اقتصادی

ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت در خردادماه صحت دارد؟

کارنامه اقدامات قوه قضائیه هر از گاهی توسط یکی از مسئولان مطرح می شود و به مرور زمان به فراموشی سپرده می شود. هم اکنون نیز با وجود اینکه زمان ثبت نام در خرداد ماه اعلام شده است، این تاریخ قطعی نشده و منابع لازم همچنان در هاله ای از ابهام است.

از این رو حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت وگو با خبر فوری، با تاکید بر اینکه درباره ثبت بقایای اعمال عدالت تصمیمی گرفته نشده است، گفت: موضوع باشید. اما در این زمینه تعاملی بین سازمان خصوصی سازی و وزارت رفاه وجود دارد و جلساتی تا جمع بندی و اطلاع رسمی شهروندان برگزار می شود. اما من شخصاً سوابق کسانی که در ماه ژوئن جان سالم به در برده اند را نمی دانم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منابعی برای بازماندگان برای توزیع سهام عدالت وجود دارد، گفت: تعیین منابع باید در نظر گرفته شود زیرا در قانون بودجه وظایف دیگری نیز وجود دارد. به طور کلی در قانون بودجه تکلیفی وجود دارد که برای فروش سهام 200 میلیارد قبض گرفته شود و باید بررسی شود که اولویت چیست.

رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین گفت: هنوز عددی مشخص نیست.

داستان بازماندگان چیست؟

بر اساس این گزارش، اردیبهشت ماه 1399 با انتشار سهام عدالت و قیمت قابل توجه آن دسته از سهام متاثر از وضعیت فعلی بازار سرمایه، بحث مشمولیت سهام عدالت مطرح شد. بر اساس آمار، با وجود اینکه حدود 49 میلیون نفر تحت پوشش سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض برخی از مردم به گوش می رسد که چرا با وجود دهک های کم درآمد جامعه تحت پوشش نیستند.

به هر حال دولت دوازدهم با اعلام تعطیلی ثبت سهام عدالت و غیرممکن بودن پذیرش موضوع جدید به کار خود پایان داد. با این حال، هر از چند گاهی، نمایندگان مجددا وعده توزیع سهام عدالت بین بازماندگان را دادند. این در حالی است که اگرچه سقوط آزاد بازار سرمایه ارزش واقعی سهام عدالت را کاهش داده است و اکنون امکان فروش درست و نامناسب این سهام وجود ندارد، اما همچنان سهام عدالت ارزشی ندارد و افراد زیادی خواهان آن هستند.

شاید به همین دلیل است که هر از چند گاهی یکی از مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس وعده های جدیدی درباره ثبت بقایای اقدامات قوه قضائیه می دهد و به تازگی تاریخ ثبت نام این افراد را اعلام می کند. همچنین گزارش های متعددی از تعداد بازماندگان سهام عدالت وجود دارد. بر اساس برخی برآوردها، 4 میلیون نفر از جمله افرادی هستند که سال ها کارت سهام عدالت را در اختیار دارند، اما به دلیل عدم تکمیل ثبت نام، شمارش نشده اند. عده ای دیگر معتقدند دسته دوم شش دهک کم درآمد جامعه هستند که بنا به دلایلی در مرحله شناسایی و پرداخت سهام عدالت قرار نگرفته اند و اگر دولت بخواهد سهام جدید اختصاص دهد باید توجه کند. افرادی هستند که احتمالاً 4 میلیون نفر از آنها کارت سهام عدالت دارند. بنابراین حداقل 16 میلیون نفر هستند که حق ارث دارند اما هنوز سهمی دریافت نکرده اند. برخی دیگر تعداد بازماندگان را 20 میلیون نفر تخمین می زنند.

قانون بودجه چه می گوید؟

اما مهمترین چیز ثبت نام بازماندگان است. زیرا این سهام باید از سهمیه دولت به مشمولان تخصیص یابد. لازم به ذکر است که در بودجه امسال دولت افزایش چندانی در هزینه های خود نداشته و از عرضه اوراق بهادار به مالیات و البته نفت رفته است. بر اساس آمار منتشر شده در لایحه بودجه، واگذاری دارایی های مالی در سال 1401 بالغ بر 299 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال 1400 که بیش از 427 میلیارد تومان است، 30 درصد کاهش داشته است. البته جدول نهایی هنوز منتشر نشده است.

تنها نکته ای که در قانون بودجه درباره اقدامات عدالت آمده است در تبصره دوم این قانون آمده است: دولت موظف است از بقیه سهام دولت یا بنگاه های دولتی در شرکت های قابل واگذاری در هر بازار استفاده کند. وابسته به گروه ها (1) و (2) ماده (2) قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد واگذاری سهام عدالت به مددجویان کمیسیون معاضدت امام خمینی. حق سازمان بهزیستی و کلیه افراد بر اساس قانون وضع کننده سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی.

لازم به ذکر است که پیگیری های انجام شده از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی خبر فوری و سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع جدیدی را آشکار نکرده است.

انتهای پیام/