اخبار جامعه

سالانه ۵۰ هزار پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در جهان انجام می‌شود

“روز جهانی کادویی” هر سال در 15 نوامبر جشن گرفته می شود.

به گزارش خبر فوری، خون بند ناف منبع غنی سلول های بنیادی خونساز است و کاربردهای پزشکی این سلول ها به سرعت در حال گسترش است.

امروزه می توان از این سلول ها برای درمان تقریباً 85 بیماری از جمله اختلالات خونی مانند سلول داسی شکل و تالاسمی، بیماری های عصبی مانند فلج مغزی و سرطان های خون استفاده کرد. با این حال، خون بند ناف در اکثر زایمان ها به عنوان ضایعات پزشکی دور انداخته می شود که اغلب به دلیل عدم آگاهی از فواید و کاربردهای مهم آن است.

این مایع به راحتی جمع آوری می شود و حاوی 10 برابر بیشتر از مایع جمع آوری شده از مغز استخوان است. علاوه بر این، سلول های بنیادی خون بند ناف به ندرت ناقل بیماری های عفونی هستند.

پیوند خون بند ناف موفقیت آمیز در سال 1988 انجام شد و امروزه 50000 پیوند سلول های بنیادی خونساز در سراسر جهان انجام می شود.

شکی نیست که درمان با سلول های بنیادی نقش حیاتی در آینده پزشکی ایفا خواهد کرد زیرا کاربردهای بالینی بیشتری پیدا می کند. صرفه جویی در خون بند ناف کودکان به آنها امکان دسترسی به مزایای آن را در آینده می دهد. توانایی قابل توجه این سلول ها برای تحریک بازسازی سلول های دیگر (و تبدیل شدن به انواع سلول های خاص) به آنها کمک می کند تا بافت ها و اندام ها را برای درمان بیماری های مختلف مانند دیابت، تبدیل ام اس، بیماری قلبی و حتی کووید-19 بازسازی کنند. 19

فرآیند برداشت سلول های بنیادی کودک سریع و بدون درد است و ممکن است روزی جان آنها را نجات دهد. با داده های بسیاری از مطالعات نوظهور در مورد استفاده احتمالی از سلول های بنیادی از خون بند ناف (و بافت بند ناف)، آینده درمان های سلول های بنیادی بسیار روشن است. به همین دلیل، والدین بیشتر و بیشتر تصمیم می گیرند سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد خود را در بدو تولد نجات دهند.

به گفته اسمارت سلز، پس از زایمان، پزشک متخصص بند ناف نوزاد را بریده و نوزاد را از مادر جدا می کند و سپس با رعایت احتیاط های لازم، حداقل 40 میلی لیتر خون از بند ناف جمع آوری می کند. این فرآیند در مدت زمان کوتاهی انجام می شود.

انتهای پیام