اقتصادی

اوراق سلف نفتی، طرح گشایشی رئیس جمهور نیست

روز یکشنبه 17 اوت ، خبری از مرحله اول فروش اوراق قرضه نفتی آینده با عرضه بیش از 500000 بشکه نفت منتشر شد که برخی از آنها مطابق با برنامه افتتاح اعلام شده توسط رئیس جمهور بود؛ در حالی که صدور معاملات آتی نفت با طرحی که رئیس جمهور اعلام کرده است متفاوت است.

به گزارش خبر فوری ، بورس انرژی در بیانیه ای اعلام کرده است که نخستین مرحله از فروش اوراق قرضه نفتی آینده با بیش از 500 هزار بشکه در روز آینده یکشنبه 17 مرداد در تالار بورس انرژی تأمین می شود. این پیش بینی نشان می دهد که 529.312 بشکه نفت خام سنگین ایران در روز یکشنبه تحویل داده می شود. قیمت هر بشکه در 944.622 تومان ثابت است. آینده نفت دو سال است و قرارداد در تاریخ 17 اوت 1401 منقضی می شود.

همچنین ذکر شده است که در این عرضه اولیه حداقل بشکه خرید برای هر نفر و حداکثر 20،000 بشکه وجود دارد. حداکثر مدت زمان 10 روز کاری پس از پایان عرضه عمومی این اوراق بهادار آغاز می شود و ساعات کاری ثانویه در روزهای کاری از 8:30 صبح تا 12:30 بعد از ظهر در بازار سرمایه ثابت است.

تفاوت بین یک برنامه آینده و یک برنامه افتتاح اقتصادی

در پی این خبر ، برخی با برنامه افتتاح اقتصادی که اخیراً توسط رئیس جمهور حسن روحانی وعده داده شده بودند ، برابر بودند. طبق این برنامه ، دولت قصد دارد بسته به ظرفیت آن ، بیش از 100000 بشکه از یک شهرک به دیگری رشد دهد. روغن بخرید.

در همین رابطه ، سید علی حسینی – مدیرکل بورس انرژی – را می توان به اشتباه فهمید و گفت: روز یکشنبه انتشار نفت آینده بستگی به برنامه اعلام شده از سوی رئیس جمهور دارد.

وی گفت: پیش نویس یادداشت رئیس جمهور ، در صورت نهایی شدن مقررات قانونی و ضوابط اجرایی آن ، در قالب برنامه و از طریق مراجع ذیربط ابلاغ می شود و با صدور اوراق سلف یکشنبه متفاوت است.

کارشناسان همچنین تأکید کرده اند که این طرح همان طرحی است که هر سال شاهد آن هستیم و هیچ ارتباطی با برنامه جدید دولت ندارد. موضوعی که رئیس جمهور مطرح کرده مربوط به رشد اقتصادی است ، قادر است بر رکود غلبه کند و پروژه های اقتصادی را فعال کند و با این طرح متفاوت است.

انتهای پیام