اقتصادی

توقف فروش سهام عدالت تا چه زمانی ادامه دارد؟

داستان پر از انتشار سهام عدالت کامل نیست و اکنون فصل آخر این داستان فروش آن سهام را متوقف کرده است. مشخص نیست که این وقفه چه مدت طول خواهد کشید ، اما قطعاً اینگونه نخواهد بود.

به گزارش خبر فوری ، آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و 40 نفر از دارندگان این سهام حق انتخاب یکی از روش های مستقیم یا غیرمستقیم برای مدیریت سهام خود را داشتند. در پایان ، حدود 19 میلیون نفر روش صحیح مدیریت سهام را انتخاب كردند.

بر این اساس ابتدا گزینه فروش 30٪ و پس از چند ماه سپس 30٪ دیگر (یعنی در کل 60٪) سهام عدالت به ذینفعان این سهام داده شد و همانطور که در روزهای صعودی بازار سرمایه اتفاق افتاد ، برخی از سهامداران اقدام به فروش سهام کردند بود.

اما اوضاع طبق انتظار سهامداران پیش نرفت و علاوه بر فروش سهام آنها ، به دلیل کاهش شاخص کل ، ارزش واقعی سهام آنها روز به روز کاهش یافت. در همین حال ، تصمیم گیرندگان برای کنترل فشار بر سهام عدالت و فشار برای بازاریابی این سهام به طور کلی تصمیمات متفاوتی گرفتند. همچنین گزینه تغییر نمودار سهام برای فروش بلاکچین و لغو سفارش فروش وجود دارد. هیچ یک از این تصمیمات موفقیت آمیز نبوده و در پایان به قید قرعه Stop Stop of Justice Justice سهام گفته می شود.

در نتیجه ، فروش سهام عدالت حدود چهار روز در انتظار بوده و مشخص نیست که این تعلیق تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

از روز یکشنبه (16 نوامبر) ، ناظر بازار بورس و سازمان اوراق بهادار اعلام کرد که فروش سهام عدالت متوقف شده است ، اما مشخص نیست که این توقف تا کی ادامه دارد. این در راه تعادل است ، زیرا فشار کارگزاران سهام یکی از دلایل حرکت نزولی شاخص بورس بوده است.

اگرچه این تعلیق فروش ممکن است فشار فروش را کاهش دهد و شاخص را برای کوتاه مدت سبز نگه دارد ، اما در پایان این سهام حق مردم است و باید اجازه فروش داشته باشد.

هیچ مکانیزمی برای آزادسازی سهام عدالت وجود نداشت

در همین راستا ، وی در مصاحبه با خبر فوری از روزبه شریعت ، با اشاره به روند آزادسازی اقدامات دادگستری ، اظهار داشت كه فرایند آزادسازی قرار بود در سپتامبر سال جاری انجام شود ، اما در اردیبهشت ماه به مرحله اجرا درآمد و سازوكار آن بد شکل نگرفت.

30 درصد سهام سهام عدالت گفتند که خریدار دارند: “زمان فروش اولین سهام عدالت نقدینگی در بازار بود و اگرچه حجم موبایل بازار فروش سهام عدالت افزایش یافت ، اما هیچ کس توجهی نکرد.” قسمت دوم آزادسازی که در عید غدیر انجام شد همزمان با سقوط بازار بود و تعادل بازار را بر هم زد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تأکید بر اینکه سهام عدالت از 36 سهم بزرگ بازار تشکیل شده است ، گفت: “بورس سهام فقدان برنامه ریزی سهام عدالت بود.” هنگامی که تصمیم گرفتند آن را در یک جعبه معمولی بفروشند ، آن را به جعبه چهارم و جعبه دوم منتقل کردند. از طرف دیگر بازار فاقد نقدینگی است.

شریعتی ادامه داد: شنیده ها حاکی از آن است که ارزش سهام عدالت حدود 10 میلیارد گوجه فرنگی است که برابر با مبلغی است که باید از صندوق توسعه ملی وارد بازار می شد و در واقع تا حدی که چالش بزرگی برای بازار محسوب می شود.

مردم به پول خود نیاز دارند

وی با بیان اینکه حجم زیادی از نقدینگی در بازارهای دیگر می تواند خریدار سهام عدالت باشد ، توضیح داد: به عنوان مثال ، پالایشگاه نفت تهران مایل است همه سهام عدالت را با هم خریداری کند تا آنها بتوانند آن سهام را مدیریت کنند. ما امیدواریم که این اقدامات عدالت مانند ATF را منتقل نکند.

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره تعلیق فروش سهام عدالت گفت: “تعلیق فروش سهام عدالت به نفع بازار است ، اما نباید فراموش کنیم که بسیاری از مردم به پول خود احتیاج دارند و درخواست فروش آن را کرده اند.” نمی توان این مشکل را نادیده گرفت. بسیاری از مردم سهام خود را در تاریخ 11 آگوست به فروش رساندند ، در حالی كه ارزش واقعی سهام دادگستری 30 میلیون گوجه فرنگی بود ، اما در این بین 12 میلیون گوجه فرنگی ارزش داشتند.

باید منتظر ماند و دید قصد بورس از سرگیری فروش سهام سهام در روزهایی که شاخص کامل پس از چهار ماه افت یک روند صعودی داشته است ، چیست.

انتهای پیام