اخبار سلامت

عوارض مصرف بیش از حد کافئین چیست؟

طبق آمار سازمان غذا و داروی جهانی (FDA) ، یک قاشق غذاخوری پودر کافئین معادل 28 کافی است ، به همین دلیل فروش مکمل های کافئین در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است. این ممنوعیت منجر به کشته شدن چندین نفر در سالهای اخیر شده است.

عوارض مصرف بیش از حد کافئین!

گزارشی جدید به سرپرستی دکتر ربکا هورستن نشان می دهد که در صورت مصرف کافئین در مقادیر زیاد چه اتفاقی می افتد. گزارش شده است که یک بیمار 26 ساله دو قاشق چای خوری (حدود 20 گرم) پودر کافئین مصرف کرده است. Harvesten و همکارانش گفتند ، این معادل 50 تا 60 قهوه است ، برای کشتن یک فرد کافی است.

به گفته محققان ، مصرف بیش از 1 تا 2 گرم باعث ایجاد اثرات سمی قابل توجهی بر بدن می شود. اثرات مهلک در مصرف بیش از 5 گرم کافئین یا غلظت خون بیش از 80 میلی گرم در لیتر وجود دارد. در بیمار میزان کافئین به 147 میلی گرم در لیتر و دوز کشنده رسید. قبل از شروع درمان ، بیماران به دلیل نارسایی تنفسی ، تعریق ، اضطراب و مشکلات تنفسی ، ضربان غیر طبیعی قلب و فشار خون و فشار خون توسط پزشکان تحت درمان قرار می گرفتند. EKG وی نشان داد كه در قلب آریتمی غیرطبیعی وجود دارد كه به آن تاكیكاردی بطنی چندمكانی گفته می شود و آزمایشات نشان داد كه به همراه آلكالوز تنفسی نوعی اسید قلب همراه با كیمیاك اسید (عدم تعادل دی اکسید كربن و اکسیژن) وجود دارد. تعداد گلبول های سفید نیز افزایش یافته است.

این بیمار پس از مراجعه به بیمارستان برای از بین بردن مسمومیت با کافئین ، تحت مراقبت های ویژه قرار گرفت.

گرچه طبق گفته محققان ، هیچ دستورالعمل رسمی برای سوء مصرف کافئین وجود ندارد ، اما به گفته محققان ، مصرف کافئین بسیار خطرناک است.

sciencealert.com

2121