اخبار جامعه

ماجرای نمایش پرچم‌های ایران و چین روی برج آزادی تهران چه بود؟

رئیس انجمن دوستی ایران و چین شامگاه دوشنبه 11 بهمن 93 در خصوص نمایش پرچم های ایران و چین در برج آزادی تهران سخنرانی کرد.

علاءالدین بروجردی در گفت وگو با خبر فوری، با اشاره به رونمایی از پرچم ایران و چین در برج آزادی تهران، شامگاه 11 بهمن ماه، اظهار کرد: این اقدام در 4 نوبت به صورت تصادفی انجام شده است که یکی از آنهاست. به پنجاهمین سالگرد روابط رسمی ایران و چین نزدیک می شویم و برنامه های مختلفی در هر دو کشور در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تیم ایران برای حضور در المپیک زمستانی 2022 پکن به چین اعزام شد، تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل نشان دادن پرچم ایران و چین، اعزام تیم ایران به المپیک زمستانی چین بوده است. چند تن از مقامات دولتی جمهوری اسلامی ایران نیز برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مسابقات به پکن سفر خواهند کرد. این حضور پاسخی به تحریم بازی های المپیک زمستانی چین از سوی آمریکا و متحدانش است.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین در سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پکن به آغاز عملیات اجرایی سند 25 ساله همکاری ایران و چین اشاره کرد و گفت: سال ایران. و چین؛ سند مربوط به بخش فرهنگی، علمی و دانشگاهی.

بروجردی با اشاره به چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: فرصت دیگر این بود که اوایل دهه چهل و سوم انقلاب اسلامی را به ملت ایران و رهبر اسلام تبریک بگویم. “

وی با اشاره به انتقادات فضای مجازی درباره پرچم های دو کشور بر روی برج آزادی گفت: اجرای نورپردازی سه بعدی در برج آزادی تهران بی سابقه است. بسیاری از ایرانیانی که در گذشته به چین سفر می کردند مقبره هایی از غرب چین تا شرق دارند و ارتباط تاریخی قوی بین دو کشور وجود دارد. امروز چین نیز برای ما به یک قدرت بسیار مهم تبدیل شده است، کشوری بدون سابقه تاریخی و سیاستی علیه آمریکا و عضو شورای امنیت سازمان ملل.

ماجرای نمایش پرچم ایران و چین در برج آزادی تهران چه بود؟

عکسی از حاضران در مراسم شب 11 بهمن در میدان آزادی تهران

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با تاکید بر اینکه چین فرصت بسیار خوبی برای همکاری است، گفت: کسانی که در فضای مجازی از این موضوع انتقاد می کنند به دو دسته تقسیم می شوند. یا کسانی که از توانایی های چین بی خبرند یا به دنبال رهبران غربی و آمریکایی هستند. یعنی ما 40 سال است که به دنبال این رهبران بوده ایم و همین کافی است زیرا جز مجازات و دردسر از غرب ندیده ایم. ضمن اینکه پای همکاری غرب را نبسته ایم و چند ماه است که با غرب برای رفع تحریم ها مذاکره می کنیم. بنابراین فضای ایجاد شده انحرافی است و تاثیری در تصمیم دولت، مجلس و نهادهای مسئول برای تقویت پیوند کشور و استفاده از توانمندی های موجود نخواهد داشت.

بروجردی در پایان گفت: این مراسم که شامگاه دوشنبه در مقابل چانگ هوا سفیر چین در میدان آزادی تهران برگزار شد، با هماهنگی همه دستگاه های مسئول توسط انجمن دوستی ایران و چین انجام شد و یکی از فعالیت های این انجمن است. و اگر خدا بخواهد در آینده برنامه های بیشتری را در همه زمینه ها انجام خواهیم داد.

به گزارش خبر فوری، شامگاه دوشنبه 11 بهمن 1393 در مراسمی که در میدان آزادی تهران برگزار شد، پرچم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با استفاده از فناوری نقشه برداری تصویری بر روی برج آزادی به نمایش درآمد. علاوه بر نمایش پرچم های دو کشور، تصاویری از دیدار رئیس جمهور چین با رهبر انقلاب اسلامی ایران و تصاویری از بناهای تاریخی و اماکن گردشگری دو کشور و همچنین فیلمی از بازی های المپیک زمستانی پکن به نمایش درآمد. آنها در برج آزادی به نمایش گذاشته شدند. همچنین پیام هایی همچون «تبریک آغاز انقلاب اسلامی به ملت بزرگ ایران»، «جشن پنجاهمین سالگرد روابط ایران و چین»، «امضا یادداشت تفاهم همکاری ایران و ایران». چین عمق روابط دو کشور را نشان می دهد. به فارسی و چینی در برج آزادی.

انتهای پیام/