اقتصادی

به پاکستان گاز بدهیم، برنج بگیریم

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ظرفیت گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و پاکستان وجود دارد و پاکیزگی یکی از گزینه‌های این همکاری‌های مشترک خواهد بود.

به گزارش خبر فوری، وی در دیدار با غلام حسین شافعی رئیس گمرک پاکستان به سطح بالای همکاری های دو کشور پرداخت و از این مقام پاکستانی خواست تا به منظور افزایش آمار تجارت، برخی مسائل اداری بین دو طرف را حل و فصل کند.

نخست وزیر ایران با اشاره به اینکه پاکستان در بین 15 کشور همسایه نگرش متفاوتی نسبت به مردم ایران دارد، خاطرنشان کرد: بین ایران و پاکستان رابطه ویژه ای بین دو ملت وجود دارد و دو کشور روابط سیاسی گسترده ای برقرار کرده اند که معادل سیاستمداران است.

وی با ابراز امیدواری از یافتن پاسخ مناسب به دلیل حجم کم روابط تجاری و سرمایه گذاری دو کشور، تاکید کرد: قطعا در سطح روابط رسمی ایران و پاکستان مشکل وجود دارد، روابط غیررسمی بیشتر است. توانایی های منحصر به فردی برای توسعه و تقویت روابط و همکاری ها با یکدیگر وجود دارد. اما هنوز نتوانسته ایم به توافق تجارت آزاد بین دو کشور دست یابیم.

شافعی به خلأهای جدی در زیرساخت های گمرکی در دو سوی مرز اشاره کرد و گفت: برای ارتقای سطح روابط باید این کاستی ها را برطرف کنیم. این مشکلات در حوزه حمل‌ونقل بین ایران و پاکستان چه از نظر ریلی و چه جاده‌ای است. مدت زیادی است که تردد کامیون ها از دو طرف مختل شده است که بخش قابل توجهی از مشکل را حل خواهد کرد.

رئیس مجلس بخش خصوصی کشور درباره تعرفه های گمرکی و لزوم بازنگری در آن صحبت کرد. از نظر وی بسته به واقعیت اقتصادی دو کشور باید در مورد تعرفه گمرکی تصمیم گیری شود. برخی از کالاهای ایرانی را می توان با کالاهای پاکستانی شست، البته بحث تعرفه روی این موضوع تاثیرگذار است. بر این اساس گاز LPG بدهید و در ازای برنج یا سیب وارد کنید و در ازای نارنگی یا انبه وارد کنید. این موضوعات باید در بحث مقامات دولتی مورد بحث و توافق قرار گیرد.

شافعی ادامه داد: اتاق ایران آمادگی پذیرش هیاتی از خانه پاکستان را دارد و در نظر دارد هیات شرکت پاکستانی را اعزام کند چرا که معتقد است با این بازدیدها می توان بخش زیادی از مشکلات را حل کرد.

انتهای پیام/