اخبار عمومی

فرصت‌هایی که از دست می‌رود

اندکی پس از این گزارش ، تمام رسانه های اجتماعی پر از این فیلم کوتاه و این عبارت ساده “انتقام نمی گیرد” است. این عبارت به هشتگ تبدیل شد و این فیلم سرگرم کننده و سرگرم کننده شد. مصاحبه شونده همچنین یک صفحه اینستاگرام برای خود ایجاد کرد و در مدت کوتاهی به دلیل اینکه مخاطبانش بسیار زیاد بود ، با شهرتی که با قرار دادن تبلیغات در صفحه خود کسب کرد شروع به کسب درآمد کرد.

از سوی دیگر ، متخصصان در زمینه سیستم های دولتی و پیشگیری از اعتیاد ، علی رغم تمام تلاش خود ، نتوانسته اند پیام “معتادان” را در جامعه پاک و خنثی کنند. تأثیر سخنان وی همچنان ادامه دارد و اگرچه از آن زمان صدها مصاحبه مطبوعاتی ، مصاحبه تلویزیونی ، کلیپ و … برگزار شده است ، اما کارشناسان بهداشت با مردم صحبت کرده و گفته اند که این حرف درست نیست ، اما هنوز هم بسیاری هستند که معتقدند اعتیاد دریافت تاج.

بنابراین ما در مورد ویروس تاج و اعتیاد کشور با دو صدای مختلف روبرو شدیم. صدای یک شهروند عادی ، ویدئوی وی به قدری با صدای بلند در شبکه های اجتماعی مطرح شد که مردم در سراسر کشور شنیده می شدند و همین شخص خیلی زود به شهرت رسید و از طرف دیگر دستگاه های دولتی و کارشناسان با تمام امکاناتی که در اختیار داشتند ، توفیق چندانی در پخش پیام و مردم خود نداشتند. او متقاعد شد که انتقام نیز تاج هایی دریافت می کند ، در حالی که همه رسانه های رسمی از این صدا حمایت می کنند.

صدای اعتیاد توسط افرادی که بارها و بارها در شبکه های اجتماعی ، کوچه ها و بازارها و اجتماعات خانوادگی این تاج را شنیده اند ، شنیده نمی شود و آنها بحث می کنند و مدارکی را برای عدم پذیرش یا پذیرفتن ارائه می دهند. این پیام هرچند طنز آمیز بود ، اما آنقدر مثر بود که بخشی از جامعه را متقاعد می کرد معتادان از این رو بیماری کرونا نمی شوند.

بیشترین تأثیر منفی این پیام بر روی افرادی بود که تصمیم به ترک اعتیاد یا ترک سیگار گرفتند ، اما منصرف شدند و نظر خود را تغییر دادند و اپیدمی تاج را به تاخیر انداختند.

نکته این است که متخصصان اعتیاد با ارائه شواهد علمی به زبان ساده و معتبر نتوانسته اند افراد و افرادی را که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند متقاعد کنند. . آنها نتوانستند مصرف كنندگان مواد مخدر یا سیگار را ترك كنند. آنها نمی توانند کاری برای کاهش تأثیر اعتیاد در اپیدمی تاج انجام دهند. بلکه پیام های یک شهروند عادی را شکست داد.

سازمان اجتماعی کشور ، وزارت بهداشت ، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر به دلیل مشکلات ایمنی ، افرادی که ترغیب به مراجعه به سیستم پزشکی و غیره شده بودند ، برای دوران طلایی تاجگذاری آماده و برنامه ریزی نشده بودند. با او دست دادند. آنها محتوای مناسبی برای جلب توجه عموم دریافت نکردند. آنها صدها مصاحبه انجام دادند ، اما کدام یک علنی شد؟ کدام دهان به دهان رفت؟ مدارک علمی فقط به زبانی غیر از زبان مردم ارائه شده است. در پارک وی در حالی که مصرف کننده مواد مخدر به زبان مردم صحبت می کرد ، گفت “اعتیاد تسخیر نمی شود”.

آنچه من گفتم این بود كه مثالی از وضعیت سیستم پیشگیری از وابستگی در كشور بیاورم و به یك موضوع كلی تر و مهم تر بپردازم و تأكید كنم كه حوزه پیشگیری از اعتیاد در كشور ما به درستی كار نمی كند. برخی از افرادی که در این زمینه کار می کنند واقعاً در این زمینه متخصص نیستند ، اما از جمله کارهایی که انجام می دهند ، در زمینه پیشگیری از اعتیاد نیز وارد شده اند. با این وجود ، در زمینه پیشگیری از اعتیاد ، علاوه بر کم هزینه بودن ، به برنامه هایی مثر نیز نیاز داریم. در غیر این صورت ، حتی اگر حوزه پیشگیری از اعتیاد در اولویت سیاست گذاران باشد و اینکه چقدر بودجه را در آن منطقه افزایش می دهند ، فایده ای نخواهد داشت ، بهتر است بودجه های آن منطقه هدر رود. ندهند.

* فعال اعتیاد و مدیر جامعه خیریه احیا شده

235232