اقتصادی

رونق در پس رکود بازار مسکن دیده می‌شود

یک کارشناس بازار مسکن گفت: در حال حاضر سه پارامتر رشد نسبی ، رونق اقتصادی و رونق تولید در ساخت و ساز ایجاد شده است و ما در معاملات مسکن تأمل می کنیم ، اما کلمه رکود اقتصادی قابل استفاده نیست.

بیت الله ستاریان در مصاحبه با خبر فوری اظهار داشت که دو سال پیش ، زمانی که اقتصاد کشور تحت تحریم بود ، اساس تجزیه و تحلیل و محاسبات چهار پارامتر رونق اقتصادی در بازار مسکن ، رشد فروش ، رشد ساخت و ساز و سرمایه گذاری بود. و افزایش تولید با هم؛ زیرا بخش مسکن تنها منطقه ای است که دارای خواص درون زا است و در شرایط کیفری می تواند منجر به بسیج بخشهای تولیدی شود.

وی افزود: یکی از الزامات اقتصاد کیفری داشتن چهار م componentsلفه رونق مسکن در کنار هم است. اما از اواخر سال گذشته ، هنگامی که موضوعات سیاسی مانند انتخابات ایالات متحده ، انتخابات ایران و مبادله ایران و چین مطرح شد ، متغیرهای سیاسی بازار مسکن را تعطیل کردند. بنابراین ، هنوز سه عامل برای رونق بخش مسکن وجود دارد ، اما ما با یک م componentلفه جدید روبرو هستیم ، آن تعمیق رکود است.

این کارشناس بازار مسکن تأکید کرد: البته من فکر می کنم در حال حاضر در بازار مسکن رکود اقتصادی نداریم ، اما آنچه وجود دارد بازتاب تجارت است. یعنی همه با توجه به شرایط فعلی و آینده سیاسی ، ورود یا عدم ورود به بازار مسکن را زیر سوال می برند. به عنوان مثال ، آنها تعجب می کنند که آیا قیمت ها بالا می روند یا پایین می آیند؟ بنابراین ، آنها تصمیم را به تأخیر انداختند تا شفافیت بیشتری در فضای اقتصادی کشور ایجاد شود.

ستاریان با بیان اینکه تعلیق معاملات نمی تواند مانع رونق اجتناب ناپذیر بخش مسکن شود ، اظهار داشت: با توجه به کسری تولید در بخش مسکن ، پیش بینی من این است که در ماه های نخست امسال در پاییز و زمستان با افزایش جزئی تورم روبرو خواهیم شد.

وی به دلایلی افزایش بازار مسکن را دلیل این امر دانست و افزود: ویژگی بازار مسکن این است که در این زمینه پارامترهای وسیعی دارد. امروز موضوع سند همکاری 25 ساله ایران و چین مطرح شده است و فکر می کنم کشورهای دیگر نیز به دنبال سرمایه گذاری در چین در ایران هستند. انتظار می رود هند ، روسیه و کشورهای اروپایی برای امضای تفاهم نامه در آینده نزدیک به ایران بیایند.

مسکن تهران هر کدام 30 میلیون متر

بنابراین گزارش ، مارس سال گذشته میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران 30 میلیون و 270 هزار تومان وجود داشت که به ترتیب 6.6 و 93.7 بیشتر است در مقایسه با ماه مشابه ماه قبل و ماه مشابه سال قبل. گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که عملیات در مارس 2016 بالغ بر 5300 قلم کالا بوده که نسبت به ماه قبل 34.6 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 48.4 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام