اقتصادی

ادامه حواشی ترخیص کالا/ این بار مناقشه ۲۰ میلیارد دلاری!

ظاهراً حاشیه کالاهای ذخیره شده و خروج از گمرک و بنادر به پایان نخواهد رسید و یک بار دیگر اختلاف نظرهایی بین آژانس مربوطه در مورد تهیه پول و تسویه کالا وجود دارد. این بار بانک مرکزی ادعا کرد که 20 میلیارد دلار ارز تأمین می کند ، اما گمرک اسناد را درخواست کرده است.

به گزارش خبر فوری ، انبار کردن هشت میلیون تن کالا در گمرکات و بنادر که 4.5 میلیون تن آن کالاهای اساسی و 3.5 میلیون تن کالای غیرضروری است و تا 80٪ مواد اولیه تولید است ، مسئله امروز است. بحث ها ، اختلاف نظرها ، جلسات و مذاکرات زیادی برای رفع موانع ورود به بازار و دسترسی به بازار و دستیابی به دست تولیدکنندگان صورت گرفته است و اخیراً از طریق تصویب نامه ها تصمیم گرفته شده تا موانع برداشته شود و بلافاصله پاکسازی کالاها انجام شود.

با این حال ، در این دوره ، هر یک از آژانس های مربوطه ، بسته به سیاست ها و چارچوب های نظارتی خود ، گاهی اوقات با یکدیگر اختلاف نظر داشتند ، به ویژه بین مسائل ارزی و بانک مرکزی. وزارت صمت و وزارت اقتصاد ، از جمله گمرک.

پس از حاشیه های نهایی ، مدتی پیش ، بر اساس تصویب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ، تصمیماتی برای تسهیل در ترخیص کالاهای انبارداری اتخاذ شد که مهمترین آنها رفع موانع ارز متقاضی ، ارز انفرادی یا مبادله در برابر صادرات و واردات بود. خواهد بود.

بانک مرکزی: ما یک کد نظارت 20 میلیارد دلاری ارائه کردیم

با این وجود ، پس از این مشکل ، امروز (پنجشنبه) بانک مرکزی در واکنش نهایی خود اعلام کرد که روند واردات کالا از “ارز متقاضی” (سپرده ارزی) از ابتدای سال 1397 در حال انجام است و هیچ تغییر جدیدی در آن روند رخ نداده است.

بانک مرکزی همچنین تأکید کرد که حدود 4 میلیارد دلار “کد برای ردیابی اظهارات ارزی” صادر کرده است که حدود 1 میلیارد دلار آن هنوز به گمرک اعلام نشده است. همچنین بیش از 350 میلیون دلار علی رغم اظهار کالا در گمرک ، منجر به ترخیص کالا نشد.

گمرک آن را قبول نکرد

اما در کنار این اعلامیه بانک مرکزی ، گمرک مجاز نبود و در پاسخ به این مشکل ، موضوع تیرگی 20 میلیارد دلاری بانک مرکزی همچنان ادامه دارد.

مهرداد جمال اروانقی ، معاون وزیر گمرک ایران ، گفت که تحقیقات نشان می دهد که اخیراً امکان “حساب ارزی وارد کننده” یا “ارز خارجی اشخاص” در سیستم جامع تجارت و تفاوت اصلی آن ایجاد شده است – اگرچه قبلاً با نام دیگری موجود بود. طبق تصمیماتی که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اتخاذ کرده است ، به گمرک این اختیار داده شده است که در صورت درخواست صاحب کالا ، بدون کد رهگیری بانکی ، کالا را ترخیص کند تا در گمرک یا کالا توقف نداشته باشد.

وی گفت: نامه نگاری با چندین بانک عامل به صاحبان املاک اجازه می دهد فقط کد رهگیری بانکی را دریافت کنند تا صاحبان املاک بتوانند در صف تحویل ارز نیما باشند و همچنین با این درخواست ها برای تغییر روش بانکی و استفاده از روش کار. “تعهد” داده نشده است و البته روش بدون تعهد شما مستلزم تضمین ضمانت های لازم و سایر شرایط تعیین شده در این زمینه است.

معاون وزیر گمرک ایران ابراز امیدواری کرد ، طبق اعلام آمادگی بانک مرکزی ، صاحبان کالا پس از ثبت سفارش و صدور اسناد مبدأ ارزی و تأیید بانک مرکزی ، از تاریخ 1 اکتبر 2016 انبار را دریافت کنند. برای نظافت کالا.

لیستی از 20 میلیارد دلار بدهید

به گفته اروانقی ، بانک مرکزی گفت: “از ابتدای سال تا پایان ماه اکتبر ، این بانک حدود 4 میلیارد دلار در کد نظارت بر بیانیه کد راهنمایی و رانندگی تدارک دیده است” ، طبق اطلاعات و آمارها ، حدود 1 میلیارد دلار از آن به گمرک اعلام شده است. مطابق مواد (38) و (39) قانون ، از زمان اعلام کالا ، عوارض گمرکی برای این نهاد وضع شده است ، اما بانک مرکزی موظف است لیستی از کالاها را ارائه دهد تا اطمینان حاصل شود که گمرک ایران پیگیری های لازم را انجام می دهد و صاحبان کالا را مجبور می کند اگر این لیست واقعی باشد ، حتی اگر صاحبان کالا قبل از تاریک شدن بانک کالا را به گمرک اعلام نکرده باشند ، مقامات دریافت کننده کالا باید بلافاصله نسبت به اجرای مقررات متروکه اقدام کنند و این اقدام صاحبان کالا مثالی است. اعتقاد بر این است که باید سریعاً علیه این افراد اقدامات قانونی صورت گیرد.

اگر آنها کد رهگیری دارند و آن را پاک نکرده اند ، ما آن را لغو خواهیم کرد

معاون وزیر گمرک ایران گفت: “بانک مرکزی بیش از 350 میلیون دلار کالا علیرغم اظهارنامه گمرکی منجر به ترخیص کالا نشده است”: نظارت و اقدامات لازم در مورد کالاهای اظهار شده در گمرک مربوط به این سازمان است. بنابراین ، این لیست لازم است روز شنبه به گمرک تحویل داده شود ، بنابراین اگر صاحبان کالا علی رغم دادن کد رهگیری بانک مرکزی ، کالا را ترخیص نکرده باشند ، مقررات معلق بلافاصله اجرا می شود ، گمرک از ارائه هرگونه تسهیلات به این افراد خودداری می کند. ایزان ؛ عدم ارائه کد نظارت بر بانک مرکزی در چند روز گذشته باید به صاحبان املاک این فرصت را بدهد که ظرف چند روز اموال خود را پاکسازی کنند.

اختلاف نظر در مورد تمیز کردن برنج

در روزهای اخیر ، ماجرای انبار برنج 230 هزار تنی و شکایات واردکنندگان از کمبود تأمین و تخصیص ارز به حاشیه رانده شد و گمرک در شرایطی تأکید کرد که به دلیل کمبود ارز ، شستن برنج امکان پذیر نیست. بانک مرکزی گمرک را مقصر این مشکل دانست و گفت: دلیل اصلی مشکل تجار ، درصد کالاهای گمرک ، بدون تعیین ارز و کد رهگیری برای ثبت سفارش ها بود.

بدیهی است ، هنگام خروج کالاهای مذکور از گمرک ، “وجود تخصیص ارز” و “تیرگی بانک مرکزی” توسط گمرک کنترل می شد و به درستی معامله می شد ، طبق معیارها ، امکان تحویل ارز با نرخ ترجیحی و پایداری وجود داشت. کالاها در گمرک و در زمان وقایع جاری نبودند.

با این وجود گمرک ادعای بانک را نپذیرفتند و تأکید کردند که مصوبات ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت که توسط نمایندگان بانک مرکزی نیز امضا شده اند ، درصد باقی مانده برنج در بنادر را تعیین می کند. ثانیاً ، در تمام شهرک های درصدی ، از گمرکات خواسته شد که بانک ها را اداره کنند و شروع به ساخت درصدی از این اقلام کردند. ظاهراً بانک مرکزی این نامه ها را صادر کرده است که نمونه هایی از صدها نامه نگاری بین بانک های عامل و گمرک است. اعلامیه افکار عمومی بدون توجه منتشر می شود و باید نظارت بیشتری در این زمینه انجام شود ، و توضیح می دهد که ، از نظر گمرک ، بانک های عملیاتی به تعهد خود برای ایجاد مصوبات عمل کرده اند.

اختلافات آماری و واکنشهای افکار عمومی

در هر صورت ، گزارش دادن گزارش ها و واکنش های مختلفی که دستگاه ها مرتباً آنها را نادیده می گیرند ، گاهی منجر به بی اعتمادی در شناخت عمومی می شود و ابهام زیادی ایجاد می کند ، و مناسب است که هر مسئله را مستند کنید و اختلاف نظرها درباره آمار و گزارش های یکدیگر را برطرف کنید ، سازمان ها باید این موارد را بررسی و حل کنند. گزارش را منتشر کرده و به مردم اطلاع دهید.

اعلیحضرت بر هماهنگی دستگاهها تأکید دارند

با این حال ، اخیراً رئیس از نظر گرانی کالاهای مورد نیاز مردم قابل توجیه تلقی می شود و بر هماهنگی آژانس های مربوطه ، از گمرک تا وزارت صمت ، برای پاکسازی و تهیه کالاها تأکید کرده است.

بنابراین ، در آخرین جلسه با توافق نامه بین سازمان (از جمله وزارت گمرک و صمت) ، مصوبات مربوط به شستشوی فوری کالاها در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام