اخبار جامعه

اجباری شدن تشخیص و مداخله زودهنگام و رسمی شدن زبان اشاره، دو مطالبه جامعه ناشنوایان

عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران معتقد است که چندین قانون باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود که قانون اول موضوع تشخیص اجباری و مداخله زودرس و رایگان و با کیفیت است و دوم قانون رسمیت زبان اشاره است.

به گزارش خبر فوری ، گیتا مولی در برنامه اینستاگرامی خود با گرامیداشت هفته جهانی برنامه اظهار داشت: در زمینه ناشنوایی و شهروندی ، موضوعی که باید به خاطر بسپاریم این است که ناشنوا و کم شنوا فقط یک گروه خاص با ویژگی ها و نیازهای خاص نیستند. در واقع ، ما با افراد مختلف ، نیازهای مختلف و سنین و سلیقه های مختلف روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه با ظهور بسیاری از فناوری ها در قرن گذشته و پیشرفت در بهداشت و درمان ، ما با طیف گسترده ای از پیشنهادات روبرو هستیم ، گفت: ما با افرادی روبرو هستیم که از سمعک و کاشت حلزون گوش استفاده نمی کنند. ما همچنین افرادی داریم که علی رغم ناشنوا بودن می توانند صحبت کنند. ما همچنین ناشنوایانی داریم که صحبت می کنند اما به کمک احتیاج دارند و افرادی داریم که ترجیح می دهند به زبان اشاره ارتباط برقرار کنند ، همه آنها احترام و حقوقی دارند که ما و شهروندانمان باید از آنها احترام بگذاریم.

مولی با اشاره به دوران کودکی گفت: “وقتی کودک متولد می شود ، توانایی یادگیری یک زبان را دارد و حق یادگیری و به دست آوردن زبان را دارد و این زبان می تواند زبان اشاره یا زبان گفتاری باشد.” امروزه امکانات ، مهارت ها و توانایی ها برای کودکان کم شنوا قادر به استفاده از هدفون هستند و با زبان اشاره یا زبان گفتاری به راحتی رشد می کنند و اغلب می توانند به دو زبانه تبدیل شوند و این حق آنها است. بنابراین ، اولین حق شهروندی کودک دارای نقص شنوایی ارائه تشخیص کم شنوایی هنگام تولد است و این گزینه باید از کیفیت خوب و تا حد امکان آزاد باشد.

یک عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت مداخله زودهنگام پس از تشخیص زودهنگام مهم است: کودکان زیر یک ماه باید در صورت لزوم سمعک دریافت کنند و همچنین باید توسط متخصصان آموزش ببینند و این حق آنها است. دومین حق شهروندی کودکان ناشنوا استفاده از سمعک و سمعک به صورت رایگان ، تخصصی و با کیفیت و آموزش است. برای استفاده از این حق ، باید از خانواده های آنها محافظت شود ، همچنین باید از مراكز حمایتی كه خدمات تخصصی ارائه می دهند ، قوانین حمایتی ویژه ای وجود داشته باشد.

مولی گفت: “تشخیص و مداخله به موقع در بسیاری از کشورها مجاز است.” “این کودکان باید تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند ، زیرا خانواده ها در تشخیص ، سمعک و مداخلات زودرس مشکلات مالی جدی ندارند.” در واقع ، هر هزینه ای در این مرحله از نظر اقتصادی برای جامعه طولانی مدت و خانواده مقرون به صرفه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر سه فرد ناشنوا در کشور وجود دارد ، اظهار داشت: بزرگسالانی با کاشت حلزون وجود دارند که اغلب ترجیح می دهند از زبان دهان استفاده کنند ، همه آنها به امکانات خواندن نیاز دارند. در اختیار آنها باشید. به عنوان مثال ، آنها حق دارند به دانشگاه بگویند که ناشنوا هستند و دانشگاه باید امکانات را برای آنها فراهم کند. به عنوان مثال معلمان می توانند قبل از شروع کلاس به راحتی جزوه های توزیع کنند.

مولی گفت: “برخی از بزرگسالان سمعک یا کاشت حلزون دارند و به زبان اشاره صحبت می کنند و استفاده می کنند. داشتن این حقوق شهروندی برای این افراد ضروری است.” ما در حال حاضر بیش از یک میلیون ناشنوا در کشور داریم و اگر آنها را نبینیم ، تقصیر ماست.

به گفته وی ، از هر سه هزار نوزاد متولد شده یک نفر ناشنوایی عمیق دو طرفه دارد. در واقع سالانه حدود 7000 ناشنوا متولد می شوند.

وی با اشاره به حقوق شهروندان ناشنوا گفت: “زبان ناشنوایان باید مانند بسیاری از کشورها به عنوان زبان رسمی کشور پذیرفته شود.” به عنوان مثال در اتحادیه اروپا هیچ کشوری وجود ندارد که زبان اشاره در آن به رسمیت شناخته نشود.

مولی گفت: “ما باید برخی قوانین را به مجلس شورای اسلامی بفرستیم ، اولین قانون اجباری ، اصولی و رایگان تشخیص كیفیت و مداخله زودهنگام است و دوم قانون زبان اشاره رسمی است.”

وی افزود: اگر فرد ناشنوا دارای مشکلات اضطراری باشد یا به خدمات آتش نشانی و اورژانس نیاز داشته باشد اکنون چه باید کرد؟ این مشکل در بسیاری از کشورها حل شده است. خدمات پزشکی و بهداشتی یکی از مهمترین مشکلات ناشنوایان است در حالی که شهروند ما هستند. بنابراین ، داشتن پیوند یا مترجم (برای زبان اشاره) برای ارائه خدمات به طور كلی ضروری است. همچنین لازم است سیستم های پیام کوتاه به شماره های اضطراری متصل شوند.

انتهای پیام