده است و طبیعی است که دکتر رییسی ، معاون وزیر ، در وزارت بهداشت و واکسن باشید. گزارش آنچه در ماه های اخیر رخ داده است و نگرانی های خود را بیان کنید.

رییسی اظهارات خود در مورد تولید مشترک واکسن Sputnik در ایران را توضیح داد. واکسیناسیون در مدار عمومی و بنابراین تا زمان انتشار این واکسن به واکسیناسیون عمومی ایران کمک نمی کند. اما متأسفانه انتخاب عنوان از این طریق یک عنوان استنباطی نیست و هیچ ارتباطی با گزارش ارائه شده و گفته های وی ندارد. امید است که رسانه های دلسوز و شناخته شده در شرایط دشوار کنونی ، همراه با مردم و سیستم مراقبت های بهداشتی ، از اطلاعاتی که باعث ایجاد ابهام ، تنش یا اضطراب در افکار عمومی می شود ، به دقت پرهیز کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: دولت روسیه و مردم در ماه های اخیر از قدرت خود برای حمایت هرچه بیشتر از سیستم بهداشتی ایران و مبارزه با تاج تاج و اهداف خوب و استفاده از واکسیناسیون و تداوم استفاده کرده اند. و توسعه در ایران ، و یکی از نمونه های قابل توجه آن ، تولید مشترک و صدور مجوز قابل توجه برای واکسن Sputnik ایران و البته گنجاندن واکسن های اسپوتنیک ایران در چرخه کلی واکسیناسیون است. پذیرش مراحل فنی این نقش مهمی در تسهیل و تسریع واکسیناسیون عمومی ایران خواهد داشت.

انتهای پیام