اخبار عمومی

تردد دوباره قطار «اکو» بین پاکستان

بر اساس پایگاه خبری ،
راه آهن پاکستان امروز (پنجشنبه ، 4 مارس 2021) قطار باری اکو (کانتینر) را که کشور را با ایران و ترکیه متصل می کند از سر گرفته است.
حبیب الرحمن گیلانی ، رئیس راه آهن پاکستان گفت: “این قطار از استانبول حرکت کرده و در مدت 180 ساعت به زاهدان در جنوب شرقی ایران می رسد.”

مشاور نخست وزیر پاکستان در امور تجارت و سرمایه گذاری همچنین با تأیید بازگشایی قطار باری (کانتینری) ECO (ITI) بین تهران – استانبول – اسلام آباد ، از آغاز مجدد پروژه راه آهن استقبال کرد.

قطار کانتینری اکو بر اساس توافق سه جانبه بین اسلام آباد ، تهران و آنکارا در سال 2008 رسماً عملیاتی شد و اولین قطار در 23 آگوست 2009 از ترکیه اسلام آباد را ترک کرد. این قطار تا دسامبر 2011 به کار خود ادامه داد ، اما پس از مدتی ، به دلایل ایمنی ، قطارها از حرکت ایستادند.
این خط آهن از جمهوری اسلامی ایران 6500 کیلومتر بین پاکستان و ترکیه ، در ایران 2600 کیلومتر ، در ترکیه 1950 کیلومتر و در پاکستان 1990 کیلومتر مسافت طی می کند. با راه اندازی مجدد این جاده ابریشم ، تعداد حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه یک میلیون تن افزایش یافته است.

قطار “اکو” امروز در شرایطی شروع به کار می کند که ترافیک آن از چند جهت مهم است:

اولین نکته این است که احیای این پروژه راه آهن تجارت بین ایران ، پاکستان و ترکیه را تسهیل می کند.

سپس سازمان ملل متحد تشخیص می دهد که راه آهن یک راهرو بین المللی برای سه کشور است. هدف این پروژه تقویت روابط اقتصادی بین عضو بنیانگذار ECO است ، اما راهی کوتاه ، ایمن و مقرون به صرفه برای انتقال کالا بین آسیا و اروپا فراهم می کند و مزایای آن به سایر کشورها نیز تسری می یابد. در واقع ، این کریدور از ترکیه می تواند از طریق تونل زیر آب مرمره به شبکه ریلی اروپا متصل شود.

سوم ، احیای مجدد راه آهن برای هر سه کشور “بسیار سودمند” است. در واقع احیای خط آهن ECO فرصتی است برای بازرگانان و فعالان تجاری برای استفاده از مسیر جدید واردات و صادرات ، به ویژه برای تسهیل حمل و نقل بین ایران ، پاکستان و ترکیه. به عبارت دیگر ، ارتباطات منطقه ای بین سه کشور ، تسهیل تجارت و حمل و نقل عمومی و منافع اقتصادی بلند مدت از جمله دستاوردهای این پروژه ریلی است.
نکته بعدی این است که به گفته کارشناسان ، راه آهن ECO برای ایران نیز بسیار جذاب است. “برای تهران ، تجارت یک راه جایگزین و جذاب است ، زیرا کشورها ارز داخلی” ECO “را تجارت می کنند ؛ و در زمان بحران و جنگ ، تجارت زمین یک گزینه بسیار ارزشمند و سودآور است.

به طور کلی ، باید گفت که احیای مجدد خط آهن ECO ، علی رغم جنبه های اقتصادی آن ، مهمترین مسیر تبادل حمل و نقل بین شرق و غرب است و روشن است که ایران نقشی غیر قابل تعویض در این زمینه دارد. راهرو ارتباطی

علاوه بر این ، طبق وب سایت آلمانی دویچه وله ، قطار باری ECO ارتباطات بین ایران ، پاکستان و ترکیه را افزایش می دهد. این یک ابتکار کمربندی چینی و جاده ای نیست ، اما انتظار می رود که شامل راه آهن باشد. اگر برنامه استراتژیک 25 ساله ایران و چین اجرا شود ، مطمئناً پکن نیاز به استفاده از ظرفیت قطار کانتینر ECO برای تقویت ارتباطات منطقه ای دارد و همزمان ، اگر چینی ها موفق به کاهش نفوذ آمریکا در آسیا شوند ، به بیشتر مشارکت منطقه ای