اقتصادی

هشدار گمرک به وزارت صمت؛ صادرات فرش از ۲ میلیارد به ۵۰ میلیون دلار رسید!

معاون وزیر گمرک ایران در نامه ای به وزیر صمت ، با اعلام وضعیت صادرات فرش دستباف و کاهش حدود 50 میلیون دلاری آن در سال جاری ، راه حلی را برای سهولت وضعیت موجود پیشنهاد کرد و گفت فرش دستباف ایرانی باید از معافیت های خارجی باشد واحد پول.

به گزارش خبر فوری ، مهرداد جمال اروانقی معاون فنی گمرک ایران اخیراً در جلسات اخیر بین کارآفرینان صنعت و مسئولان کلیدی ، مشکلات مربوط به صادرات فرش و مشکلاتی که منجر به کاهش این محصول صادراتی ایران شده است ، اظهار داشت: علیرضا رزم حسینی در نامه ای به وزیر صنعت ، معدن و تجارت (سمت) گزارشی از وضعیت صادرات فرش دستباف در ایران ارائه داد كه در آن وی پیشنهادهایی برای حل و فصل اوضاع موجود با استناد به چندین مورد عوامل. کاهش صادرات فرش.

صادرات فرش در سال 1372 به اوج خود رسید

در این نامه نگاری با ذکر اهمیت و جایگاه فرش دستباف ایرانی در بین اقلام صادراتی ، گزارش شده است که صادرات این محصول در سال 1372 به اوج خود رسیده و به حدود دو میلیارد دلار بالغ می شود و برای پنج تا هفت میلیون نفر اشتغال ایجاد می کند اما به تدریج کاهش صادرات بنابراین وی در سال 1397 حدود 240 میلیون دلار و پس از اعمال مجازات در حدود 70 میلیون دلار در سال 1398 و حدود 50 میلیون دلار در سال 1399 دریافت كرد.

عوامل موثر برای کاهش صادرات

وی همچنین به عوامل موثر در کاهش صادرات فرش در ایران اشاره کرد و گفت: رقبای جدی وجود دارد ، تحریم های مختلف صادراتی ، عدم ارائه تسهیلات صادراتی به صادرکنندگان ، از جمله یارانه صادرات یا وام های کم بهره ، قراردادهای وضعیت ارز ، وجود قوانین و مقررات محدود کننده. هزینه بالای مواد اولیه در این روند موثر بوده است.

معاون فنی ایران در نامه ای به وزیر سمت ، چندین راه حل را بیان کرد که مهمترین آنها مسئله ارز است.

از تحویل صادرات فرش دستباف معاف است

وی گفت: با توجه به صادرات اندك فرش دستباف در حال حاضر و حمایت از هنر ملی كشور و اشتغال زایی ، پیشنهاد می شود صادرات فرش دستباف از ایران از بازگشت ارز حاصل از صادرات معاف شود.

شرایط را برای بازگشت افراد باتجربه و ورود موقت فرش های خارجی فراهم کنید

موضوع دیگری که توسط معاون فنی گمرک مطرح شده این است که پس از صادرات فرش دستباف ، خدمات پس از فروش و به دلیل مشکلات در اخذ ضمانت واردات موقت فرش به دلیل قابلیت اقتصادی استفاده مورد نیاز است. ظرفیت بالقوه از دست رفته است اما اگر اکنون امکانات لازم برای بسیاری از افراد باتجربه که از قدرت خود در کشورهای دیگر استفاده می کنند فراهم شود ، فرصتی برای ادامه کار در کشور فراهم می شود. از طرف دیگر ، با ایجاد این تسهیلات ، امکان واردات موقت فرش های خارجی و تأمین درآمد ارزی مناسب همراه با ایجاد اشتغال پایدار برای بخشی از جامعه نیز وجود دارد و پیشنهاد می شود که به این موضوع پرداخته شود .

پیشنهادی برای فرش های پشتی

در بخش دیگری ، روشهای واردات فرشهای صادراتی ترجمه شده ذکر شده و گزارش شده است که فرشهای صادراتی به طور مداوم به طور مداوم یا به فرشهای جدید مانند تمیز کردن یا رنگ آمیزی برای جلب سلیقه بازار هدف صادر می شوند. زمان بازگشت در عمل نمی توان تشخیص داد که فرش ها “یکسان” هستند و اطمینان حاصل کنند که با مجوزهای صادراتی مطابقت دارند یا فرش ها در سال های گذشته صادر شده اند و برای نگهداری و نگهداری مجوزهای صادراتی در دسترس نیستند. بنابراین گمرک پیشنهاد کرده است که بدون نیاز به ارائه اسناد صادراتی و دریافت 5٪ ارزش کالا برای پرداخت پاداش و تسهیلات احتمالی هنگام صادرات ، می توان فرش دستباف از ایران وارد کرد. .

انتهای پیام